Träning - Hur långt får det gå emellan träningarna?

J

joneya

Hur ofta "måste" man träna sin häst för att den ska behålla eller BYGGA muskler och kondition?

Har funderat över detta ett bra tag nu och vill se om någon VET hur det ligger till (inte bara en massa "så har man alltid gjort" eller "eftersom alla gör så borde det vara rätt".)

Det är nämligen så att när jag tränade varierat 4-5 dagar/veckan så verkade min häst tycka att det blev för mycket både fysiskt och mentalt; har dragit ner till "varannan/var tredje dags"-träning men funderar på om det verkligen går att TRÄNA en häst eller bygga upp något om man "bara" tränar 2-3 ggr/vecka. Hästen verkar nöjd och det ser faktiskt ut som att han har börjat sätta muskler - men skenet kan ju bedra (och hemmablind blir man nog lätt.) Så vad finns det för fakta kring träning? Och hur intensiv måste träning vara för att BYGGA, respektive hur ointensiv måste den vara innan den är "lönlös" och "jämförbar med vila"? Ta min häst som stått i hage allt för länge och nu skrittarbetats och enbart travas kortare sträckor (har varit "igångsatt" i ca. 2 månader); vad är ett lämpligt träningsschema om man vill höja intensiviteten?

Sv: Träning - Hur långt får det gå emellan träningarna?

Varannan dag har jag sett varit lämpligt, bland annat så tränade min kompis sin häst nästan varje dag tidigare i sommar men fick mycket bättre resultat och gladare häst när hon drog ned till varannan dag.
Jag anser att hästen skall röra på sig varje dag, men varannan mer belastat. Är hästen alltså otränad räcker "hagrörelse" varannan dag och lätt ridning varannan.
Om man börjar komma upp mer i kondition och styrka bör man kunna rida fler dagar men bara varannan med lite högre krav.

Jag har inte hittat någon motsvarande källa på häst, men jag kan tala om hur det är på humansidan.
Elitidrotten tar hjälp av humansidan för att utveckla sina metoder.
Så helt knasigt kan det inte vara att snegla ditåt.

Hästar är däremot kända för att gå att träna snabbare än människan - de förbättras fortare, men nedanstående är jag rätt övertygad om gäller för dem också, så

Varannan dag är inte alls fel tänkt.

För det första skall man vara meveten om att träning "bryter ned" - kroppen svarar då med att bygga upp - starkare - under åetrhämtningsfasen

Och det förutsätter att det finns en återhämtningsfas....
Det måste finans balans mellan träning och vila, ju större belastning - desto större återhämtningfas.

Kroppsbyggare tex kan tex träna en muskle en dag och sedan kan det gå upp till tre dagar till de tränar den muskeln igen. Men observera de PRESSAR sig håååårt. Och vad de är ute eftert är ju - volym.

En muskel behöver i alla fall 48 timmar på sig att återhämta sig från ett normalpass. Jag önskar verkligen att flera gjorde som du, många hästar är övertränade.

Man brukar säga att en normal - perfekt träningsdos använder 80 % av hästens kapacitet om man vill bygga maximalt.
Går man över den så bryter man ned mer än kroppen hinner återhämta sig ifrån, och träningen blir då nedbrytande det börjar med "överträning" och fortsätter med överansträngningsskador.

en :D gammal regel:angel: som det ändå ligger mycket i - är att hästen skall stälals in i stallet forfrande fräsch. Kör man skiten ur hästen så gör man både sig själv och hästen en björntjänst.
Hästen passerargränsen och blri övertränad av ren överlevnadsinstinkt så kommer den att börja maska... ( dvs undandra sig arbete och tappa lusten)

På människor så sger man att man att 2 dagars arbete i veckn är "underhållande" skall man öka kapacitetet så måste man träna mer.

Här kommer en skillnad in. Männisor sitter ofta på rumpan utom just när de tränar - det gör inte hsätar som får gå ute i normalstoir hagar.

