Träning av unghäst.

I

izza

Detta har diskuterats lite i tråden om samling av unghäst men jag vill ändå ha era kloka råd :idea: Jag har en unghäst 4½ år. Han påbörjades tyvärr inridning vid 3 åå av en knepig islänning och eftersom min lille pojke är en skygg krabat (men envis!) så gick det inte alls. Jag köpte honom vid 3½ åå och började med att bara lära känna honom under våren. Sommaren satte jag upp och vi följde med min äldre häst ut och hade kul. Red lite i paddock, dock ej så mycket. Jag blev sedan gravid :o och han har fått vara vildhäst sedan i oktober. Tänkte sätta igång honom igen i april då bebisen kommit och jag läkt.

Hur ska jag lägga upp det? Först hitta där vi var vilket jag tror går ganska fort men sedan.. Han är alltså 5 år i sommar. Har en skritt och en tölt/grisepass, ingen trav och ingen ren galopp. Ska vi fortsätta utan krav på gångart i sommar eller ska jag försöka hitta traven? Det är ingen risk att jag tappar tölten på vägen om jag siktar in mig på trav?
Har lite funderingar på att lämna honom för inridning men vill egentligen inte det då han är så pass känslig, vill dessutom att han och jag växer ihop. Råd tack :bump:

Sv: Träning av unghäst.

hej!
jag är i samma sits som du fast jag ska köpa en unghäst som nu är 3,5år.
jaG HAr inte rikigt fattat om det är bra eller dåligt att rida in hästen vid års ålder? för min har me blivit sutten på och körd me vagn dock med en som leder hela tiden.
när jag var på island så red de(på min gård) in hästarna på hösten/vintern (de satt på dem och kollade gångarter red ut lite) sen fick de vila till sommaren när det verkliga arbetet startade.

jaja men hör av dej när du vet mer. detta ämnet tål att diskuteras
kram

Om du kan tölta din häst utan spänningar tycker jag att du kan fortsätta därifrån, alltså hitta traven ur tölten. Stirra dig inte blind på traven, den kommer när din häst är tillräckligt stark.
Träna kondition och styrka i första hand, korta roliga pass, gärna med en del klättring. Inga direkta krav på samling förrän du känner att han är mogen för det.

Försök hitta en islandstränare som du litar på och ta hjälp av honom eller henne! Rid en lektion nån gång ibland för att få kvitto på att du är på rätt väg och att ni inte har hittat på alltför många olater...

Att hålla på med unghästar är jätteroligt tycker jag! Man lär sig så mycket.

Lycka till!

Ja, tölten har vi, ibland lite grisepass. Dock som sagt aldrig trav och en "knepig" galopp. Det är ingen risk att traven aldrig kommer? läste i en bok att man ska försöka hitta skritt, trav och galopp så snart som möjligt. Känns lite tråkigt att inte låta honom gå i tölt så jag blir glad när du skriver att vi kan fortsätta med den.
Ska jag vänta med att jobba i paddock, då menar jag mer dressyrliknande aktiviteter?Han har till exempel svårt att gå på spåret så det har vi inte bråkat så mycket med.

Sko bara fram och rid friskt ut i terrängen - så ojämn som möjligt - í sommar och ha kul med pållen. Det är stor chans att du hittar traven bland stock och sten och viktningen kan förhindra honom att falla in ett grisepassmönster och istället söka mot traven. Allt annat än grisepass är OK i början :idea: Och lätt sits funkar utmärkt i det här skedet :angel:

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 128
Senast: Freazer
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 637
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 707
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat