Träning för Vbl

M

maria25

:confused: Hur ska ja få min travare att gå i ett lugnt tempo i trav?? Han bara rusar fram, sen hur lär man dom galoppen?? Skulle vilja få min häst att gå i dressyrform och kunna träna dressyr, har du massa tips och råd så hör utav dig!
Han är 5 år och har nyss klivit av travträningen men aldrig startad så hur ska ja få min häst att bli dressyrhäst, han har en kropp som ett hbl, har du tips så hör av dig!!!:smirk:

Sv: Träning för Vbl

du ska rida lätt långsamt i traven och inte sitta och segdra, då springer de bara mer, lätt i handen och rida lätt lååååångsamt så efter mkt om och men så kommer din häst att kunna gå långsammare, handlar om att du ska bestämma tempot med din sits och inte handen;)

Jordgubben från Skåne skrev:
du ska rida lätt långsamt i traven och inte sitta och segdra, då springer de bara mer, lätt i handen och rida lätt lååååångsamt så efter mkt om och men så kommer din häst att kunna gå långsammare, handlar om att du ska bestämma tempot med din sits och inte handen;)

oki tack för tipset!:)

börja med att lära honom skritta på långa tyglar, skit i traven tills han kan det (kanske funkar redan?)

När du sen börjar med travet, så gör halvhalt så fort han ökar, men var noga med eftergifterna, trava 5 steg, sakta av till skritt, trava, sakta av osv så kan han inte öka tempot samt lär sig lyssna på dig.

Upprepade halvhalter på volt tills du får det tempo du vill ha

Först och främst måste hästen kunna skritta i form innan den kommer kunna göra det i trav eller galopp. Jobba mycket i skritt innan du går över på traven. Sen när du har en lugn bärig trav så akn du försöka dig på galoppen.
Men som Jordgubben från Skåne sa så rod lätt långsamt och få hästen att lyssna på din sits.

men volter kan vara för avancerat till en början, för min har jag inte börjat med volter förrän nu och det i enbart skritt, för att i traven är det balans, takt och tempo som skall hittas först, och jag rider för tränare varje vecka.
Även detta som ngn annan skrev att trava några steg och när det känns som om hästen börjar slappna av så sakta av direkt, gör detta några gånger i båda varven innan du börjar rida flera varv på fykantspåret

börja först med att hästen ska gå lugnt och fint i skritten. när den går så som du vill där kan du börja göra samma sak i traven.vill hästen sticka iväg i traven så sakta av till skritt och få den att gå bra där igen innan du testar traven igen. jag är av den åsikten att hästen ska gå ordentligt i skritt för att göra det i trav osv. jag har jobbat på detta sätt med mina hästar och det har gått jättebra!:) så vore jag du skulle jag köra på så, samt lägga galoppen på hyllan ett tag framöver. man tjänar ingenting på att skynda fram med allt. bättre att låta det ta sin tid, det tjänar man på i längden!

lycka till!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?