Hur har ni hittat era tränare? Var det genom bekanta eller genom att helt sonika googla?
Hur ska man tänka när man letar efter en ny tränare, kanske den första.
Kanske en underlig tråd, men jag inser att jag finner det svårare än jag trott
Om man inte ridit för instruktör på länge, inte står installad på eller i närheten av en anläggning, hur gör man?
Vad är smart att tänka på?
Vilken bra tråd!
Om man letar efter sin första tränare så tycker jag man ska ha i baktanke att man kan alltid leta vidare. Du kommer märka vad du gillar eller vad du saknar. Det också ett stort plus om tränaren kan sitta upp o rida hästen, det kan man ju fråga när man hör sig för. Sedan, åk o titta på träningar! Fråga vänner o bekanta vad de tycker är bra med just deras tränare o fundera själv på om du har något hum om vad du söker.
Jag har hittat mina tränare på lite olika vis. När jag var yngre o bodde hemma red man för de som var på klubben "bara", vi hade dock bra tränare. Sedan flyttade jag m hästen till Skåne utan kontakter.
Terrängtränare är ju lite "enklare", det finns inte så många varken tränare eller banor så det är lätt o kolla upp. Jag flyttade nära en bana som byggs o utvecklas av en tränare. Åkte helt sonika o tittade på träningar o gillade tränaren samt hade blivit rekommenderad hen från min gamla tränare (som jag flyttade långt i från).
Dressyrtränare nr 1 hittade "jag" genom att vi ville ge en vän en speciell present, en träning på en välutbildad dressyrhäst, och en vän till mig fixade träningen. Gillade träningen och började rida för hens partner, hade ridavstånd dit vilket var väldigt smidigt. Sen plöjdes vägen dit upp och hästen blev i samma veva skadad.
AR-tränaren hittade jag genom hovslagarens vän, åkte o tittade på en träning o gillade hens tänk. Kommer ut till stallet.
Dressyrtränare nr 2 egentligen via av mig uppskattade inlägg på buke varpå jag skrev på fb till hen för tömkörning av min häst till en början o sen träning. Kommer ut till stallet.
CR-tränaren genom hovslagaren (hen är lite mer "alternativ" än jag och hen har typ alltid hört om något som jag också kan tänkas gilla och tipsar mig
) som var där på en träning o var nöjd varpå jag bokade helgkurs för oss båda.
Vår "räddare i nöden"-beridare/tränare/rehabryttare frågade jag från början via fb om samåkning till vet. Det besöket konstaterades att min häst blivit halt igen av sekundära hältor under min igångsättning efter skada o jag insåg där och då att nu jäklar behövde vi seriös hjälp att rakrikta o komma till ett sunt arbete. Hen erbjöd sig o hjälpa till (jag hade aldrig vågat fråga tror jag o hade faktiskt inte en tanke på det då, "kände" hen mest som fälttävlansryttare) och det var verkligen det vi behövde!