tränar du din häst på rätt sätt?

B

BeastieBabe

Hur tränar du egentligen din häst? alltså helt ärligt, tänker du på att hästen ska gå på omväxlande hårt och mjukt underlag, trimmas i dressyr och lite hopp och få komma ut å kondtionsträna varje vecka? samt har vilodagar och lugna dagar.. dvs har din häst en stadig träning?

efter träning, sätter du Alltid eller Aldrig på kyllera? eller känner du på hästens ben och bestämmer att sätta på kyllera eller inte just då? tänker du på att före och efter ridning palpera (punktpressa) hästen och se till så att den inte är öm eller har ont någonstans i hacke, bog, rygg, bakdel?

Jag vet inte om det bara är jag men det känns ibland som att många säger "oj va mycke du gör, är det verkligen nödvändigt?".. speciellt folk som bara borstar, sätter på utrustning rider där dom känner för det, t.ex mjuka sandvolten flera dagar i rad eller alldeles för ensidig träning, mer högeröppna än vänsteröppna bara för att hästen är lite stel.. tar viloperioder då och då med bara skritt bara för att det inte finns tid osv..
och faktiskt så är det dom hästarna som bara rids på det sättet, dvs för ensidigt, som är mest skadade och i dålig form osv..

vad har ni andra för erfarenheter och funderingar? är det oengagerade hobbyhästar som lätatre går sönder? och de som tränas mer som håller sig friskare?

Sv: tränar du din häst på rätt sätt?

Jag tänker på allt det där ja... Kylgele lägger jag bara på etter riktigt hårda pass, då han har känslig hud. Men jag känner alltid igenom ben och rygg, och har en akupunktör som kommer ut ca en gg i mnd och kollar igenom och behandlar.

Försöker att rida så varierat som möjligt, och inte samma sorts ridning två dagar i rad. Rider väldigt mkt ut i skogen, båda på vägar och stigar. Ibland tränar vi övergångar, ibland öppnor, ibland bara njuter vi naturen. Vad jag alltid är noga med är att han går balanserad.
Tycker det är viktigt med vilodagar!!!!! Många rider för hårt utan att ge vila... Blir inte så mkt hoppning då jag ej har en riktig ridbana hemma, men vi skuttar över nåt dike i skogen ibland. Han ska inte bli hopphäst heller så.
Visst händer det att det blir oplanerad vila om han eller jag inte mår bra, men sånt kan man ju inte rå för tyvärr.

Pensionären borstas och pysslas om, går små promenader med honom och han får vara ute i hagen och leka. Noga med att han inte får glömmas bort, tar alltid hand om han först, ynglingen efteråt.

Dom flesta tycker nog att jag "skämmer bort"/är för pysslig med mina hästar... :p Men dom är ju mina små älsklingar och jag vill göra allt för att dom ska må så bra som möjligt!!!

men precis.. folk kan ibland tycka att man skämmer bort och pysslar för mycket. men det är juh en stor del av charmen med hästar.. och det är juh det som visar att man har kunskap oxåså.. att man just pysslar och tar hand om.. hästar klarar inte sig själva bara för att mustanger kan leva så.. vi utnyttjar juh hästen och påfrestar hästens ben rygg och leder, och då ska man juh iallafall ta hand om hästen och försöka se till att man inte rider sönder sin häst.. :)
och dessutom behövs hästen få känna att man bryr sig, den känner juh själv när den kanske blir lite varm i frambenen.. då känner den sig trygg när man känner av det sätter på kyllera..

Jag brukar rida 3 ggr i veckan i ridhus, 1 gång hopplektion, 1 gång lösgörande markarbete utan speciellt mycket krav, och ett rent dressyrpass. Tre dagar i veckan rider vi ut, ena gången 1 timmes skrittpromenad på lång tygel(riden, eller för hand), andra gången klättrar vi och en gång kör vi konditionsrunda. En dag i veckan står han, ibland mer.
Vår ridterräng är blandad, så där blir det både grusväg, skogsstigar och åkermark. Det är ingen direkt jag planerar, utan det bara blir så.
Jag försöker däremot att rida inne varannan dag, så han får omväxling.

Jag lägger på kyllera efter hårdare pass, framförallt i hoppning och terräng. Jag känner av ryggen efter ridning, men annars gör jag inget utöver den vanliga skötseln.
Han har varit helfrisk under de 5 åren jag snart har haft honom.
Anggående stort- och fritidshästar och vilken som håller längst har jag faktiskt ingen aning om.
Men lite sunt hästvett så tror jag att de flesta hästar håller...

Nej inte sjutton tränar jag min som man enl expertisen skall.
Hon går på skogspromenader med lite trav och ev någon galopp,ridbana används bara vid longering. Hon avskyr att bli riden på banan, antingen går hon och ställer sig i ett hörn annars försöker hon att peta av ryttaren fortast möjligt.
Så hon slipper, det räcker för mig att komma ut i skogen och det är det hon tycker är kul ergo båda nöjda och glada.

Kyllera vet jag knapp vad det är. Provade att sätta på benskydd men då försökte hon att lyfta alla 4 benen samtidigt så hon slapp de med.
Tror inte att min kuse kommer att gå sönder bara för att hon inte rids varje dag tror nog att hon kan bli 40 år eller så bara för att hon slipper dressyr och hopp. (man kan ju iallafall hoppas) :D

rider du nånsin din häst i form? om inte, hur tror du att hennes framben håller för både hennes egen tygnd och din egen?
egentligen bör man skritta fram för hand och skritta i form uppsuttet för att hästen inte ska slitas mer än nödvändigt..

Fråga: Hur tränar du egentligen din häst? alltså helt ärligt, tänker du på att hästen ska gå på omväxlande hårt och mjukt underlag, trimmas i dressyr och lite hopp och få komma ut å kondtionsträna varje vecka? samt har vilodagar och lugna dagar.. dvs har din häst en stadig träning?

svar JAÄr mycket noga med tränings schema och att variera arbete med vila på lämpligt vis.

Fråga: efter träning, sätter du Alltid eller Aldrig på kyllera? eller känner du på hästens ben och bestämmer att sätta på kyllera eller inte just då? tänker du på att före och efter ridning palpera (punktpressa) hästen och se till så att den inte är öm eller har ont någonstans i hacke, bog, rygg, bakdel?

svar: Lägger på kyllera eller kyl liniment efter hårdare pass ja. Ibland värmande stall bandage över natt.
Palperar då jag checkar igenom hästen dagligen.

Fråga: vad har ni andra för erfarenheter och funderingar? är det oengagerade hobbyhästar som lätatre går sönder? och de som tränas mer som håller sig friskare?

Svar: Jag tror nog det är både och. Många hobby hästar går sönder för att de rids, fodras och tränas fel. Men även många tävlingshästar pga hård träning och slitage. Jag tror det är svårt att mäta, men med trav och galopp sporten inräknad så pratar vi nog mer tävlings häst slitage, i och med att dessa sporter är så stora och drar upp statistiken. Men det är en gissning.

BeastieBabe skrev:
och dessutom behövs hästen få känna att man bryr sig, den känner juh själv när den kanske blir lite varm i frambenen.. då känner den sig trygg när man känner av det sätter på kyllera..

fast DÄR tycker jag nog att du förmänskligar lite VÄL mycket... :D Inte känner hästen sig trygg/mindre trygg huruvida du sätter på kyl lera eller inte! Så tänker inte en häst!

Senast ändrad:

Nu har jag ingen egen häst, men med medryttarhästen är det väl nån sorts halvmesyr av vad du föreslår. Att underlaget ska vara omväxlande tänker vi inte på direkt (däremot att man inte rider hårt på dåligt underlag, förståss), däremot att hästens arbete ska vara omväxlande. Hon hoppas en dag i veckan, tömkörs en dag, och går 2-3 dagar på ridbana/i ridhus, resten rids hon ut. Minst en av uteritterna lite tuffare, med konditionsträning. Det är en dam med mycket energi, så hon har inga vilodagar direkt - däremot tränas hon inte lika hårt alla dagar. Går alltid med samma skydd. Visiterar hästen innan ridning, det gör man medans man borstar. Känner på benen efter ridning. Noga med att skritta fram och av ordentligt vid hårdare ansträngning. Dock ingen kyllera el så.

Än så länge *peppar, peppar* så har hon hållt.

jag gör oxå allt det, dock använder jag inte kyllera men sätter på arnika efter lite hårdare träning.
Shemat har fungerat bra tills jag bröt handen, så den senaste veckan har jag ridit 2 ggr och longerat
eller promenerat resten... vill tömköra, men eftersom det är tummen som gått åt skogen går det inte.
går sick-zack i backar för att träna sidorna på pållen... dock utan ryttare på ryggen.

Men är alltid noga med att känna igenom ben och kroppen innan ridning, har börjat mer och mer med streching.

Håller fortfarande på att bygga muskler på min kille så min träning ser kanske lite annurlunda ut. Men han rids 1-2 dagar oftast 1 dag i paddock 1 dag ut. Sedan har han vila 1-2 dagar lite beroende på vad som händer. Sedan jobbas han 1-2 dagar igen och så rullar det på. Bygger fina muskler sakta men säkert.

Visiterar alltid i samband med borstningen och kollar då ömmande ryggar osv.

Efter rejält hårda pass med mycket volter i paddocken lägger jga kyllera i förebyggande då han är travare och inte riktigt ännu klarar volter lika bra som ridhästar.

