Träning av den unga reininghästen

bright_sara

Trådstartare
Hur gör ni? När börjar ni träna in vissa moment? När börjar ni rida på stång? Hur långt bör en 4½-årig häst ha kommit? Dela med er!

Sv: Träning av den unga reininghästen

svårt att ge ett generellt svar, man kan gå olika fort fram med olika hästar, och olika fort med olika ridmoment, beroende på hur hästen tar det. De kan ha olika svårt för olika moment. Den som är avlad för en viss ridgren, har ju generellt sett lättare för sig.

Stång kan man rida på, när hästen är "fullärd" på tränsbett, dvs när den kan ridas med neckreining. Oftast rids unghästen på tränsbett, och har bara stångbett vid vissa tillfällen. Den behöver ju inte vara "klar" på stångbett förrän den tävlas som sexåring.

En 4,5 åring i tävlingshänder, ska redan vara tävlad både som 3 och 4 åring. Den ska känna till alla ridmomenten, men behöver fortfarande finslipning för att få till styrkan, explosiviteten/samlingen, precisionen i momenten (beroende på ridgren)

Om du vill veta mer, så finns det jättemycket litteratur och dvd att ta till sig, och förstås tränare att fråga.

En tränare vill gärna ha en "oförstörd" häst. Det är svårare att lära av en häst med felinlärda beteenden, än att lära unghästen att göra rätt från början...

Supertack! Jag har en häst som inte alls har svårt att förstå principerna av neckreining, rollback, spin, stop osv. men där styrkan inte har kommit än, för hon är ganska sen i kroppen. Därför har jag "fegat" och bara tävlat lite pleasure och riding för att hon ändå ska få komma ut och lära sig vad tävling är. Men har visa funderingar på att debutera i reining i höst. Vi har lite problem med bytena då hon tenderar att byta med fram först. I början av sommaren ansåg inte tränaren att hon var redo helt enkelt, sen har det kommit lite bättre. Hon gör hundraprocentiga enkla byten utan problem, både skritt och trav. men så är jag så att jag vill ju inte gå för fort fram. I dressyren ska allt gå så långsamt, byten ska inte tränas in förrän hästen är runt 6 år osv. Jag har mest jobbat med att få henne att bära sig ordentligt, än att träna in moment men nu känner jag att det nog ska gå bra.

Låter mkt klokt, att låta henne bygga styrka för att klara galoppombyten. Lycka till med din reiningdebut!

Hehe, hon har inte riktigt kommit igång sen vilan och betäckningen utan jag refererar till vad hon kunde när vi slutade. Men siktar på WHAO's Gåsatävling 18 oktober på Bökeberg samt Bökeberg Halloween i början av november.

Tack, jag återkommer huruvida vi skämde ut oss eller klarade av det utan att vara alltför dåliga. ;) Vi fick iaf 63 p på ett Western Riding program för knappt två månader sen och då ingick det ändå 2 byten. Så det var hemskt bra trots att hon var spänd som en fiolsträng och gick på tårna.

Detta är väldigt OT men såg att du skulle va mer i WHAO's tävlig i oktober och funderar själv på va me där, har dom någon prop. ännu ? :D Sedan såg jag att du bor i Genarp och har min pålle väldigt nära dig då :D (Dörröd)

Haha, vad kul! Klart att du ska vara med. Proppen har inte kommit än men det blir säkert inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag har varit med i nästan varenda Gåsatävling sen klubben startades, så det är liksom en liten tradition för mig att den tävlingen är man alltid med i.

Vilka klasser tänkte du då vara med i?

Smög in lite på din hemsida. Din grabb ser trevlig ut, hur gammal är han?

Har du vägarna förbi så kom gärna inom. :D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 196
Senast: cewe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka