Träning av travhästar

psychoflum

Trådstartare
Hej hej

Skulle vilja att alla delar med sig om hur de tränar sina hästar:)

Ålder, kön, träningsstatus och hur de tränas idag.

:)

Sv: Träning av travhästar

Sto 7 år och tävlar.
Hon går intervaller var annan/var tredje dag med rochard. Farten bestämmer hon själv. Jag gissar att ingen går under 1.30 i alla fall. De flesta ligger nog kring 1.50. Där emellan sköter Hagman träningen.

Jag kör jobb med mina tisdag lördag ena veckan och torsdag den andra.
Jag kör två veckor intervaller efter pulsmätare, nu är alla tre uppe i 6 st. vilket jag har som max).

Varannan vecka får de gå snabbare jobb eller annars letar man start.

Jag gör något ca 4 ggr i veckan men hästarna. De äldre går dressyrpass 1-2 ggr/månad och alla skrittas massor i vagn eller uppsuttet.

Sto, 10 år, varit borta 1,5 månad men är snart på gång igen
Valack, 4 år, i princip kvalklar
Sto, 3 år, tränar strax under 30 just nu

Lucky "start häst" tränas 6 km uppvärmning sedan 400-600 meter i "maxfart" som han själv bestämmer oftast runt 1,20-1,30 sedan skritt i 5 min och 3 intervaller i backen runt 1,40 skritt 5 minuter 3 intervaller skritt 5 minuter 3 intervaller och sedan skritt 2 minuter och jogga hem. Streching, dusch liniment shampo och efter att han torkat massage och mat.

Varvat med rakbane intervaller med samma uppvärmning utan att jag då inte kör till alls och de 9 intervallerna går i 1,30-1,35 fart utan att skritta emellan.

Tuss tränings häst, går ungefär samma fast bara 6 intervaller i backen och runt 1,40 fart i 9 intervaller på rakbanan. Hon går även maxjobb på rundbanan 1 gång i veckan. Då kör jag 1,30 och låter hästen öka själv sista 300-400 meterna.

Gothic 2år går 15 minuter i manegen 6 dagar i veckan kör henne inte alls nu då rundbanan inte är så bra som jag vill ha den för unghäst träning och så pågår det skogs arbete runt alla våra banor:mad: har vart ett par som klippt i sken redan (morr).

Min åttaåring (valack) går just nu motion för att bygga upp sig själv efter lite vila. Rids mycket i skogen, går också i vagn. Ska snart börja gå intervaller på rakbana

jag och min pappa tränar en häst (7år, valack) tillsammans då jag rider monté och han kör och våra dagar ser ut såhär:

Måndagar: (ridning) Back övning 6ggr skritt i samlad form sen skritt 5 min lugn trav 3200m skritt 2min sen snabbare trav 3200m, skritt 5min sen avslutning skritt i samlad form 10min sen skritt långa tyglar 5min

Tisdag: (kör) först uppvärmning i 10min sen 1,40 - 1,30 tempo 4800m sen skritt 15min

onsdag: (ridning) samma som måndag fast 4 ggr i backe och lugn trav 2400m och 2400m fortare trav.

torsdag: (kör) samma som tisdag

Fredag: Vila

Lördag : snabbjobb på åby både kör och rid

Söndag : longeras varm

efter alla pass kyler vi benen och lindar alla 4 ben,

Detta har vi gjort i 2 veckor nu och han är klart för provlopp:banana:

Min ögonsten:p King of Kings valack 5 år, startar

Intervallträning 2 ggr i veckan, som mest går han 12 int, 1.30 500 m, men när han startar mycket blir det mellan 8-10 int, ev start, lättare jobb på 2-4 int...
antalet varieras beroende på om han startat och hur han är pulsmässigt.

Mellan jobben går han ibland något pass motion, tömkörs eller longeras för att mjukas upp.

Har dock lite bekymmer med vad göra mellan intervallpassen (som ju måste köras för formen skull...) då han har munproblem och behöver så mycket munvila som möjligt:( (har provat massor olika bettlöst, men inget funkar riktigt bra...)

Hoppas att jag ska kunna rida in honom i sommar för att han ska få gå och lulla lite i skogen!

Han får också mycket massage och stretching och kollas upp av vet (typ jämt:crazy:) för att vara "fit for fight!:banana:

2årigt sto.
motionskördes 6 dagar i veckan förut. Men i december började vi med ett snabbjobb i veckan efter 55tempo 1600m. Å endas 5dagar motion.. Nu går hon bara 4dagars motion och fort 2 dagar i veckan och då går hon emellan 45-55tempo 1600m... hon kommer att sänkas i tider allt eftersom nu..

Tränar efter individ.
5 års märren tränar jag intervallpass med ca 2 gånger i veckan och 1 gång ca 2 mils joggtur. i intervallerna går hon 1.35-1.40 tempo. När hon pullar som en gris i intervallerna så åker vi in och gör ett 1600 jobb i 1,25 fart. Pullar hon där också så anmäler vi.

4 års vallacken, sprutad nu men innan gick han intervall 1 gång i veckan pga sin storlek och tyngd, håller inte för tuffare jobb. I intervallerna går han lite snabbare än 5 års märren. ca 1.30 tempo x 6-7 intervaller. Skritt i 3-4 minuter mellan varje.

Ska köpa in två nya unghästar.. vet inte riktigt vad det blir än men vi chansar på kriterieauktionen om vi kan hitta nån förmåga där :)
Sen kommer det två bäbisar till våren också.. Dom ska tränas som man brukar träna unghästar. ska klara jogga i 1,5-2 mil utan problem innan snabbjobb. Så gör vi iaf..

Tränar efter individ.
5 års märren tränar jag intervallpass med ca 2 gånger i veckan och 1 gång ca 2 mils joggtur. i intervallerna går hon 1.35-1.40 tempo. När hon pullar som en gris i intervallerna så åker vi in och gör ett 1600 jobb i 1,25 fart. Pullar hon där också så anmäler vi.

QUOTE]

Förklara,för det där förstår inte jag.

Tränar efter individ.

QUOTE]

Förklara,för det där förstår inte jag.

=) vad är det du inte förstår?
Om hon Pullar ihäl sig i 1.25 fart är formen näst intill där. Kanske att hon får göra ett provlopp innan start. det beror på. Var de det du menade?

Jag tycker också det låter konstigt, för att dom pullar har ju egentligen ingenting med hur formen är, inte då det gäller mina hästar i alla fall, för det kan ju bero på att dom även har ont någonstans.

Men hur som helst så tränar jag mina hästar så här:

8:åringen, lunkar minst 2 mil varannandag om han varit ifrån ett tag eller om det blir lite längre mellan starterna, alltså kanske mer än 1 månad. Så att han behåller kondisen. Sedan då det börjar närma sig så kör jag kanske ett jobb på 28-30 tempo i veckan, 2140, med speedcart och det jag utgåt ifrån är pulsen, just nu så är han i ganska bra form och pulsen ligger, direkt jag kommer in, på 70 slag/min. Brukar inte köra fortare i jobben för jag vet att han har snabbheten, och har han då kondisen så är allt bra. Kör även backjobb 1 gång i veckan. Men då pulsen ligger på ca 60-65 så är han i absolut toppform, men då finns det ju hästar som har högre puls än andra även om dom är i form. Och då han börjat starta så kör jag bara lugn motion då han håller uppe kondisen med jämna mellanrum i loppen. Blir med mer än 2,5 veckor mellan så brukar jag köra ett lite saktare jobb ca 1 vecka innan lopp.

3:åringen, som är premad, ska snart kvalas, körs som 8:åringen, alltså ca 2 mil varannan dag, och har inte kört något snabbjobb sen i höstas då jag körde ca i 45 tempo varannan vecka, men nu så ska jag börja köra ca 1.30 i jobben, max 1 gång i veckan fram till sommaren o det blir även i sulky ist för speedcart som för de äldre. Och så får man hålla koll på pulsen, men när den går ner under 70 så är det nog dags för kval iaf. Han kanske ska få ett lite snabbare jobb på 1.25 men bara på 1640m.

Det kanske blev lite rörigt det där, men hoppas det går att läsa ;P

Håller man koll på hästen med Veterinär så vet man om hästen är fräsch eller inte. Eller hur ? Vilket vi gör. Ingen hälta eller några problem nånstans. Springglad kallar jag det. Man får ju se vad hästen ger för signaler, kvastar den? eller ser man bara panik i ögonen på hästen. Då är det ju självklart något som är fel, nånstans. Men det ser ju var och en på sin egen häst.

Men veterinären funkar väl knappast när man letar formtopp?

Jag har en häst som har skitont när han "pullar som en gris" så ditt sätt att uttrycka dig är lite märkligt i mina ögon.
Och nej, ögonen rullar inte på honom. Men iofs vet jag att det är dags att åka till veterinären när jag inte kan hålla honom. Inte försöka återuppta travarkarriären.

Annars har inte jag heller upplevt det du beskriver, jag vill ha hästarna spänstiga och smidiga med "ett ben i varje hörn" och bra återhämtning i jobben, DÅ bedömer jag dem startklara.

*KL*

Har bara en häst för tillfället som tränas, en 3åring, han har varit skadad och stått i åtta månader, har kommit igång ordentligt för snart två månader sen, har bra grundkondis då han gått med hingst och de har jagat på varandra och busat dagligen.

Han körs sex dagar i veckan, och har börjat kräva lite mer, kör lite fartlekar, tempoväxlingar, och små intervaller.

Kör även backträning en gång i veckan.

Mitt sto, 10 år , är i tävlingskondis.
har kvalat och gjort en start i år. Hon sänkte sitt AK rekord med nästan två sekunder i starten :bow:
fick dock en rejäl hovspricka i starten, och har tagit det lite lugnt ett par veckor.

Hon körs varannan-var tredje dag.

Oftast ser schemat ut såhär:

joggingtur med rockard, lugnt tempo,

vila en dag,

skogstur med lite högre fart i korta bitar(43-45km/h maxfart ungefär, 500-700m)

vila två dagar. (ev skrittur ena dagen)

snabbjobb.
Snabbjobben körs på bana/rakbana, två-tre bakvarv i friskt joggingtempo, skrittar "upploppet".. vänder och kör tre bakvarv i 35 tempo, give or take nån sekund.
därefter skritt på stallbacken ett varv eller två, och sen dags för heat nr2. Då blir det antingen 1600m på rundbanan eller fyra - sex intervaller på rakbanan. samma fart som första heatet..nån sekund snabbare eventuellt.
Närmar det sig start kör jag andra heatet på rundbana och hästen får välja hastighet själv :banana: då brukar jag inte ha tid att klocka henne.. :o

kylslangar eller ispåsar på benen efter alla körpass. nattbandage dom dagar hon körts..
liniment lite här o var lite då och då..:p (bakknän, framknän, kotor runt om) bakkotorna får liniment ganska ofta..

Jag kör med min treåring 3st 3 minuters intervaller efter 170 sl/min vet ej hur fort det är men jag brukar komma ca 1400-1600 meter beroende på vilken häst det är, kör var tredje dag. När jag är uppe i sex intervaller det brukar ta 2-3 månader släpper jag lite på träningen och kan börja vandra neråt i antalet intervaller, När jag är nere i fyra intervaller kör jag 3-4 st 1000 m intervaller, gör det ca 3 ggr och med tre dagars vila i mellan, pulsen ska gå upp en bit över 200 sl/min. Sedan blir det tre 27 sekunders intervaller med 4 minuter i mellan i 12-15 tempo beroende på underlag och häst, det görs två tränings dagar med 5 dagars vila i mellan och i max puls. Sedan brukar de vara start klara. start hästar underhålls körs bara med lätta intervaller/Sixten

Liknande trådar

Ridning Hej Jag har blivit medryttare på en häst. Och undrar om man kan galoppera på sand? Det är en slinga där travhästarna tränar med...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: Nota
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023