Jag har stora hagar och pga av sjukdonm så har jag alltid tränat 2 ggr i veckan och ridit ut en, och har aldrig haft några problem att sätta muskler.

027_25a.jpg

Det stora problemet är egentligen inte ATT sätta muskler utan att sätta RÄTT muskler och det har ju med vilken balsn man lyckas får sin häst att arbeta i.

För att återgå till forkningen om människor så tar det ca 14 dagar för en VÄLTRÄNAD människa att komma tillbaka till sin ursprungliga form efter sjudkom tex.

Jag tycker ändå att efter lång tids vila skritat två vecko trava två veckor och sedan ta galoppen.
Det som kommer skanas om hästen har en grund är ju kondisen, och det känner du ju hur jobbigt hästen tycker att det är.
Skritta ofta i början så hästen verkligen får syre i musklerna.

En häst vara sig tappar eller sätter muskler så fort som folk tror. När folk pratra muskler brukar de ofta peka på fett :o

Senast ändrad:

Hej!

Vet inte hur det är på hästsidan, men på humansidan vet man inte riktigt. Man gör som man sett att det fungerat (eller om det nu verkligen gördet), men det finns ingen klar och bra entydig evidens för vad som funkar, det är bara erfarenhet..

Misstänker att det är samma rekommendationer för häst som för människa. Dvs. 2-3 dagar/vecka för att bygga, på.. var det 75% av max?? (tänk vad man glömmer fort). Sen beror det ju på vad man tränar och hur, jag gissar att hästarnas muskler också behöver vila mellan träningen, på människa beror det på träningens "tyngd".

Själv tänkte jag börja träna min häst kondition varannan dag och "styrka" varannan och se var det leder. En vilodag tänkte jag få in också.

Sorry om svaret var lite luddigt

/ Lavinia, blivande sjukgymnast

Vissa hästar "bränner ut sig" så otroligt av träning att de för att bygga upp sig kanske bara tåler att tränas var 4:de 5:te dag.

Jag har också funderat på detta. Har min häst på ett stall där han inte kan gå ut i hagen (kommentera inte detta för det är för det blir ett för långt inlägg att förklarar varför det inte går att ändra på) och jag rider 3 dagar i veckan. De övriga dagarna står han mest i boxen, får ibland ledas ut en promenad eller longeras, men tyvärr ej så regelbundet.
Jag vet att jag borde rida oftare men har just nu inte tid, är det lönt för mig och hästen att träna på att få muskler de dagar vi rider eller ska jag bara rida ut en sväng utan krav tills jag kan börja rida varje dag.

För att bygga muskler är det rätt ridning och mkt vila som gäller. Dom musklar sig MKT bättre och snabbare om dom får vila tex varannan dag, eller mer.

Men kondisen behöver nog lite mer träning. Dock så behöver ju inte en vanlig ridhäst ha nån superkondis. Jag gjorde det misstaget med en av mina och han blev värsta iron man, fick ju rida i timmar varje dag!! Och det är ju rätt onödigt egt...

Detta har jag ej testat på nån av mina hästar men det beror på att jag inte har nån häst som jag tränar på nu.

I boken unghästar och i boken Den sakdefria hästen.
Så rekomenderar dom.
under den konditions byggande fasen så rekomedderar dom 3dagar träning och när dessa har blivit mer omfatande så räker det med 2dagar och när hästen har uppnåt önskad konditionsnivå räcker det med 1pass/vecka.

I den andra boken så rekomenderar dom även lösgörande arbete på mellan dagarna.

Kram

Om man för över resonemanget till mänskan, och hur hon tränas, så står det ju helt klart, att det är rationellt att träna upp hjärt- och lungkapacitet i unga år, men efter ca 40-årsåldern är det i princip fåfängt att tro att man skulle kunna påverka detta i någon större omfattning.
Såklart kan man öka syreupptagningsförmågan, men det gör man inte genom att köra max, järnet, utan det räcker mycket bra att jogga. Huvudsaken är att man värmer ordentligt, och sedan kan man jogga en timme e likn.
Muskler kan man förstås träna oavsett ålder, men det är nog så att man tål mer som ung.
Kör man max som 45-åring utan att ha en gedigen och obruten bakgrund som elittränad, så är det enda som händer att man går sönder...
Så min tanke är att man kanske kan träna unghästar med hjärta/lungor, och förstås också muskler, men en äldre häst måste man vara mycket försiktig med.
Lågintensiv aktivitet däremot, borde väl en frisk häst, oavsett ålder, kunna utföra ganska många timmar om dagen, se på alla brukshästar.
Vet inte om mitt resonemang är överförbart till våra hästar, men jag är nog mer rädd för att överanstränga än för att vara för otränad.
Frågan hur man tränar rätt är ju något helt annat...

Om man för över resonemanget till mänskan, och hur hon tränas, så står det ju helt klart, att det är rationellt att träna upp hjärt- och lungkapacitet i unga år, men efter ca 40-årsåldern är det i princip fåfängt att tro att man skulle kunna påverka detta i någon större omfattning.
Såklart kan man öka syreupptagningsförmågan, men det gör man inte genom att köra max, järnet, utan det räcker mycket bra att jogga. Huvudsaken är att man värmer ordentligt, och sedan kan man jogga en timme e likn.
Muskler kan man förstås träna oavsett ålder, men det är nog så att man tål mer som ung.
Kör man max som 45-åring utan att ha en gedigen och obruten bakgrund som elittränad, så är det enda som händer att man går sönder...
Så min tanke är att man kanske kan träna unghästar med hjärta/lungor, och förstås också muskler, men en äldre häst måste man vara mycket försiktig med.
Lågintensiv aktivitet däremot, borde väl en frisk häst, oavsett ålder, kunna utföra ganska många timmar om dagen, se på alla brukshästar.
Vet inte om mitt resonemang är överförbart till våra hästar, men jag är nog mer rädd för att överanstränga än för att vara för otränad.
Frågan hur man tränar rätt är ju något helt annat...

När träningen tog emot så red jag otroligt varierat ca. 5 dagar i veckan - då la jag ofta in vad jag tyckte var "vilopass" i form av skrittarbete med mindre krav, skritt ut i skogen (i och för sig i rolig terräng = lite gymnasticerande, men jag har svårt att tro att en 20-30 minuters promenad i skogen skulle vara allt för tung), bara lite lätt longering i skritt, lite markövningar (med mig på marken) i skritt m.m.
De dagar jag ansåg att jag "tränade" var när jag jobbade mera intensivt i skrittarbetet, eller när jag la in en del trav i arbetspassen (även här rider jag varierat - ibland rider jag i repgrimma och då blir det en lösare och mera "naturlig" form (fast dessa pass brukar jag räkna som "mellaninstensiva", den friare formen gör att jag inte räknar det som lika mycket träning); ibland rider jag med sidepull, kräver mera avslappning i överlinjen och här varierar jag även ibland med att försöka höja honom lite emellanåt (variera mellan unghästform och att försöka höja honom lite med sätet; halter och igångsättningar, skritt-trav övergångar, kortning längning av steget.)) På uteritterna kan det bli lite klättring om jag väljer dem vägarna, men om man rider i 30 minuter och bara klättrar upp för en enda brant 50 meter lång backe så känns det inte som att det borde vara SÅÅÅ jobbigt.

Jag kan inte komma på hur jag skulle kunna motionera honom mycket mera varierat, om jag inte börjar köra honom (och jag har inte riktigt råd att köpa sulky och sele med risk för att jag sällan kommer kunna köra honom eftersom man bör vara två när man selar för denna häst.) Tömkörning har jag övervägt, men det är något som jag är dålig på vilket innebär att jag blir osäker på mig själv och förvirrar hästen som i sin tur blir irriterad på mig för att jag säger åt honom att göra något men inte ens har koll på hur jag ska säga åt honom. Däremot har jag funderat på att bara tömköra ute i skog och mark eller runt obstakel och sådant på ridbanan (tömkörning i form av "dressyr" är det som är svårt; att tömköra rakt fram eller med ett mera synligt mål är betydligt lättare för min del (tror även hästen uppskattar synliga obstakel mer än "mammas mentala bild av hur man ska röra sig"; det blir mera logiskt att böja sig runt ett däck på marken för då finns där faktiskt något att göra en volt runt, och det är mera logiskt att lyfta och kontrollera sin kropp om det finns en anledning i form av bommar på marken.))

Men efter att ha läst lite här på Buke börjar jag nästan undra om det inte är så att ju mera variation vi ger hästarna, desto kinkigare blir dem? För hästar som rids likadant varje dag brukar snabbt finna sig i detta även om det egentligen borde vara tråkigt; medans en häst som får variation och kanske får göra både roligare och tråkigare saker lättare hittar favoritmoment och får ett bredare register gällande vad som är tråkigt och vad som är roligt. Om man bara gör en sak så finns det inget att jämföra med = man finner sig i det som är.

*lånar*

När det gäller hästar så får man skilja lite på kondition, muskelmassa och lösgjordhet.

I motsats till människa så håller hästen sin kondition mycket bättre än en människa. En människa behåller sin kondition i ca två veckor. En häst i ca sex veckor.

Läste för ganska många år sedan en undersökning som gjorts angående travhästar och kondition (tror det var i tidningen trav och galopp ronden). Man hade då kunnat mäta att en häst som stod i box i upp till sex veckor inte hade några som helst problem med konditionen. Vissa blev till och med bättre. Dock så tappade de konditionen ganska så raskt efter 6 veckor.

När det gäller muskler så måste man ha (som de flesta i redan tidigare inlägg påpekat) en återhämtningsfas. Innan man använder samma muskelgrupp igen så skall den ha vilat minst 24 timmar helts 48. Muskelbyggare tex tränar varje dag, däremot så tränar de olika muskler.

Lösgjordhet tycker jag dock rent personligt är relativ färskvara. Om hästen tex inte rids två veckor så kan den kännas lite stel och inte alls så smidig. Om den däremot har hållts igång genom tex promenader eller liknade så märks det nästan inte (obs detta är personliga reflektioner).

Sen när det gäller igångsättning av häst så är en bra tummregel (tycker jag) att igångsättningen skall minst ta lika lång tid som vilotiden. Dvs två veckors vila = två veckors igångsättning. Två månaders vila = två månaders igånsättning osv.

Alltså kan man igentligen säga att om man bara har fått upp konditionen på en häst så krävs det inte mycket för att underhålla den.
Att rida dressyr med liknade rörerser dagarna efter varandra är igentligen inte så bra då muskler behöver vila för att utvecklas.

Sen när det gäller att bygga upp konditionen så brukade vi köra våra travhästar varje/varannan dag ut i skogen. Men så fort grundkonditionen fanns där så gällde bara snabbjobb var tredje dag. När hästen startade så var vi bara ute och joggade i skogen mellan loppen. Mellan arbetena så gick de i hage hela dagarna.
Tanken bakom det hela var att ju mindre man kör hästen desto mindre slits hästarna. Samtidigt så måste man ju träna hästen eller snarare träna upp hästen.

Det viktigaste är kanske att man inte skall göra samma sak två dagar i rad och att man skall lägga in ordentligt med viloperioder mellan två ansträngade pass. Sen hur man gör med tex total vila eller skrittturer osv får man anpassa efter individen.

Mvh

Tora

Frågan är ju också hur mycket muskler/kondis hästen behöver, ställt i viss mån mot ett välbefinnande som kommer av att "vara häst"
Men jag tror du resonerang rigtigt, lättare pass är ju bra för att hålla cirkulation igång, leder osv.
Tömkörningen tänker jag att det ska vara kul, det behöver inte vara så kravfyllt, och jag har kul med min häst.

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 511
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 918
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21