Träna utan möjlighet till ridbana

C

CindyLou

Hur gör ni som inte har tillgång till ridbana/ridhus?
Vad för övningar kan man träna på i skogen och på grus/skogsvägar?

Under Juli månad kommer jag att vara utan tillgång till ridbana/ridhus/tränare och med min första start i år om en månad så behöver jag både tipps och ideer på hur man kan träna hemma. Nu blir det upp till mej att hålla motivationen uppe.

Sv: Träna utan möjlighet till ridbana

Det går bra att träna det mesta i skog och mark som man gör på ridbana. Det brukar ju ligga lite träd här och där, perfekt att gå över, sidepass o.s.v. Stigarna tränar jag övergångar i olika gångarter, stop och ryggningar beroende på hur underlaget ser ut. Under klättringar brukar jag flytta framdel/bakdel och trixa mig fram genom oländig terräng. Släpa lite buskar (ta med ett rep). Bredare stigar inbjuder till mera sidförande rörelser, öppna och sluta. Bara fantasin sätter gränser ;)

Vad kan man inte göra i skogen? ;)
Jag brukar oftare fråga mig, vad fasen kan man göra på en ridbana? I skogen finns ju precis allt man kan tänkas behöva. Det är bara att börja svänga, vända, stanna, backa, byta gångart, krångla och greja hur mycket man vill! Dessutom blir hästen mer säker på foten om man travar i rätt bra tempo på slingriga små stigar. Perfekt!

Vad ska du tävla i för grenar? Vart? (Vi kanske ses där:)?)

Övergångar är toppen att öva. På en bra skogsväg kan du stärka galoppen och öva på rollbacks. Öva på precision, d.v.s. vid det trädet ska jag jogga, vid det trädet ska jag stoppa, vid det trädet ska jag rygga o.s.v.

På tråkiga asfaltsvägar brukar jag flytta undan för skänklarna och göra öppnor, slutor m.m.

Instämmer i allt det där andra som redan skrivits, ville bara tillägga att min häst lyssnar mycket mer efter mina hjälper då vi rider mellan träden och jag brukar ge långa tyglar och träna på vikthjälper och skänklar och rida sicksack mellan träden, sen precisionsbacka mellan andra och om det finns utrymme, rollbacks och sen fortsätta åt nått annat håll.

Lycka till! :)

Man kan göra trailhinder i en hage om man har en sån som man inte använder.
Grind, bommar (lämpliga småstockar), fyrkanter, slalom mm.

I stort sett kan man öva på det mesta, men man lär anpassa ridningen till underlaget mycket mer och göra det som passar där man är just där och då och kanske inte kan göra det som behövs just där och då... Sen är stora fina reining volter lite svårt att få till... (men korsningar och vändplaner kan funka att rida lite mindre volter på ialf. om man vill!) ;)

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 923
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar