Träna upp rörligheten i mina höfter...

Kivina

Trådstartare
ja, som rubriken lyder så har jag detta problem, spec. på höger sida. Detta leder till att jag inte kan ge min häst korrekt galopphjälp. Jag kan helt enkelt inte flytta fram höger höft tillräckligt mycket. Problemet uppstår oftast när vi ska träna förvänd galopp eftersom jag inte får fram höften tillräckligt, och kanske skjuter fram v. höft i stället så fattar min häst självklart "rätt" galopp.
Nån som har nått bra tips.. jag försöker stretcha efter varje ridpass, å då speciellt höften.

I Övrigt har vi haft ett helt underbart träningspass!! Jag har hittat en toppen tränare som vi trivs med!!

Sv: Träna upp rörligheten i mina höfter...

prova att stretcha före varje pass..
gubben ja går på rehab hos sa till mig att stretcha rygg före varje pass.

sen kan du prova att gå till nån som tar en titt på din rygg/höft.
ja var jätte låst i höften förut men sen ja fick hjälp har de lossnat och jag kan rida mer mjukt hindrar inte längre min häst i hennes rörelser..

Jag skulle nog kolla saken hos naprapat eller dylikt. Det du också kan göra är att göra cirklar med benet för att öppna höften (alltså då du INTE rider). Kör båda benen lika mycket, det är bäst, sakta blir de sedan mera jämnt rörliga bara du orkar hålla på. Du står alltså på ett ben och lyfter hela det andra benet i luften, SÅ AVLSAPPNAT SOM MÖJLIGT, med avslappnad vrist och fot, samt naturlig vinkel i knäet. Sedan gör du en öppnande cirklande rörelse i höften så att benet rör sig från utgångsläget framåt-utåt-bakåt och tillbaka. Gör ett visst antal cirklar av denna öppnande rörelse, byt sedan riktning och gör lika många cirklar åt andra hållet (slutande). Öppnande är alltså medsols med höger ben och motsols med vänster ben. Slutande är motsols med höger ben och medsols med vänster ben. Men jobba dem ett ben i taget. Så om du börjar med vänster ben på måndag så gör du t ex 21 st öppnande med vänster och sedan direkt på 21 st slutande med vänster. Sedan gör du 21 öppnande med höger och direkt på 21 slutande med höger. På tisdag börjar du med höger, och så byter du vilket ben du börjar med så att du jobbar vä först varannan och hö först varannan dag. Det absolut viktigaste här är att det inte gör ont eller tar emot!!! Låt kroppen hänga med, annars får du bara mer spänningar! Gör rörelserna i lagom fart (ej för snabbt, för då hänger inte musklerna med, inte för långsamt, då orkar du inte stå...) och i så liten cirkel som det känns bekvämt. Känn gärna efter var spänningarna/låsningarna sitter, acceptera dem och arbeta bara enligt din förmåga, med tålamod ökar förmågan förvånansvärt mycket, och rörligheten ökar därmed. I början kan cirkeln vara väldigt liten nära golvet och kan sedan ökas till en stor cirkel där lårbenet är i sgs rät vinkel från kroppen (då ska underbenet och foten hänga avslappnat lodrätt ner om musklerna är avslappnade. Vid extema spänningstillstånd nånstans i benet kan de ev ha annan vinkel, vi är alla individer!). Lycka till!!! :)

hoppas att det blir bättre,, du kan ju pröva att bytta galopphjälp så du kan ge hästen en korekt hjälp,, tex fatta galopp på tygeln.

Läs igenom Müslers ridlära, en gammal klassiker, där finns övningar för just ditt problem, hur du tränar höften och sittbenen.

Ex till att föra fram höften.

Stå framför ett bord i "bäckenhöjd", lägg en stor bok framför dig så den ligger halvvägs utanför bordet, träna att putta in boken med höger höft, vänster höft, det är ungefär som en galoppfattning, men även att sitta ner på sittbenen.

I boken är det illustrationer, blir svårt att förklara så här.

Kan bara nämna några saker angående höfter bla höger sida ex.
Jag har märkt att mitt höger ben kan bli lite kortare nån cm eller några cm i bland och det påverkar då ridningen direkt. Jag har fått dratt rätt i foten av Zonterapeut ex. Då är dom lika igen.

Jag har märkt att för mig så är överbelastning något som för med sig detta om jag bär för tungt tex. Så också mat som min mage tarm galla lever ej orkar med. Då har jag fått värk som strålat ut i mest på höger sida bla höft. Då har liksom höften och benet varit besvärliga vid ridning.

Vet ju ej vad ditt problem beror på men en kinesiolog ex kan kanske hjälpa dig. Det har varit bra för mig. Homeopat har också varit bra för mig. Att göra små försiktiga rörelser som tidigare nämnts tror jag på mjuka rörelser. Man kan träna ex Qi Gong också för smidig mjuk träning.:):love::)

Jag skulle nog kolla saken hos naprapat eller dylikt. Det du också kan göra är att göra cirklar med benet för att öppna höften (alltså då du INTE rider). Kör båda benen lika mycket, det är bäst, sakta blir de sedan mera jämnt rörliga bara du orkar hålla på. Du står alltså på ett ben och lyfter hela det andra benet i luften, SÅ AVLSAPPNAT SOM MÖJLIGT, med avslappnad vrist och fot, samt naturlig vinkel i knäet. Sedan gör du en öppnande cirklande rörelse i höften så att benet rör sig från utgångsläget framåt-utåt-bakåt och tillbaka. Gör ett visst antal cirklar av denna öppnande rörelse, byt sedan riktning och gör lika många cirklar åt andra hållet (slutande). Öppnande är alltså medsols med höger ben och motsols med vänster ben. Slutande är motsols med höger ben och medsols med vänster ben. Men jobba dem ett ben i taget. Så om du börjar med vänster ben på måndag så gör du t ex 21 st öppnande med vänster och sedan direkt på 21 st slutande med vänster. Sedan gör du 21 öppnande med höger och direkt på 21 slutande med höger. På tisdag börjar du med höger, och så byter du vilket ben du börjar med så att du jobbar vä först varannan och hö först varannan dag. Det absolut viktigaste här är att det inte gör ont eller tar emot!!! Låt kroppen hänga med, annars får du bara mer spänningar! Gör rörelserna i lagom fart (ej för snabbt, för då hänger inte musklerna med, inte för långsamt, då orkar du inte stå...) och i så liten cirkel som det känns bekvämt. Känn gärna efter var spänningarna/låsningarna sitter, acceptera dem och arbeta bara enligt din förmåga, med tålamod ökar förmågan förvånansvärt mycket, och rörligheten ökar därmed. I början kan cirkeln vara väldigt liten nära golvet och kan sedan ökas till en stor cirkel där lårbenet är i sgs rät vinkel från kroppen (då ska underbenet och foten hänga avslappnat lodrätt ner om musklerna är avslappnade. Vid extema spänningstillstånd nånstans i benet kan de ev ha annan vinkel, vi är alla individer!). Lycka till!!! :)

jag förstår inte hur man ska ha benet:confused: ska man lyfta det rakt upp så låret är i 90 ¨grader från kroppen eller lyfta upp foten så man viker ihop benet och knät pekar neråt eller vad??:crazy:

En annan övning du kan pröva är att ställa dig framför en helkroppsspegel med en gardinsstång (eller annan lång pinne) framför dig. Du ställer gardinsstången c:a en dm framför kroppen och håller i den med båda händer så att vinkeln i armbågen är ungefär 90 grader. Benen håller du lätt böjda, lite isär, som om du satt till häst. Kolla i spegeln att du har bäckenet centrerat och gunga lite så du känner att du har tyngdpunkten rakt nedåt. Sedan försöker du skjuta en höft framåt i taget utan att röra överlivet. Känn hur du vrider bäckenet med de små magmusklerna men behåller stabilitet och avslappning i överliv och axlar. Börja långsamt, du kommer säkert märka att det är mycket lättare åt ena hållet. När du kommit på vilka muskler du ska använda kan du göra det snabbare. Det ska alltså vara ett vridmoment i midjan, fram och tillbaka mellan sidorna. Vrid så långt att du känner hur det stretchar i sidan. Glöm inte att hålla koll i spegeln så att höfterna är jämna (ta hjälp av gardinstången och kolla så att den är rak och att kroppen är lika rak) och att du inte lyfter upp ena sidan, tippar bäckenet framåt eller bakåt osv.

Hoppas du fattar hur jag menar, det är väldigt nyttigt! Överlag är avsuttna övningar som stärker bålmuskulaturen mycket bra för ridkänslan. Är man stark i bålen får man ofta bättre kontroll och då blir det lättare att rida. :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 257
Senast: AmandaJ
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 123
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar