träning i lydnad

delfi

Trådstartare
rekomenderas ofta vid olika problem med hästen, och det behövs på många håll. Så även för mig men jag vet inte hur. I paddoc fungerar det med både ridning och arbete från marken. men jag har en känsla av att hästen gör det jag ber om, för den känner sig tvungen och vet att den inte kommer undan. Inte för att den ser mig som ledare. Så är det vid uteridning också. Gör som jag vill (för det mesta) men är koncentrerad på annat. Tex en promenad i paddoc inga problem men en promenad utanför paddoc, där hoppar och far han åt sidorna.Hur övar man ledarskap med det? Är det bara jag som känner det som besvärligt

Sv: träning i lydnad

Nej, att vara ledare över en flock (i detta fall du och din häst) kräver att man är koncekvent 24 timmar om dygnet (eller i alla fall den tiden man tillbringar i stallet). Ledar rollen förtjänar man. Pratar man hästens språk blir det naturligtvis mycket enklare för hästen att förstå att det är du som är den smartare av er båda, även om det skulle fungera med diverse hjälpmedel (inspänningstyglar, martingal, nosgrimma, brems m.m). Men det är ungefär som att titta på facit i matteboken, men inte redovisa några uträkningar. Man hoppar alltså över några steg... Visst får man ett resultat, men hur klarar man nästa mattekurs?

Jag rekomenderar Natural Horsemanship, som innebär att man lär sig prata "häst" och hur man intar ledarpositionen. Man kan gå på kurser, se på DVD filmer, googla och läsa böcker m.m (pallra dig iväg till biblioteket!).

har egna/lånade böcker om NH och förstå din häst, lydnad och så vidare som jag läst och provat/övat på min häst och det är som jag skrev innan,det funkar i paddoc men inte utanför.

Träna mer. Funkar det inte kanske det vore bra om du fick hjälp av någon...

Jag har inget svar att ge dig. Befinner mig delvis i samma situation... men jag har fått jättemycket hjälp av en duktig tjej i stallet! Så det jag egentligen vill säga är att jag kan rekommendera att du ber någon duktig person - en person som du själv sett "kommunicera" med hästar på ett bra sätt - titta på dig när du hanterar hästen.

Som ett fånigt exempel kan jag nämna att jag har tränat på att få min häst att stå stilla, avslappnad och STILLA i halter. Den här tjejen tittade på oss när vi tränade och så sa hon helt sonika att JAG inte står stilla och avslappnat i halten...

Jag hade fokuserat så mycket på hästen att jag glömde mitt eget kroppsspråk. När jag stod med en fot framför den andra och vikten förskjuten till det främre benet såg ju hästen att jag var på väg att gå snart. Alltså stod han inte stilla och avslappnat i halten utan var på väg framåt med mig...:o

Gissa om jag kände mig korkad :angel:

Äh, du är ju inte korkad. Man sänder ut signaler hela tiden som hästen uppfattar. Man måste tänka på sitt kroppsspråk hela tiden (även om det är lätt att glömma bort :angel:). Minsta vink från ledarhästen och flocken gör helt om. Sen att hästen tröttnar på vad ledaren säger för att den inte är medveten om sig själv är en annan femma. Tänk dig själv att sitta och lyssna på en person, som iof kan ha något viktigt att säga, men som hela tiden babblar lite runtomkring, aldrig söker ögonkontakt och pillar med annat osv. Det säger sig självt att man tröttnar ganska snabbt...

Men du har tur som har en såpass lydig häst som intresserar sig för allt du säger, tänk på det...

Till Ts: En sak jag kom på nu är att du kanske omedvetet förväntar dig att din häst ska bete sig som den gör när ni är ute, eftersom den alltid har gjort så. Det är också din häst som har det som vana. Alltså en ond cirkel. Men ta gärna hjälp av någon. Det är bra med någon objektiv person.

En annan sak som man också kan tänka på är att andas djupt med magen. En erfaren ledarhäst stressar inte upp sig över småsaker och vet vilka situationer som innebär flykt. Det uppskattar hästen (eftersom det tar på krafterna att pumpa ut adrenalin i kroppen, om i fall att det är fara å färde). Sträck på dig också. En ledarhäst går inte ihopsäckad (säger inte att du är det). Att sträcka på sig kanske också hjälper att hålla koll på vilka signaler man sänder ut.

du har möjligtvis inte fått svar på hur man gör i en situation där hästen slänger sig åt sidan mot dig eller sätter fart framåt. Sitter man i sadlen är det lättare att följa med om han får för sig att tex inte gå förbi något. Jag brukar ta det lugnt och då tar det inte så lång tid innan han tycker det är OK. Men hur gör man från marken, hur agerar man???? Jag blir själv frusterad av att inte veta.

Hästen får inte springa över dig! Stanna, backa och gå framåt igen. Stanna och backa igen, tills du ser att den sänker huvudet och kanske tuggar lite. Kom ihåg att hästen ska ha båda ögonen på dig när du arbetar den. Ha "ögon i nacken" hela tiden så du är beredd när hästen kommer farande. Ju fortare du kan avbryta utbrottet desto bättre är det.

Ska försöka öva på detta lite mer. Inne i paddoc går det klockrent att stanna-backa-gå framåt och så, men inte har jag hållit på så länge så hästen börjat tugga. Utanför paddoc har jag också testat dessa övningar och då är hästen irriterat lyhörd en stund men efter ytterligare en stund funkar det inte längre. Men vad jag förstår är det bara att öva, öva, öva och öva

Tänk på din säkerhet också, bär alltid hjälm och ha handskar på. Håll repet så att lillfingret är närmast hästens huvud (ledhanden) och genom hela handen, då minimerar du risken att bryta några fingrar och du får dessutom bra stöd i armen. När hästen kommer mot dig så ska du bli riktigt arg och skrika på den samt flytta den direkt bakåt, så den blir medveten om att du är där och att du inte tollererar att du blir överkörd. Visar den samma tendenser i boxen?

Jag skulle nog börja jobba med att flytta bakdelen också om jag vore du, inte bara stanna och backa. Var mycket noga med att båda ögonen ska vara riktade mot dig, så hästen inte står och tittar på annat när du jobbar, då kommer det inte hända så mycket.

Prova även att ha hästen lös i gången när du gör iordning den. Lägg grimskaftet över manken/ryggen så att du lätt kan få tag i det. Be hästen att stå på samma ställe hela tiden och så fort den flyttar ett ben så korrigerar du det tillbaka. Både i ridning och hantering handlar det om att kontrollera hästens ben och sätta dem där VI vill. Så småningaom kommer du att kunna gå ifrån hästen och till slut kan du lämna den helt korta stunder. Jätteskönt när man glömt spöt eller handskarna i sadelkammaren eller liknande ;)

jo i boxen försöker den springa runt mig om den hör något utanför och vill titta genom fönstret. Men är platsen till att springa runt för liten så är det jag som knuffas undan. Ingen hänsyn där inte. Jag har faktiskt jobbat med bakdelen också fast jag inte skrev det, men det går också super. Har börjat träna det här med att stå still, men det tar nog tid, för det ska pillas på allt, gå framåt, backa och allt vad som kan tänkas. Han har svårt att slappna av. Men som sagt, jag har precis börjat. Tack för ditt svar, det peppar lite när man får tips av andra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar