Tränare i Klassisk Dressyr?

Kookaburra

Trådstartare
Ja, hur hittar man dom?
Kottas borde väl ändå räknas tycker jag med hans (feta) bakgrund... Men när vet man t ex vart han dyker upp osv? Men STOR chans att man får lyckan att rida för honom - men en clinic måste ju dyka upp snart igen... En var i Kalix i helgen, hade vänner som var där. Supernöjda!!!

Det måste ju finnas tränare i detta avlånga land som inriktat sig på Klassisk Dressyr, som kan ta sig an oss dödliga oxå. Nu menar jag Klassisk Dressyr, inte AR-tränare eller tävlingstränare med klassisk bakgrund osv utan tränare som har ren klassisk dressyr i fokus, inget annat.

Jag har några tränare till här i krokarna som jag ännu inte provat, jag är tacksam för PM om tips.
:bump:

PS. förstår att det finns viss risk för att detta blir en tråd som utmynnar i diskussion om att det typ inte går att definiera klassisk dressyr osv... "spela roll" säger jag till den diskussionen. Finns det någon tränare som du kan rekommendera som du upplever fokuserar på Klassisk Dressyr så tar jag gladeligen emot rekommendationen och sen får jag väl avgöra själv om det är vad jag söker om jag lyckas prova denna tränare.:idea:
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Ni som tänker rekommendera tränare gör detta via PM, annars är det lätt att det blir diskussioner.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Angående den tränare du nämner så har jag vid ett flertal tillfällen sett annonser om clinics i vår största ridsporttidning. Håll ögonen öppna! :idea:
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Kottas är i sverige fyra ggr om året ju! Fem om man räknar årets kalixtripp som en extra. Så de dyker upp frekventare än man tror, det marknadsförs bara inte så högljutt så att säga. Christian Carde kommer till sverige då och då också.

Om man vill hitta klassiska tränare baserade i sverige kan det ju vara en idé att åka på kurserna med "de stora" och sen ta reda på om någon av deras elever undervisar i närheten av där man bor. Jag vet antalet såna tex, pma om du vill ha deras namn :)

Klassiska tränare är lite som kantareller, hittar man en vet man var man får tag på de andra!
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Det finns väl en uppsjö av portugiser och spanjorer som ägnar sig åt klassisk dressyr? Åtminstone enligt sig själva iaf :)
Sen var väl Belasik här i fjol, det hoppas jag återkommer!

PS: Nyfiken fråga, har du bytt från din gamla tränare?
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Problemet som jag ser det är att instruktörer (som inte får elever i sina hemländer) kan komma hit och ta hutlöst betalt. Jag tror det finns minst lika bra om inte bättre instruktörer här i landet, om man bara har tur att hitta dom vill säga. Tyvärr är det så att man gärna blir lite förblindad och tror att tränarna är bättre i andra länder, vilket inte alls alltid är fallet.

Jag har blivit sjukt besviken när jag har kollat på dyra utländska tränare som man av någon anledning tror skall vara bra :)
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Problemet mes utländska tränare är oftast inte att de tar hutlöst betalt utan kringkostnaderna. När jag höll i clinics gick 650 kronor per lektion till tränaren. Sen tillkom kostnader för flyg, hotell och anläggning vilket nästan dubblade priset för lektionen.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Jo. Håller med till viss del iaf! Fast tänker ändå att det i de fallen liksom e ett problem som löser sig själv. Bra tränare återkommer man ju till, dåliga inte.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Det finns väl en uppsjö av portugiser och spanjorer som ägnar sig åt klassisk dressyr? Åtminstone enligt sig själva iaf :)
Sen var väl Belasik här i fjol, det hoppas jag återkommer!

PS: Nyfiken fråga, har du bytt från din gamla tränare?

Ja, jag kollar ju det mesta som är här i krokarna, men ännu inte hittat precis det jag letar efter. Men det kanske jag aldrig gör... :o En är en riktigt kräsen en.:D

Belasik har jag haft lite mailkontakt med, han verkar mycket sympatisk! Dock frågade jag inte när han kom till sverige, för jag tänkte inte ens att han gjorde det. Men det skall jag faktiskt göra, nu när du säger att han varit här.

PS-svar
Jag har ju flyttat 60 mil neråt landet så jag måste ju börja sondera lite ny och lite mer tränartät terräng ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Om någon har tips på tränare i närheten av norra halland, varberg närmare bestämt, så får ni gärna pm:a mig. Är sugen på att testa, tror att det skulle kunna passa oss bra.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

En som jag skulle vilja rida för är Pedro Torres. Läste nyss en artikel om honom och hans senaste besök här i Sverige. Det lät väldigt intressant.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Jag ska rida för Rodrigo Matos i slutet på Jan nästa år. Vet ingenting om honom mer än info på hemsida.

Kommer bli intressant.
Arrangören är själv utbildad inom centrerad ridning vilket intresserar mig.

-----
Försöker även få plats för Julio Borba, men får inte svar från arrangören i min närhet. :(
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Vart är den kursen någonstans? Om den är i närheten skulle det vara roligt att åka och titta.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Hej Spirit! Vart ska du rida för Rodrigo??? Skicka gärna PM med info om arrangör. Jag trodde inte att han skulle komma till Sverige nästa år (iaf under första delen). Kul! Han är ingen charmis som Borba och inte så "publikfriande" - men han går helt upp i resp ekipage. Jag vill komma och titta!!!! Hoppas det inte är för långt! Det är bara att googla så hittar du en massa information.

KL till Kokaburra: Ang Belasik - som flera vet så är han min favorit. Om du (eller någon annan) snubblar över info så låt mig veta. "Vi" fick inte ihop folk för flera tillfällen (för att vara säkra på att få ihop det).

Tillägg: Jag googlade och tror nu att jag vet var det är. Långt söderut........ (?)
 
Senast ändrad:
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Paulo Bastos såklart, vet dock inte riktigt var han brukar ha träningar annat än i Stockholm med omnejd och typ Kungälv. :)
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Problemet mes utländska tränare är oftast inte att de tar hutlöst betalt utan kringkostnaderna. När jag höll i clinics gick 650 kronor per lektion till tränaren. Sen tillkom kostnader för flyg, hotell och anläggning vilket nästan dubblade priset för lektionen.

Blir ju ändå hutlöst för ryttaren i längden, dessutom varför ens slänga bort tusenlappar för en superdyr instruktör när man kanske först och främst behöver hjälp med grundläggande ridning innan man ens kan tillgodogöra sig träningen och plocka ut vad tränarna kan. Måste vara fruktansvärt tråkigt för tränaren.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Blir ju ändå hutlöst för ryttaren i längden, dessutom varför ens slänga bort tusenlappar för en superdyr instruktör när man kanske först och främst behöver hjälp med grundläggande ridning innan man ens kan tillgodogöra sig träningen och plocka ut vad tränarna kan. Måste vara fruktansvärt tråkigt för tränaren.

Vilka är det du pratar om?
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

långt söderut låter inte bra för min del. Jag hade hoppats att det var på hyfsat nära håll. Vill åka och titta!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp