Träning av 05 a

L

Lijsan___

Hej! jag har nyligen skaffat en treåring som jag hade tänkt ha som skogs/tränings häst. Det jag försöker klura ut nu är hur jag ska rida honom i veckorna. Är det någon som kan komma på ett bra träningschema tex skrittas ut 2 ggr i veckan och tränas 1, ja kom med exempel! Hästen är en haflingervalack, ganska så omusklad och kan skritt och trav och även galopp fast då i uppförsbackar. (har ingen balans alls i galoppen utan rusar) Även tips på träningar jag kan göra med honom så han kommer i form. (Jag har hjälp utav en tränare) Men jag rider inga lektioner på honom.Tips och idéer?

Jag har fått ett litet "problem" och det är när jag ska tränsa honom. Då blir han välldigt brötig och går runt, och hon som äger honom sa då att jag skulle ta på tränset inne i boxen så han inte kan gå iväg, men jag känner att jag måste ta problemet med en gång och inga genvägar, jag har testat med att backa tillbaka honom men då trycker han sig bara emot och backar efter ett tag men han slänger fortfarande med huvudet. Kan han ha ont i munnen eller ngt? varför gör han så? Någon som har lite idéer som kan hjälpa mig. Han är för övrigt snäll att leda, borsta, rida etc :)

Sv: Träning av 05 a

Jag har fått ett litet "problem" och det är när jag ska tränsa honom. Då blir han välldigt brötig och går runt, och hon som äger honom sa då att jag skulle ta på tränset inne i boxen så han inte kan gå iväg, ....

Om ÄGAREN säger hur hon vill att du ska lösa problemet är det väl självklart att du gör så?
För egen del låter det som en helt OK lösning också, fungerar det i boxen just nu men inte på gången så tränsa i boxen då!
Att du tillfälligt gör saker "på det enkla sättet" betyder ju inte att du kommer vara tvungen att göra så om ett halvår när ni hunnit längre i utbildningen!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 946
Senast: Habina
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 358
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024