Inte behöver man vara oengagerad bara för att man bara har hobbyhästar heller. Tror heller inte hästen tar skada av att ridas ofta på samma underlag. Har en kompis som har en skogsmulle som inte kan gå i skogen = bara småvägar = nästan samma underlag och den hästen har aldrig varit skadad på de 7 åren hon haft honom.

Är hästen i gång så tror jag inte heller att hästen tar skada av att kanske vilas 3-4 dagar samma vecka i bland.

jag gör kanske inte precis allt som du beskrev, men eftersom jag tävlar fälttävlan på relativt hög nivå (för att vara junior alltså) och inte nöjer mej med att bara komma runt tävlingen utan vill ha plac osv så måste jag träna på alla olika moment, inkl hopp dressyr terräng kondition vila osv

Jag är hobbyryttare med en hobby/promenadhäst, men trots allt är jag mer noggrann med palpering, stretching och uppläggningen av träningen än de med hästar som tränas hårt i mitt stall..

Jag kollar alltid igenom min häst innan jag rider/arbetar på nåt annat sätt och alltid efteråt dvs palperar, masserar lätt (bara FÖRE arbetet) om det finns nåt problemområde och kollar av hur hästen uttrycker sig, hur hästen verkar må.
Sen utifrån det lägger jag upp träningen.
Stretchar ALLTID efter arbete, både lätt och hårt.
Har en sträng regel att var 3:e dag är det vila/promenad som gäller och ev. massage och 1:a dagen är det träning där jag tränar nåt som behövs och oftast lite hårt, ex kondition, rygg, baken, galopp, övergångar, klättring..
2:a dagen är det lätt träning oftast markarbete, men även en skrittur.
Jag vill undvika den mjuka paddocken och rider aldrig i den 2 dagar i rad, så kör jag träning i den dag 1 så blir det grusvägar och åkrar ibland asfalt på dag 2 och tvärtom eller lite paddock och resten ut.

Använder aldrig kyllera då jag anser att jag inte tränar så hårt att det ska behövas, dock kyler jag benen med vatten länge om jag ansträngt hästen eller om jag ridit mkt på jättemjukt underlag eller stenhårt (brukar då ha lindor när jag rider på det med).
Har även använt Arnika massageliniment men slutade lika fort då det gav ännu sämre effekt på musklerna :crazy:, men använder det och masserar de små gallor han har på bakbenen och det hjälper faktiskt.

Så alltså, jag är MKT noga med hur hästen känns i muskler, ben osv, och följer schemat nästintill exakt.
Är mkt noga med att de ska ingå lätt träning och jogging varje gång efter hård träning och att det finns en vilodag 2 dagar efterhård träning så musklerna har en chans att åtherhämta sig och byggas upp.
Stretching är A och O, och regelbunden massage.

Jag longerar henne en hel del och då får hon gå i form.
tycker inte att det är så lätt att få en häst att gå på tygeln ute i skogen över stockar och sten.
Tror inte att hon är riden något spec mycket tidigare, är nog mest körd så det är lättare att jobba henne fr marken än uppsutten. /L

Jag borstar av där sadeln ligger...ibland. Rider ut ett par gånger i veckan, bara på helgen, och då rider jag några mil i trav och galopp på steniga grusvägar. Sen står hästen på box resten av veckan. Utfodrar en gång om dagen - max. Under veckorna rider jag aldrig, det gitter jag inte.

:( Näe...vad hade du väntat dig för svar egentligen? Jag känner inga andra som jag förfasas över hur dåligt de sköter sina hästar. De jag känner vårdar sina hästar väl.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker själv att jag är mkt noga med både skötsel och träning av min häst.

Har en fyraåring som rids fyra dagar i veckan. Ofast i skogen och någon dag i veckan i paddocken med lite dressyr och hopp. Rider mkt i kuperad terräng, klättrar, konditionstränar osv. En gång varannan vecka hopplektion pga att jag behöver hjälp med
hopputbildningen på honom. Dressyren fixar jag själv än så länge men rider även dressyr för instruktör då och då för att inte bli hemmablind. Longerar någon gång i månaden, tömkör ibland men skulle göra det mkt oftare om jag var duktig på det... :smirk:

Jag är mkt konsekvent i min ridning och rider ofast två dagar, vilar en. Han vilade två veckor i somras och ska vila minst två veckor i vinter.

Är noga med att kolla ben, rygg, hull osv, kyler ben och stretchar efter hårda pass. Är noga med fodret, hovslag, tandläkare mm. Låter equi-terapeut och massör kolla honom då och då.

Han går i kuperad hage varje dag med kompisar.

Har en jättetrevlig och posiiv häst som trivs med livet och tror inte att jag skulle kunna sköta honom bättre än vad jag gör nu!!! :)

Jag vill att min häst ska hålla många år både för både träning och tävling och tycker själv inte att jag är speciellt petig!

Senast ändrad av en moderator:

haha! bra sagt Stopek!

tränar på mitt sätt, och enligt mej så känns det rätt, och hästarna verkar trivas med det, det finns faktiskt inget rätt eller fel!
bara olika sätt att se på det!
är så trött på folk som anser att det bara finns en sak som är rätt, det är ju olika från häst till häst, och ryttare till ryttare

för mig är det viktigaste att hästen också ska tycka att det är kul..jag lägger inte upp värsta ridscemat som ska följas till punkt och pricka. Jag tar det mer som det kommer, tillsammans med min häst. Om hon är pigg och glad så kan vi ta ett litet dressyrpass..för hon funkar bäst om hon har energi, och då tycker hon också att det är kul.om hon har gått ute länge och sprungit runt i hagen, så märker man det på henne, då hon är lite trött, och då blir det kanske en behaglig liten skogstur. För om jag skulle tänka : just det, onsdag. Då MÅSTE jag rida dressyr på ridbanan idag, då skulle det inte funka över huvud taget..Om hästarna ska få mycket omväxling, varför har man då ett ridschema som man har samma varje vecka?okej jag fattar också att man kanske har ett prelimenärt schema. men om man ska vara stenhård på att det ska vara samma saker samma dagar i veckorna, får hästen omväxling då? då får dom ju ändå göra samma saker, på samma dagar vecka efter vecka, som nån skrev att första dagen skulle man rida hårt, sen andra stå osv... man ska nog inte glömma att det handlar o hästarna också. Jag är också jättenoga med min häst. Men det känns inte som om allt planerande är så superviktigt..

hehe näe, menade inte att onsdag påbörjas med 13½ minuts skritt på lång tygel, därefter uppvärming 6 minuter med lite skänkelvikningar för att sedan övergå till 4 minuters trav med skänkelvikning in från långsidan och ut igen osv..

mer att man iallafall En dag i veckan, vilken som passar bäst dvs, när hästen känns fin för banan, då rider man dressyr på banan.. hade man tänkt att "idag blir det dressyr!" och hästen känns skitbull när man sitter upp så sticker man ut å klättrar istället, och tar dressyr dagen efter..

själva grejen är att arbeta med hästen omväxlande både för hästens psykiska och fysiska behov.. inte att man kommer in i en hopp-period och är på bana och rider markarbete med bommar och gör små hoppövningar i mjuka paddocken 4-5 dagar varje vecka under en månad.. för att sedan gå över till att konditionsträna på hård grusväg 3-4 dagar i veckan en månad och månaden efter det så tränar man bara dressyr i mjuka paddocken 4-5 dagar i veckan.. och typ, inte alls tänker på att hästen kanske får ont i musklerna av omställningarna eller hastiga övningar.. vissa kan juh skritta sin häst 30 min 4-5 dagar i veckan för att sedan helt plötsligt vara med på en ridlektion med den.. juste mot hästen?

Jag använder inte massa grejer som kyllera osv. Men jag rider varierat och tränar på olika underlag, rider dressyr varje vecka och hoppar lite då och då, bland annat stockar ute i skogen. Min häst rids på alla underlag utom de allra mjukaste som djup sand osv. för det är skadligt. Jag sitter aldrig och nöter utan även när jag tränar dressyr i ridhuset så gör jag det på ett för hästen roligt sätt som ger bra resultat. =)

De skador hon haft är:
1. Kotledsinflammation för många år sen när hon reds ensidigt för en tränare som bara undervisade på en liten volt, när hästen inte ens var i form.
2. Sparkskada på bogen.
3. Vrickning när hon var högdräktig.

Hästen är 20 år och fungerar utmärkt, har förutom den där kotledsinflammationen aldrig haft ridrelaterade skador.

Jag tycker nog att min ridning är varierande. Men jag är noga med att hästen/ponnyn får 2 dagars vila på rad, detta pga av att det tar 36 timmar för hästens muskler att återhämmta sig, efter ridning/tävling. Har jag tävlat och rider dagen efter skrittar jag högst en sväng på längre tygel, allt för att ponnyn ska få sträka ut sig efter en hård tävlingsdag. Rider 1 gång i veckan konditions ridning, "intervall träning" . 1-2 gånger i veckan tränar jag lydnad, hoppning eller markarbete, olika bom övningar m.m. Rider sedan resten av dagarna i skogen, tycker det är viktigt att hästen får lära sig att annvända kroppen på ett naturligt sätt och lyfta på fötterna. Även fast jag rider i skogen så gör jag vissa små övningar som halter, ryggningar, sidvärts rörelser, öppna, sluta och serpentiner. Rider hellre dressyr på ett fält en på en tråkig ridbarna. Mina Ponnyer uppskatar det mer!
(Men alla e vi juh olika) :smirk:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 538
Senast: _Taggis_
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar