Trångskodd,

HH_gullet

Trådstartare
Hej, Hade hovslagaren ute idag och fixade till min häst fötter. Själv var jag inte med då jag är sjuk,
Men de sa att han hade blivit trångskodd bak, har gått barfota bak till nu, men vad betydder att han har blivt trångskodd? de nämde med att han har slitit väldigt mycket bak och snett,
Någon som kan förklar det för mig kommer det påverka ridningen eller nått?

Sv: Trångskodd,

Det är lite svårt att förstå, men.. Vilka sadel han hade blivit trångskodd bak? Om hästen varit barfota tills nu lär trångskoningen alltså skett nu när den skoddes?

Sen vilka sa att han har slitit mycket samt snett bak?

Som jag fattar det. Din häst har slitit sina oskodda bakfötter för mycket, och han har även slitit snett (där kan man fråga sig VARFÖR han sliter snett nu om han inte gjort det förr?). Hästen är nu därför skodd, men är enligt någon trångskodd? Stämmer det?

Vad gäller trångskott, så när man skor ska skon 'läggas ut' från (förenklat) mitten av hoven och bak till trakten, detta för att hoven naturligt utvidgas litegrann när den belastas. Utlägget ska tillsammans med tillräckligt korta skointervaller vara tillräckligt för att hoven inte ska växa utanför skon ens i slutet av skoperioden.

Om det inte är utlägg/för lite utlägg, då är hästen trångskodd. Det är generellt inte bra MEN.. Det kan finnas lägen där man i princip är tvungen att sko trångt under en kortare period. Så jag tycker det absolut bästa är att du ringer upp hovslagaren som skott och pratar med honom. Han kan ha en mycket god förklaring exakt till varför hästen är skodd som den är.

Trångskoningen kommer inte påverka din ridning, däremot så kommer det i längden påverka din hästs hovar. Men som sagt, att en kort period sko trängre än normalt kan ingå i en långsiktig plan för att få ordning på din ponnys fötter som din hovslagare har.

hovslagan hade sagt att han hade slitigt snett, och lite för mycket, jag har bara ägt han i två månader och han var ny skodd när han kom till mig, och har då gått barfota bak eftersom han inte gick så mycket, men nu har jag ridit mer och hållt igång, så jag vet inte om han har slitigt sett förr, men de som hade hållt i hästen och hjälp till så att han hade blivit trångskodd bak,

Men då tycker jag som sagt du ska prata med hovslagaren, och höra om h*n har någon tanke bakom skoningen. Det FINNS hovslagare som helt enkelt skor för trångt, inte med någon vettig anledning utan bara ändå. Men det finns som sagt fall då man medvetet väljer att sko trängre en period - då kan de utan problem förklara varför.

Är hovslagaren utbildad?

Att den sliter för hårt är säkert för den gått mer då. Men slita snett, speciellt på en nyköpt häst, skulle jag fundera lite på. Det kan bero på att de har ett rörelsemönster som avviker från det normala, och det i sin tur kan ju vara 'sån hästen är' utan att det är något att oroa sig för - eller bero på att hästen inte är helt ren/sparar sig när den rör sig etc. Eller att den har ett avvikande benställ, eller att den inte är verkad i balans utan är 'sned'.

Så, jag skulle fundera och klura och forska lite i att komma på anledningen varför hästen sliter snett. För hårt det är ju bara att slitaget var större än hovarna klarade, men snett som sagt..

En troligt gissning är att eftersom hästen slitit mycket och dessutom snett har inte hovslagare haft så mycket att fäsat skon i på ena sidan och därför varit tvungen att trångsko för att skon ska sitta ordentligt. Är det så får hästen säkert en bättre skoning nästa period när det finns bättre marignaler. Hur som helst hade jag inte varit orolig för det.

Fråga nästa gång han kommer ut så får du säkert ett bra svar.

En troligt gissning är att eftersom hästen slitit mycket och dessutom snett har inte hovslagare haft så mycket att fäsat skon i på ena sidan och därför varit tvungen att trångsko för att skon ska sitta ordentligt.

En fråga. Att en barfotahov som utsätts för större slitage än tillväxt har jag full förståelse för kan bli snedsliten. Därav själva poängen av att vi måste balancera upp hoven genom fysiologisk verkning och sko den för att undvika framtida fortsatta snedslitningar. Detta gäller enbart för en individ som inte besitter en skada som orsakar snedslitningen. Naturligt sliter en häst utan skor bak mer på yttersidan av viss mån beroende på individens exteriöra förutsättningar. Belastar man denna häst med en extra tyngd rakt ovanför ryggraden (ryttare) så kommer slitaget på bakhovarnas yttersidor att öka beroende på gällande naturlagar.

Så nu till min fråga: Ju mer sliten sida ju mindre hovvägg brukar det vara och som du skriver "inte haft så mkt att fästa skon i".

Utan att sömsticka individen för att skon ska sitta ordentligt, borde det då inte vara mkt svårare att trångsko den sidan??

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 856
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025