träning av häst, kostnad..

A

annizz

Kan man tjäna något på träning av hästar?
Har kollat runt lite och dom flesta tar ca 4500 :-/månad för träning.
Sen betalar väl tränaren boxhyran, foder, strö? ca: 2000 :-
kvar: 2500 :-
Sen skatt på det: 1750 :- (21 :-/dygn el timme beror på hur man vill räkna).
I detta har jag inte räknat in företagets försäkringar...

Så hur går det runt?!
Jag hoppas jag har räknat fel..

Sv: träning av häst, kostnad..

Då är det väldigt låga kostnader du har tittat på, för de kostnader jag har erfarenhet av är 6000 kr och uppåt beroende på installnings förutsättningar, vilken träning/ridning som ska bedrivas osv. Likaså hyr ju inte alla tränare boxar, vissa har kanske eget stall/gård, arbetar kanske på anläggningen och har X antal boxar till sitt förfogande osv.

Har kollat runt i småland men även i andra delar av landet :S var hittar du 6000 :- & uppåt?
Känns som att om man har gård blir det samma summa som man hyr in hästar, då det är alla kostnader runt omkring också..

Kostnaden hänger samman med hur erfaren tränaren är, sedan ska man ha klart för sig att alla tränare inte rider hästen själv utan det beror helt och hållet på vad man har skrivit för kontrakt.

Kan ge ett färskt exempel, där häst är hos tränare sedan några månader tillbaka främst för att hållas i gång samt få lite mer träning med tölten. Kostnaden för detta är 6000 kr per månad hos etablerad tränare med egen gård, dock rids inte hästen av tränaren själv utan av stallflickorna i de flesta fall och tränaren kanske rider 1 gång i veckan. Samma tjänst hos en känd tränare hade kostat 8500 kr, en väldigt känd tränare så hade detta kostat runt 10000-11000 kr.

Jag tror att de flesta tränare har egen gård, dvs ingen stallhyra (vissa har jag dock sett ta extra för boxplats). Sedan kan det hända att grovfoder ingår, men kraftfoder brukar man få stå för själv, liksom hovslagarkostnader och dylikt. Tycker inte det verkar vara något problem att få det att gå runt om man tar 4000-5000 kr i månaden.

Dom kanske inte har nån "stallhyra" men dom betalar för ju stallet/gården och allt runt omkring..
Hur räknar du när du säger att det inte verkar vara nåt problem att få de gå runt?
21 kr/h el. per dag är ju ingenting..

Dom kanske inte har nån "stallhyra" men dom betalar för ju stallet/gården och allt runt omkring..
Hur räknar du när du säger att det inte verkar vara nåt problem att få de gå runt?
21 kr/h el. per dag är ju ingenting..

Vem har sagt att det bara är 21 kr om dagen? Det är ju din uträkning. Uppstallningen på egen gård kan ju vara bra mycket billigare än vad du räknat på och summan 4500 kr i månaden är i underkant i förhållande till de tränarprser jag sett. Däremot är det inte sagt att det är en lukrativ sysselsättning, men det är det tyvärr sällan när det rör hästar :crazy:

Bäst vore så klart att fråga någon som håller på med träning av andras hästar, de kan säkerligen förklara hur de får det att gå ihop, för skulle det inte gå ihop skulle de knappast ägna sig åt det :)

Samt att man får förmoda att samma person har flera järn i elden samtidigt, alltså flera träningshästar vilket gör att timpenningen multipliceras med med antalet hästar. Man ger kanske också lektioner, kanske säljer en häst osv. Men det är nog ingen som blir fet på det arbetet, det kan vi nog vara överens om.:D

Kostnaden hänger samman med hur erfaren tränaren är, sedan ska man ha klart för sig att alla tränare inte rider hästen själv utan det beror helt och hållet på vad man har skrivit för kontrakt.

Kan ge ett färskt exempel, där häst är hos tränare sedan några månader tillbaka främst för att hållas i gång samt få lite mer träning med tölten. Kostnaden för detta är 6000 kr per månad hos etablerad tränare med egen gård, dock rids inte hästen av tränaren själv utan av stallflickorna i de flesta fall och tränaren kanske rider 1 gång i veckan. Samma tjänst hos en känd tränare hade kostat 8500 kr, en väldigt känd tränare så hade detta kostat runt 10000-11000 kr.

Skulle aldrig betala 6000 för att ha hästen hos en tränare som bara rider den 1 dag i veckan .. Då kan man ju lika väl skicka hästen till en tjej som är mindre duktig om det ändå är sånna som rider hästen på ett sånt ställe.
Jag lämnar iväg min häst till N hon tar 5000 och då är det bara hon som rider.. jag vill inte lämna iväg min häst och det är skyttetrafik uppe på hennes rygg av olika ryttare.
Utan jag lämnar ju min häst till just en viss person för jag tycker hon är bäst och rider bra och då vill jag också ha bara henne min häst rygg. och hon som skall utbilda min häst och ingen annan!

De flesta jag har kollat upp som är tränare tar 4000-7000 per månad och alla rider hästarna själva.
Aldirg hört talas om att en tränare tar betalt för att rida in/till hästar för att sedan lassa över allt arbete till stalltjejerna.:crazy:
Det är inga som i mina ögon är speciellt seriösa ialla fall.

Dit jag har lämnat kostar det ca 7000:- och det är två st som rider. Två lika duktiga ryttare och det är godkänt redan på kontraktet.
Dock KAN man säga till om att bara den ena får rida,(vilken är lite av huvudpersonen) och då hålls det!
Jag vet folk som betalar uppemot 10 000 för träning inför visning osv.
Visst 7000 är mycket pengar, men så fina som mina hästar har blivit efter inridningen hos dom, är jag SÅ tacksam för.
Dom är känsliga, lyhörda, mjuka och fina. Införstådda på samtliga gångarter (dock ej pass) och kan vändande hjälper.

Jag tror också att det finns vissa tränare som tar hästar på träning och som lämnar över dom på någon annan, riktigt dåligt!

Detta kontrakteras och är betydligt vanligare än man tror.;) Det är inte alla gånger man känner till det, men sedan finns det tränare som skriver in det i kontraktet och det hänger mest samman med vad man vill ha ut av tjänsten. Som det fall jag angav handlade endast om att hästen skulle få röra på sig regelbundet, när det kommer till träning för visning så är det ofta en helt annan sak men det gäller även priserna för denna tjänst.

Finns ju även dom som tar på sig fler hästar än vad som finns tid till. Vilket resulterar i att hästarna mest står, men trots det får ägarna lika dyr räkning då dom helt ovetande om att hästen knappt ridits.. Ja som sagt det finns folk till allt.
Man får vara noga när man väljer tränare helt enkelt, kanske höra sig runt vad tidigare hästägare tyckt osv :)

Och som sagt, man blir nog inte spec fet av denna livnäring, men skulle dom inte gå runt alls, skulle dom ju inte heller
kunna hålla på.. säger ju sig självt.. så dom ligger nog iaf på plus ;)

Jag hade Draumur på inridning hos Magnus Skulason, och jag förstår inte vad felet är med att stalltjejerna rider. De är JÄTTEduktiga.

Sen så är val han så bra att han väljer ut väldigt duktiga stalltjejer. Har dessutom träffat den ena på island och sett henne rida där, hon är duktig!

Vad säger att stalltjejerna inte är duktiga?!

Betalar man 11000 så visst, men inte för "normala" träningspriser.

Det är väl ingen som säger att stalltjejerna inte är duktiga. Men hur ska man kunna veta det?
Om jag skulle lämna iväg häst på träning skulle jag vara väldigt noga med vem som faktiskt tränar hästen. Det måste inte vara någon med ett flashigt namn, men jag vill ha sett denne träna hästar. Det har jag sällan med stalltjejerna. Handlar det dessutom om en häst som tränas inför visning skulle jag vara ännu mer kräsen på vem som faktiskt tränar hästen.

Likväl som jag vill att mina kunder vet att det är jag som har tränat hästen och att de vet hur jag rider och hanterar hästen.

Självklart. Vet man inte om det så är det klart man har rätt att bli besviken.

Men man kollar väl upp vad det är för folk som rider ens guldklimpar?

Tyckte fö att "stalltjejer" användes som något negativt, men det är väl en tolkningsfråga.

Aldirg hört talas om att en tränare tar betalt för att rida in/till hästar för att sedan lassa över allt arbete till stalltjejerna.
Det är inga som i mina ögon är speciellt seriösa ialla fall.

Jo, men det är nog rätt vanligt, i alla fall enligt mina erfarenheter. Men det betyder inte att de är oseriösa, har du ett namn och kunder vill du att de ska vara nöjda med produkten, har du "bara vanliga" stalltjejer som skuttar runt tror jag inte du når målet, därför måste de ta in duktiga ryttare som är kapabla till att ge hästarna fullgod träning.

Sen finns det visst sådana som har vem som helst anställd, som tar på sig för mycket jobb, som låter hästarna bara stå och ändå låter ägaren stå för full kostnad, men det är ju något man får kolla upp och kontrollera referenser på innan :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 092
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir...
2
Svar
21
· Visningar
3 506
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 770
Senast: Almii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka