Träning av tryckvagn.?

L

lie

Jag har nyligen fått hem en 3 årig valack som har gått premie. Hästen är stor och rejäl men väldigt muskelfattig bak.. Hur hade ni lagt upp träningen utav honom om ni hade tillgång till en sandbana på 12000 m, och skogsvägar med lite backar?

Jag har en gammal tryckvagn som jag tänkt köra honom med. Men hur gör ni när ni tränar tryckvagn? Kör ni hästen varannandag i bara tryck eller lägger ni in det med fortkörning?

Har fått tips utav en att köra hästen i tryck på sandbanan i 500 meter och utan tryck 700. Låter det vettigt? Tillgång till pulsmätare när jag tränar har jag, då jag nyligen inskaffat en polar:) Stämmer det att man bara ska dögträna i max 6 veckor och inte mer? Tips tack!

Sv: Träning av tryckvagn.?

http://www.s-innovation.se/2.html

Här är en bra sida där du kan få tips om hur du ska använda tryckvagnen. :idea:

Jag har en själv som jag tränat med. Det har dock varit efter lite egna metoder. Mkt i skritt. Ex. 5min med tryck, 5 minuter utan tryck. så kan man upprepa det ett par gånger. Dock ska hästen vara uppvärmd ordentligt före samt få varva ner efter.

Har använt tryckvagn väldigt lite i mina dar, så jag ger mig inte in i diskussionen som en vetande.

Men muskelfattig bak ger inga pluspoäng hos en travhäst. Dra tyngre är säkert bra, men då utan checkrem el. dyl som ger hästen chans att sänka nos mot backe och koppla av och dra med rät, avslappnad rygg rakt framåt. Spänningar och sänkt rygg kan ge helt motsatt effekt!

Backar och kanske tyngre underlag kan vara ett annat tips. Skritta i uppförsbackar med en harmonisk, lugn häst är succe'! Hästen använder ryggen höjd med nosen mot marken för att ta sig uppåt, det ger muskler i rygg och bakdel. Under ridning eller med vagn. Om man låter hästen dra en tung vagn med tungt lass i brant uppförsbacke kan man tom kliva ur och gå bredvid i början för att påfrestningen inte skall bli för stor. Upprepa flera ggr under träningspass, t.ex. två ggr i veckan. Öka antal ggr och mer tyngd vartefter.

När hästen klarar detta galant kan man göra träningen mer jobbig genom att stanna och göra halt i backen, sedan låta hästen fortsätta.

De flesta som kör jobb i uppförsbacke kanske brukar trava!? Detta ger snabbare svar på träning men sliter också mer på hästen, särskilt bakknän. Har du några veckor extra att röra dig med, välj skritt, så mycket skonsammare, och så mycket jobbigare för hästen i muskeluppbyggande syfte!

Tung sand eller djupsnö är ett annat tips. Även där i ett lugnt tempo med nosen som lägsta punkt. Väldigt påfrestande för senor och leder i benen, var försiktig, utöka succesivt. Kort bit första ggr och utöka lite mer varje gång. Förrädiskt, man märker det inte förrän hästen är skadad, men otroligt bra träning om man tar det lugnt utan stress :bow:

Sök här på forumet för det har funnits trådar om detta förut!
Jag anv den ganska mkt, men inte hela tiden.

Värmer upp ordentligt sen på med tryck i skritt inte så mkt att steglängden kortas, kör sedan 1 min, sen vila 5min och upprepar detta i ca 20-30 min.
Sen höjer jag trycket och förlängr intervallen eft 1v. I början kan man öka rätt mkt pga att det är så effektiv träning. Men håll koll på puls och steglängden.

1-2 ggr/v med minst 2-3 dgr i mellan.

Och sen "sträcka ut" med lätt vagn 1 ggr/v

Använde den även i trav då jag hade för hårt underlag förut. "Underhållsblistrade" baknäna, sen tog jag det väldigt försiktigt och höll koll på pulsen.

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
22 241
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·
Trav Jag har fått äran (?) att träna en häst i stallet, som i grund och botten är en hygglig häst och har en bror som tjänat några mille...
2
Svar
30
· Visningar
5 147
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar