Sv: Träna upp kondisen på två veckor
Jaa, går går det, men jag hade nog räknat med tre veckor. Konditionen går rätt fort att få tillbaka (iaf till dressyrridning) musklerna tar längre tid (iaf typ 4-5 veckor skulle jag tro).
Brukar resonera som så när vi har fått hästar på tillridning eller utbildning, när vi behöver lägga om träningen (från dålig ridning till bättre eller, utan rygg - med rygg) Så brukar det gå framåt framåt tills två veckors gränsen, då är hästen ofta trött, (dag 14 brukar den vara matt och ur fas) träningarna fram tills dess har varit 'omläggningen' (den ställer om sig till nya träningen). Dag 16 så går det framåt igen och då börjar 'befästningen' av träningen (här börjar den bygga rätt muskler till träningen). Så jag brukar nästan alltid lägga in vila dag 14 och helst 15. Men hur trött den är beror ju på hur hård träningen har varit (eller ofta hur ovan träningen är, har den aldrig gått på tygeln är det jättetungt att gå i form ex.) Så vi 'byter' inte tillbaka ryttare eller tävlar förrän tidigast slutet av vecka 3 eller början av v.4. Nu låter det som vi kör skiten ur dem, men riktigt så är det inte...
Börja mjukt och se till att träningen inte ger träningsvärk, ett bra riktmärke är ofta att den ska vara trött men fortfarande ha energi kvar att ge lite till. (inte pressa dom 2 extra galoppfattningarna till om det är tungt ex.) Omväxla med 'träningsridning' med lugna uteritter och en och annan vilodag.