träning av unghäst

Time

Trådstartare
Hur mycket kan man träna,arbeta en 4 åring? Tips och ideer
mottages gärna. 4 åringen är ett bruks nordis sto. Är riden i ett år,mycket tömkörd.

Ska åka och titta på henne i helgen:) Har ingen stor erfarenhet av unghästar,men nångång måste man väl våga ta det ansvaret.

Sv: träning av unghäst

Unghästar ska ridas mest på rakt spår och mycket lösgörande och stretchande rörelser.
Om du tar ut hästen för att göra något 5 dagar i veckan så kan 3 dagar vara att ha roligt i skogen (böja runt träd, klättra i skritt och upptäcka nya roliga stigar) 1 dag på ridbanan, där du tar hjälp av staketet, bommar och koner och 1 dag longering.
Gör inga övningar "för länge" tex bara för att det har gått bra så vill man göra övningen en gång till, utan sluta när det har gått bra så att övningen inte riskerar att avslutas negativt och att hästen tröttnar. Unghästar blir fort uttråkade.
Tömkörningen är också jättebra att fortsätta med. Fortsätt gärna med inkörningen så att du kan sätta hästen framför vagn. Det är jättekul att köra och din häst är ju framför allt avlad för arbete i sele.
Glöm inte att ta hjälp vid inkörning av en DUKTIG hästmänniska med vana av att köra in hästar, annars kan det faktiskt bli farligt om du har otur.
Lycka till med din bruksnordis! Kallblod är underbara! :love:

Jag glömde påpeka att jag höjer ett varningens finger över att hästen är riden sedan den var 3 år. Hur mycket riden då? Lufsad på utan större krav eller tränad på böjda spår och kanske även hoppad? En kallblodshäst (framför allt NSV och Ard.) må vara stora och starka, men de utvecklas sent och deras senor och ligament ska inte belastas nämnvärt förrän de är åtminstone 4 år, gärna 5.

Tack så mycket för svaret. ja inkörningen ska jag fortsätta med. Finns kunnigt folk runt om kring mej som kan inkörning. Har hört det jag med att kallblod är senare i sin utveckling och inte ska ridas in för tidigt.
Men alla verkar ha bråttom nu förtiden.

Oj vad det pirrar i magen längtar till i morgon.:laugh:

Man kan visst börja normaltidigt;)
Ju längre tillvänjning får de.

Däremot behöver man inte rida hästpass..utan ridning under ansvar o med tanke på individen.

sen är hästen trots allt en häst...

Okej. Har vart och provridit idag, verkar vara en hel cool tjej:) Blev kär. Hon blir min om hon går igenom besiktningen.

Rapportera om hur det går ;).

Jag har alltid fått med mig att hästen ska tränas samma antal veckodagar som åldern - en fyraåring tränas alltså fyra dagar i veckan.

Ut i skogen med den, så den lär sig att gå framåt och hitta sin balans. Klättra omkring på knöliga stigar, galoppera på skogsvägar, skogsridning är utmärkt träning - för alla hästar.

Rid bara korta stunder på bana så att den inte hinner tröttna på fyrkanten. Unghästar har koncentrationsspann a la kolibri så gör en eller två enkla grejer - beröm - och tjata inte vidare.

Hon gick igenom besiktningen:) I morgon hämtar jag henne. Så lyclig:)

Grattis!!! Glöm inte att ta massor bilder nu! Och lägg in några här!

:banana::bump::banana::bump::banana:

Ja in med bilder på henne! =)
Sitter i samma båt som dig! Nästan!
Jag har köpt mig en nordiskille som snart fyller 5 år.
Fast han var bara sutten på när han kom till mig, och lite tömkörd!
Nu har vi satt igång så smått!

DSC00391.JPG

Nu har jag haft mitt lilla nordissto i 2 och en halv vecka. Och det känns så jäkla rätt. En helt underbar individ:)

Jag rider ganska mycket unghästar just nu. De som är fyra år nu brukar bli ridna 4-5 dagar i veckan. Rider vi i paddock och tränar mer så rider jag ca 20min, -inte längre.

Jag rider ut på unghästen ca 1-2 dagar i veckan.. och då rider jag oftast på i lite högre tempo. Dels för att få fram framåtbjudningen och sen upplever jag faktiskt att hästarna blir lugnare att rida ut på om man har lite tempo redan ifrån början. De är ofta de äldre som rids mycket i paddock som busar till det när dem kommer till skogen.. medan "mina" fyra åringar är hur snälla som helst att rida ut på :)

De dem brukar kunna (bör kunna enligt mig) är: Bjuda framåt och lyssna på framåt drivandehjälper-. De ska vara lydiga för förhållande hjälper. De ska kunna flytta bakdel och framdel. Ridas i alla tempon båda i och utanför paddock. De ska kunna ridas ut kortare "svängar" ensamma. Dock rider jag ut i grupp el. med sällskap om jag rider ut i skogen. Rider vi bara runt på gården (ex. till hingsthagen) så ska de kunna gå själva.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Tora
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Lady_S
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama