Träning i rundcorall

E

engelsett

Hej, skulle vilja höra lite hur ni, om ni arbetar era hästar i en rundcorall, är mycket nyfiken.

Sv: Träning i rundcorall

Tja..Vad är det du vill veta?:confused: :D

Jag brukar jobba ca 1-2 ggr i månaden med min häst.

Jag brukar ha ett hoppspö för att förlänga min arm och kunna peka extra tydligt när han
tex ska byta varv, stanna eller
komma in till mig.

Jag jobbar i corallen med honom för att det är bra ledarskapsövningar, men mycket för att det är
nyttigt att jobba på lite olika sätt plus att vi har kul:)

Vi tränar mycket på att jag ska kunna
växla tempo och gångart ofta endast med rösten. En av träningarna
till att jag ska köra in honom så småningom.

Avslutar alltid med att han ska följa mig i skritt och trav. Sen brukar jag flytta lite och träna lite lit & trygghet.

Vet inte riktigt vad du vill veta, men här är lite iaf:D

//Gilly

Jag tränar flera ggr i veckan. Med kroppsspråket, övar att använda endast det.

Hästarna gillar det och det är lärorikt för mig oxå :banana:

Jag använder på några av mina hästar ett spö som fungerar som en förlängd arm att visa med. Men jag vill uppnå att vara utan helt till slut.

Ja vad vill du veta mer :)

Jag tycker att markarbete är superskoj.:d
Då jag har tillgång till rundkorall använder jag gärna denna till att förstärka kommunikationen mellan mig och hästen.
Jag övar tempoväxlingar mellan gångarterna, inom gångarterna, stopp, vändningar, ryggning, inkallning, joinup, allt som jag kan komma på.
Det är ett otroligt bra forum för att lära känna sitt eget kroppsspråk, oftast gör hästen det jag ber om fast jag själv inte just då var medveten om att jag bad om just det. Dvs. det är så gott som alltid jag som "talar med för stora eller fel bokstäver" då det inte blir som jag tänkt mig.

Jag använder mig mycket utav rundcorallen när jag tränar med min häst lös, det är ett bra avstånd och ändå är man nära så att man kan visa sitt kroppsspråk tydligt. Ibland har jag även lina + repgrimma när jag tränar.

När jag rider i rundcorallen brukar jag inte traggla "gångarterna" så mycket, mjukar bara upp hästen med lösgörande övningar, ställer, böjer, travar, lite galopp och sen tränar jag bara hjärnan.
Jag tycker att rundcorallen är lite för liten för mer avancerade övningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
524
Senast: sweep
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.