träning för ringrostigatyttare?

M

monkanrox

jag har inte suttit på en häst på kanske ett-två år pga sjukdom.
Ska börja rida i höst igen.

Är det ngn som har bra träningstips som jag kan utöva under sommaren? skulle vara skönt att känna att man är lite i form iaf!

Sv: träning för ringrostigatyttare?

Träning ja, hm varför inte träna lite styrka?
Lite situps och rygglyft (du vet sånna där då man ligger på mage och lyfter upp överkroppen. Träna i maskinen där du antingen förihop benen med motstånd eller pressar isär dem med motstånd. Åsså lite allmän styrketräning, armar, ben mage rygg.
Simma, tränar hela kroppen.

Glöm inte att stretcha!!!

Kondition, balans och allmän styrka tror jag på.
tex simma och olika balans och styrkeövningar. Jogga är också bra billigt och enkelt ;)

vad kul att du ska börja igen då! :)

jag tror, som de andra, att allmän kondition och styrka är bra. själva ridningen finns det ju inte så mycket att öva med om man är utan häst, förutom att kanske gå igenom olika moment och hjälper i huvudet?

joggning och kroppsövningar brukar jag köra på (är ingen gymare :D ), alltså sit-ups, höga hopp, armhävningar, dips, plankan (ligg raklång med ansiktet mot marken, men precis ovanför den. tårna i marken och underarmarna likaså - de ska vara bredvid varandra och händerna pekar framåt. gå ned så att du ligger som en helt rak planka. jättejobbigt för både mage och rygg!)

Jag hade inte ridit på 4 år och jag hade den sämsta möjliga konditionen och styrkan. Gick på spinning 4-5 gånger (1 ggr/v), väldigt jobbigt men det gav snabbt resultat i ben/mag musklerna, och jag simmade ca 500 meter en gång i veckan. Nu på våren/sommaren brukar jag prommenera ca 30-40min/dag och jogga någon gång ibland.

Hmm... Om du ska träna benmusklerna - träna då INTE insidan av låren eftersom du måste kunna slappna av där för att få bra sits när du rider. Kan du slappna av även om du har lite större muskler än tidigare är det ok.

Lite jogging för kondisens skull, hoppa gärna hopprep också för koordination och kondis. Magmusklerna är allra viktigast, de tränar man t ex genom att cykla i uppförsbackar, sit-ups, att ligga på rygg och lyfta upp fötterna en bit från golvet m.m.
Mage och kondition skulle jag prioritera högst. Som sagt ska man ju kunna slappna av när man rider och en duktig ryttare använder inte mycket muskelstyrka. Så får du träningsverk är det ett kvitto på att du behöver träna din teknik istället :p

Aah, just det! Om du planerar att även sköta om hästarna så man måste bära vattenhinkar eller mocka t ex, DÅ måste du ha bra styrka i rygg, armar och axlar :p annars sliter man snabbt ut sej.

Så du menar att bara för att man har muskler på insidan av låren så kan man inte slappna av? ;) Hur ser dina lår ut? :angel:

Om man har spända muskler pga träningsverk har man svårt att slappna av- ja ;) Och har man stora lår med mycket muskler (bland annat :angel: ) har man i regel svårare att komma ner på sittbenen ordentligt och vinkla om lår och höfter.
Får man inte större muskler av att träna spelar det ingen roll, är ju olik vad man har anlag till. Personligen får jag betydligt större muskler av att träna, lite beroende på vilken typ av träning, mn särskilt styrketräning. Så för mej vore det att stjälpa snarare än att hjälpa.
Då förbereder jag hellre inför ridningen genom att stretcha rejält (med uppvärmning såklart) men rygg - och magmuskler kan man aldrig få för mycket av för balansens skull.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama