Tranesläp från -77, byta bussningar påskjutsbromsen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Diver
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 3 693
D

Diver

Hej,

Har precis köpt mig ett Tranesläp från 1977. Ganska fint skick, bara baklämmen som måste bytas.
Dock så vill jag byta två saker på själva påskjutbromsen.
Kuggkransen för handbromsen och även bussningarna inne i påskjutbromsen.

Jag ÄR teknisk:grin: men jag förstår ändå inte hur man får loss "axeln" som håller handbromsen och även själva påskjutbromsen.
Vid handbromssidan finns ingen skruv/mutter. På andra sidan så ser jag jag axeln som sitter inne i en stor insexmutter. Men den finns inget att skruva på. Tittar jag under/in i allt, så ser jag inte heller något speciellt som jag kan lossa.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp!

Denna anordning har jaghttp://www.slapvagnshuset.se/webkat/pdf/tsv174-175p.pdf

Det är nummer "9" som jag vill ha loss. Tittar jag på bilden så ser det ut som om det skall sitta en låspinne i den, men den ser jag inte!

Skulle uppskatta om någon som har jobbat med denna anordning skulle kunna svara.

MVH
Martin

Sv: Tranesläp från -77, byta bussningar påskjutsbromsen

Det är nummer "9" som jag vill ha loss. Tittar jag på bilden så ser det ut som om det skall sitta en låspinne i den, men den ser jag inte!
Har inte skruvat med den kopplingen, men en tanke bara... på pdf:en är axeln ju angiven som fyrkantstång, skall den kanske inte vridas/skruvas utan helt enkelt drivas rakt ut med hammare och dorn?
Om du försöker lossa insexmuttern, roterar hela axeln/stången då?

Sv: Tranesläp från -77, byta bussningar påskjutsbromsen

Hej,

(Sexkantsmutter är kantig på insidan.)

Det är svårt att beskriva hur det ser ut från den sidan. Från den sidan ser jag en tjock plåt (Inuti befinner sig axeln med allt runt omkring). I mitten av plåt ser jag slutändan på axeln. (Rund) Runt axeln ser det ut som någon slags sexkantsmutter som sitter i plåt. Det verkar som om den sitter fast i plåten. Dock ej svestad utan det verkar finnas en springa runtom. Dock så går axelns ända ut så det finns inget att skruva på sexkantsmuttern då den är invändig. (Det är ingen riktigt sexkantsmutter. Bara något linkande!)

Det dumma är att jag tycker mig känna igen den här typen av låsning. Vet dock inte vart jag har sett det förut.

Letat efter en bild på google utan resutlat!

MVH
Martin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka