Träna vänster bak och sträcka höger fram?

S

Sandra S

Hej!
Min häst är aningen snemusklad. Har kommit fram till att hon behöver träna vänster bak, sätta under sig det bättre, alltså styrketräna det. Sen behöver hon strecha ut högersidan, är lite kort i den sidan, speciellt i bogen/bålen. Skänkelvikning undan vänster skänkel borde väl träna både vänster bak, att sätta under sig det, och även ta för sig, sträcka ut högerbogen, eller? :confused: Någon som har några bra tips på övningar som stärker just det min häst behöver stärka? t.ex sluta, förvänd sluta, öppna el. liknande. Tacksam för svar! :d

Sv: Träna vänster bak och sträcka höger fram?

Som du själv sa: öppna, sluta mm.
För att träna vänster bak så träna exv öppna i vänster varv och sluta i höger varv. (Glöm inte att även träna högra bakbenet)
För att träna höger sida så träna böjning och sökning ner/fram. Att träna böjd på rakt spår kan vara något också.

Jag tycker att du ska ta ut en equi-terapeut eller en kotknackare! Dom är verkligen jättebra. Dom kommer också med lite tips hur man ska rida hästen och så! Och så tar dom en grundlig titt för övrigt. Det gjorde susen på min gamla häst att knäcka till honom lite, efter det släppte han i båda varven och va inte stel bak längre!
Jag rekomenderar det starkt. Lycka till!

Jag har tagit ut equiterapet 2 ggr nu, hon var ngt sne i bäckenet vilket blev mkt bättre. Problemet är dock att hon troligtvis gått ngt sne i bäckenet en längre tid, vilket gör att musklerna drar tillbaka bäckenet snett igen. Därför gäller det att träna upp framförallt v.bakben, då bäckenet "dras" åt höger, hon är högre på högersidan. Ska fråga equiterapet nästa gång hon kommer om bra övningar, men tänkte att det även är värt att fråga här på buke. :p
Ingen som har några fler ideér? Någon annan som haft en häst som varit svår att få rak i bäckenet (musklerna "drar")?

Sandra S skrev:
Hej!
Min häst är aningen snemusklad. Har kommit fram till att hon behöver träna vänster bak, sätta under sig det bättre, alltså styrketräna det. Sen behöver hon strecha ut högersidan, är lite kort i den sidan, speciellt i bogen/bålen. Skänkelvikning undan vänster skänkel borde väl träna både vänster bak, att sätta under sig det, och även ta för sig, sträcka ut högerbogen, eller? :confused: Någon som har några bra tips på övningar som stärker just det min häst behöver stärka? t.ex sluta, förvänd sluta, öppna el. liknande. Tacksam för svar! :d

Det viktigaste egentligen är att du hittar ett sätt att rida där du kan komma åt den om den fuskar. Det är alltid lättast på ett böjt spårt från början eftersom du kommer ha svårare att känna när hästen kröker på ryggen på ett rakt spår.

För att stretcha ryggen så ser du helt enkelt till att hästen kortar upp sina inre ryggmuskler på volten och är tillräckligt böjd och avslappnad att den kan länga ut yttre sidans ryggmuskler. på en olt sitter du på inre sittbenet och lämnar yttre friare, du lirkar med den tygel vars sida hästens hals spänner sej, är det yttre sidan blir det yttertygeln, är det inre sidan blir det innertygeln, men försök att släppa efter emellan lirkningarna oh ha lång yttertygel så hästen inte känner sej låst.
Kolla så hästen spårar, det är lättast med bogarna för oftast behöver man bara ta en tydlig förhållning på innertygeln om hästen trycker in bogen (då trycker den oftast ut bakdelen också och fuskar, på så vis kommer du åt även bakdelen). Fokusera mest på det till en början, att hästen ska vara JÄMNT böjd efter ett voltspår. Känner du att du inte har pejl på hur jämn den är kan du ta en överdrivet liten volt och kolla om hästens hals viker sej eller följer böjningen på spåret så att säga, och om du verkligen känner att insidan är kort och yttersidan lång. Då kommer du också ganska snabbt märka vilken kroppsdel som faller in. Det märker du också om du travar på en ganska liten volt med långa tyglar, faller hästen inåt behöver du troligen flytta ut bogen i det varvet, trycker den utåt så volten tenderar att bli större behöver du få den sätta innerbak mer inunder sej (troligen mer utåt i det här fallet) och flytta tillbaka sin bog lite inåt på spåret, kan man också göra med en tydlig halvhalt på innertygeln samtidigt som du med innerskänkeln ber om att innerbak ska aktiveras UNDER hästen istället för innanför spåret.

Anledningen att man tar förhållningen på innertygeln är helt enkelt för att man inte ska störa på yttersidan utan få hästen vilja länga den.
När du känner att du börjar få koll på hästens kropp, att den kan böja sej BRA och spårar rätt bra på volten, då kan du göra öppna genom att bara föra dina händer lite inåt, mot din innerhöft och vrida axlarna inåt, eller göra lite sluta genom att vrida dn ytteraxel lite bakåt och vrida om dina egna höfter lite. Sitter grunderna på volten kommer det räcka, annars märker du tydligt vart det brister.. :p

Just det, glöm inte AVSLAPPNINGEN, det är nyckelordet :) att du strävar efter avslappning i yttersidan och även att den är eftergiven och har sänkt bakre delen av halsen + länger ut överlinjen, med andra ord - den har en bra sökning framåt/nedåt och är tillräckligt avslappnad i nacken och halsen att den utan problem kan böja och ställa efter dina önskemål. Nu styr man ju hästen mest med kroppen, och man ska inte på någt sätt få hästen "på tygeln" enbart genom att fiffla med tyglarna, men stastar du på just AVSLAPPNINGEN i nacken och halsen + sökningen kommer den ha mycket lättare att göra det du ber om.

Men ta små steg i taget, får du hästen att gå jämnt och avslappnat några steg kanske du kan nöja dej för dagen? Och be om längre sträckor successivt. Men inte göra för stor grej av det om hästen skulle fuska utan bara be om samma sak igen.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama