Träning av gångarter

Ajda

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på hur jag ska träna galoppen på min 6åring.
Hon orkar inte hålla galoppen i paddocken utan endast ute och då i ett friskt tempo endast.

tölten har vi kommit igång bra me dnu, hon kan tölta rent och bär upp sig längre sträckor.
traven blir jättefint efter vi travat på en liten volt en stund först...

Meningen är väl att det ska diskuteras på detta forum, inte att man ska hänvisas till ett annat?

Låter bra.
Är hon 4- eller 5-gångare? Hur är galoppen, stor och ren eller markbunden och fyrtaktig? I vilken form går hon?

Har du testat löslongering?

Ska man löslongera? Jag vill hellre att min sexåring ska få väldigt bra kondition först av jobb genom mig. Innan jag "pressar" honom på löslongering?? Om man inte orkar i paddocken är det väl för att man inte har kondition till det?

Hon är 4 gångare.

galoppen är inte stor. hon är mer lång och markbunden. takten är bra... då man har ett friskt tempo, annars blir hon stöttig och orkar inte hålla den ordentligt.

Hmm... jag tror faktiskt hon har kondition till det, men inte styrkan riktigt. Hon galopperar ju inte i form heller så då är det inte så lätt att rida henne i ett sakta tempo med bärighet.

Det är nog oftare balansen än konditionen som tryter om man håller till på volten. Det krävs inte särskillt mycket kondis för att börja löslongera, man behöver ju inte hålla på så länge. På ridbanan och vid longering så ändrar man riktning mest hela tiden och det kräver mycket av den ovana hästen.

En häst som inte klarar av balansen alls kan ju förståss reagera med att försöka springa ifatt balansen och då blir det jobbigt.

En bra och rolig avsutten galoppträning, som många hästar tycker är kul, är att göra en löshoppningsbana. Den kan man variera på olika sätt.

Ett exempel är att på första sidan starta med en kavalettiserie, nästa sida något/några ensamhinder med hjälpbom framför och tredje sidan en studsserie.
Fjärde sidan tom för infångande och belöning innan man släpper iväg hästen på ett varv till.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama