I
izza
Detta har diskuterats lite i tråden om samling av unghäst men jag vill ändå ha era kloka råd Jag har en unghäst 4½ år. Han påbörjades tyvärr inridning vid 3 åå av en knepig islänning och eftersom min lille pojke är en skygg krabat (men envis!) så gick det inte alls. Jag köpte honom vid 3½ åå och började med att bara lära känna honom under våren. Sommaren satte jag upp och vi följde med min äldre häst ut och hade kul. Red lite i paddock, dock ej så mycket. Jag blev sedan gravid och han har fått vara vildhäst sedan i oktober. Tänkte sätta igång honom igen i april då bebisen kommit och jag läkt.
Hur ska jag lägga upp det? Först hitta där vi var vilket jag tror går ganska fort men sedan.. Han är alltså 5 år i sommar. Har en skritt och en tölt/grisepass, ingen trav och ingen ren galopp. Ska vi fortsätta utan krav på gångart i sommar eller ska jag försöka hitta traven? Det är ingen risk att jag tappar tölten på vägen om jag siktar in mig på trav?
Har lite funderingar på att lämna honom för inridning men vill egentligen inte det då han är så pass känslig, vill dessutom att han och jag växer ihop. Råd tack
Hur ska jag lägga upp det? Först hitta där vi var vilket jag tror går ganska fort men sedan.. Han är alltså 5 år i sommar. Har en skritt och en tölt/grisepass, ingen trav och ingen ren galopp. Ska vi fortsätta utan krav på gångart i sommar eller ska jag försöka hitta traven? Det är ingen risk att jag tappar tölten på vägen om jag siktar in mig på trav?
Har lite funderingar på att lämna honom för inridning men vill egentligen inte det då han är så pass känslig, vill dessutom att han och jag växer ihop. Råd tack