Träning av unghäst!

E

emehlie

Hejsan!
Jag skulle behöva lite råd och tips!
Det är så att i sommar så ska ja kanske ta och rida en islänning som är en unghäst åt en vän som inte kan rida pga av skada! Hästen är 3 blir 4 i år. Men de är så att ja inte har hållt på med islandshästar så länge utan bara ca 1år på rutinerade islänningar. Så tölten och passen är ja inte så ruttinerad. ja har ridit vanliga "stora" hästar och nu behöver ja lite hjälp. Ägaren har ridit in henne och hon kan skritta och trava! nu är de nästa steg... Är de någon som kan hjälpa mej att få ihop några tips på vad man ska träna på? vad är viktigast? Vad ska man bygga upp först? hur långa ska träningspassen vara? Hur ofta är de bra att rida för en instruktör? och allt annat som är värt att veta när man rider unghästar?! Skulle bli jätte glad för förslag på varierade arbete! Ni får gärna komma med förslag med vecko schema :
Måndag:
Tisdag:
osv...
Blir jätte tacksam för svar!!!

Sv: Träning av unghäst!

Att göra upp ett veckoschema för respektive dag skulle jag strunta i - Det är väldigt individuellt, hästar tar saker & ting på olika sätt!

Min egen (I dag 5-åring) markarbetade jag från 3 till 4-års ålder innan jag började hänga/sitta på honom och då var han lydig, fullt styrbar, kunde göra halt och gå fram. Detta hade jag stor nytta av när den dagen kom, då jag satt upp på honom och tog första skritturen.

När han var hyfsat van att ha mig på ryggen tog jag kontakt med en "vanlig" instruktör - Grunderna är ju detsamma för alla hästar oavsett ras! På första passet fick vi både trava & galoppera, vilket gick fint. Nu i vår ska vi också ta upp ridningen igen - Då hästen stått större delen av vintern!

Är du osäker borde du kontakta en instruktör som hjälper dig så det inte blir tokigt och varva gärna ridningen med markarbete så du får en lydig & lyhörd häst som lyssnar på dig. //Linda

Senast ändrad:
Sv: Träning av unghäst!

En så ung häst har väl knappast hunnit bli riden ännu, då är det endast grundridning vi pratar om. Stanna, svänga för tygel och gå fram. Beroende på hur hästen, kan man även lägga in att gå undan för skänkel. Detta ska fortgå 5 till max 8 veckor, och därefter ska hästen vila. Passen bör ej heller bli för långa de första veckorna, kanske 10-15 minuter mot slutet om allt funkar bra och hästen orkar mentalt max 30 minuter. Man rider kanske 4 pass i veckan, brukar räcka bra för en så ung häst och med fördel varannan dag.
Du behöver inte bry dig om gångarterna, dessa kan du överlämna till ägaren när denne blir bättre. Det räcker om du rider hästen i skritt och trav, galopp i detta läge är inte ens nödvändig utan kan vänta till nästa inlärningsperiod.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Whirlie
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 620
Senast: Boj
·
Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 849
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur