Träna vänstergalopp

_pirate

Trådstartare
Hej!

Har en häst som efter olycka inte längre fattar vänstergalopp. Vill självklart komma över problemet men har ingen aning om hur:crazy:
Så jag skulle behöva massa tips på bra övningar för att lära henne igen.
Varken jag eller hon är något vidare duktiga, så inga för svåra övningar tack;)

PS. Ska börja rida för tränare, så det behöver jag inget tips om;) Vill mest ha övningar som jag kan använda när jag rider utan tränare.

Sv: Träna vänstergalopp

Hejsan! Jag har precis samma problem med vänstergaloppen! Rid mycket på volter och fatta gärna på böjt spår. tkr hästen sedan att det är jobbigt att hålla galoppen är det viktigt att du bryter av innan hästen gör det. beröm mycket så fort du får rätt galopp. Hästen har lättare att fatta rätt galopp på böjt spår. öva också på longering. hoppas jag hart vart till nytta! ;)

Hejsan! Jag har precis samma problem med vänstergaloppen! Rid mycket på volter och fatta gärna på böjt spår. tkr hästen sedan att det är jobbigt att hålla galoppen är det viktigt att du bryter av innan hästen gör det. beröm mycket så fort du får rätt galopp. Hästen har lättare att fatta rätt galopp på böjt spår. öva också på longering. hoppas jag hart vart till nytta! ;)

Tackar för svaret!:) Jag ska pröva detta:)

Vad var det för slags olycka? Är du säker på att h*n inte har ont någonstans...? Tycker det låter lite konstigt... :confused:

Vad var det för slags olycka? Är du säker på att h*n inte har ont någonstans...? Tycker det låter lite konstigt... :confused:

Hon gick omkull för ett par år sen, vet inte vad som hände. Kände inte hästen då. Men skadad är hon inte;)

Jag skulle nog först låta hästen genomgå en rejäl undersökning. Har svårt att se någon annan anledning till att hästen inte fattar vänstergalopp efter olyckan om hon kunde det innan. Kan sitta i princip var som helst: nacke, rygg, bogar, ben, kors, manke osv. En bekants häst fick en spricka i manken efter en omkullridning, och fattar inte galopp alls efter det. Utan att ha sett hästen och veta något om henne så skulle jag tro att det är fysiskt snarare än psykiskt. Annars kanske det kan vara så att hon har haft ont efteråt och då tvingats jobba, och därför tycker det är obehagligt?

Hon gick omkull för ett par år sen, vet inte vad som hände. Kände inte hästen då. Men skadad är hon inte;)

Boccia gav dig ett mycket bra svar. Undersök hästen innan du begär så mycket av den. Blir den friskförklarad rekommenderar jag att en ET eller Kiro jobbar lite på den samt att du lär dig lite stretchövningar för att hjälpa hästen att bli rörlig. Träna då förflyttningar i skritt och trav och när allt fungerar åt bägge hållen utan problem kan du prova fattningar. Jobba den vid handen först och kolla om den tar vänstergaloppen utan ryttare...Gör den inte det bör du inte prova uppsuttet...:cool:

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama