Trånga tårkanaler

Corax

Trådstartare
Min ena häst har uppenbarligen trånga tårkanaler och han har "gråtit" sedan han föddes i stort sett. Han är självklart kollad av veterinär och spolad utan resultat.
Det rinner oavsett om han bor inne eller ute och även om det är sommar eller vinter. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
FINNS det något man kan göra eller får man helt enkelt stå ut med hans tårar? De gör ju egentligen ingen direkt skada men det ser inte så roligt ut.

Sv: Trånga tårkanaler

Jag tror att man kan utföra en rensning i tårkanalen, detta ska göra att tårkanalen vidgas något. En bekant till mig har gjort detta på sin häst, och resultatet blev mycket bättre.

Min är likadan. Vet. spolade för ett halvår sen och jag fick ögondroppar att ge efteråt. Men han sa att kommer det tillbaka nu, så är det nog inte så mycket mer man kan göra. Hon har troligen ganska känsliga ögon trodde han. Speciellt om det är torrt och dammigt ute. Det hjälpte bara väldigt kortsiktigt med spolningen.

Men våran katt har nåt liknande - hon får lätt
infektioner/inflammationer (vilket det nu är) i ögonen och det rinner ibland ur dem. Hos vet. sa de att det kan bero på att hennes ögon är lite för torra. Finns tydligen ett medel man kan köpa som man ger i ögnen varje dag - för att tillföra tårvätska eller nåt. Minns inte exakt.
Men kom på att det kanske är nåt som finns till hästar också? Ingen aning, men det var en idé jag fick.

Ja det finns att köpa på apoteket och hos optiker, kallas för tårvätska eller något sådant.

Det var just en rensning som gjordes och jag fick ögondroppar att ha i efteråt. Det rann ju mindre en kort tid efteråt men sen var det likadant precis som med Skuggabaldurs häst.

Men din häst blev väl spolad? Den här blev inte spolad, här rensades tårkanalen med något som kunde liknas vid piprensare enligt veterinär.

Piprensare? :o

:D

Ja, nä då var den en ren spolning för något annat verktyg än spruta med koksaltlösning användes inte.
Men hur gör man med denna "piprensare" då tårkanalerna går hela vägen från ögonen ner till näsborrarna?

Jag vet faktiskt inte, utan hästen lämnades på klinik. Den här hästen var spolad flera gånger utan resultat, så detta med piprensare var väl ett sämre försök av veterinär att förklara hur man skulle gå tillväga.
Men tårkanalerna skulle vidgas, ibland räcker det tydligen inte med spolning då förträningar tydligen kan ha blivit mer permanenta. Hoppas PL kunde svara på det, om han har mer kännedom än jag.
Resultet blev i varje fall till belåtenhet får min bekant, och framförallt hennes häst som slipper gråtande ögon hela tiden.

Det skulle ju vara helt underbart om det gick att åtgärda. Hoppas att PL eller någon annan med mer kunskap än oss hittar tråden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min pappa har en kallblodstravare vars öga plötsligt började rinna kraftigt för ca 2 veckor sen. Veterinären sa att han troligt...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Ajda
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: MajaKattis
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
913
Senast: Rumpnissen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden