Träning av travhäst!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pockan
  • Startdatum Startdatum
P

Pockan

Hej! Jag och in sambo är relativt "nya" i travsvängen. Själv har jag haft halvblod i ca 20 år. Jag har funderat lite på detta med träning av travhästar. På "halvblods sidan" rider/tränar man gärna hästarna dagligen, givetvis med vissa undantag.
Vi har åkt runt till olika travtränare och träningsupplägget varierar kraftigt. Allt ifrån att de går 2 - 6 ggr per vecka. Hur tränar ni era hästar? Jag kan inte tänka mig att det är bra att tex enbart köra snabbt måndag och fredag med en 2-åring och ingen mer träning, tex "lunk" , skrittmaskin etc. (Anser inte att skrittmaskin är träning men tror ni förstår.)
Det är bara en tanke jag har, ingen kritik alltså, jag bara undrar. Min sambo har tagit B-tränar licens och jag har funderat lite på om det inte vore bättre att träna lugnare och mer, ialla fall om man satsar på start som 3-åring och ej 2-åring. Som sagt var, vad tycker ni, hur lägger ni upp träningen?
MVH /Fia

Sv: Träning av travhäst!

Det där är ju som du även säger lika olika som det finns tränare....ALLA har ju sina egna metoder, och det verkar ju finnas många olika som fungerar...Själv tror jag/tycker att man ska variera/anpassa upplägget efter individen, alla hästar är ju som vi människor olika, och det kan ju knappast vara så att en viss metod passar ALLA..... :)
Jag tränar mina hästar på olika vis, och även olika beroende på vilken säsong det är, hur vägarna ser ut, om de är i tävlingsskick osv...
Stoet mitt är bara i början av sin träning, och just nu är det mest skritt som gäller...
Valacken är snart startklar, han tränas varannan dag iprincip....intervaller kör jag MAX var tredje dag....dessa anpassar jag till vilket humör han själv är på...ibland blir det långa i långsamt tempo, ibland korta i snabbt tempo, ibland backe osv....
Nu däremot är vägarna bedrövliga och det blir mest mängd träning...då kör jag längre sträckor ( ca 1.5-2.5 mil) i jogg istället...men så fort det går så lägger jag in intervallerna igen....

Men det där är så olika, går nog inte att säga att det finns något generellt sätt att träna på direkt...Själv är jag dock emot alltför SNABB träning...det är som sagt farten som dödar....hellre har jag en häst som håller längre... :)

Det bästa sättet är att prova sig fram tills man hittar något som passar.
Skriv gärna upp hur du gör så du kan gå tillbaka och kolla om du känner att du står och stampar.
Resultaten på banan visar ju till viss del hur ni lyckas.
Man kan aldrig tala om hur man ska träna en häst det beror ju så på hur den är. Om den är skör kan man ju inte träna på samma sätt som om du har en med ben av stål.... det gäller att fundera ut vad som passar.
Alla sätt är bra utom de dåliga!!

Hästarna på jobbet, när jag jobbade i travstall gick ung. varannan/var 3:e dag. Lediga lör å sön om det inte va tävling.
Men man hade alltid hästar att rida/köra då vi hade en drös...

:cool: Finns lika många sätt som det finns tränare.. nästan iaf! Har ingen unghäst själv, men i boken (bibeln) Nya Champion finns det mesta att läsa! Och Ronden brukar ju innehålla reportage då och då... Stig H´s bok så gör en mästare mfl
Tror för min del att mkt grundträning och sen massor av långsam körning är melodin.. för aveln är så bra idag att "alla" kan trava fort. Om dom ges rätt grund så håller dom oxå sen när man börjar tävla. :banana:

Liknande trådar

Träning Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant. Är så...
2
Svar
25
· Visningar
3 377
Senast: Aifos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·
M
Distans Har ett fyraårigtvarmblodssto som troligen inte blir något på banan som jag tänkte börja rida distans med. Hon är idag inte inriden men...
Svar
4
· Visningar
1 222
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.