Träna upp kondisen på två veckor

Alem

Trådstartare
Går det öht att sätta igång en häst på två veckor efter fyra veckors sommarlov? Och hur lägger man upp det på bästa sätt? Om man förutsätter att hästen promeneras i 30-40 min varje dag till och från hagen och är i full gång före vilan.

Sv: Träna upp kondisen på två veckor

Jaa, går går det, men jag hade nog räknat med tre veckor. Konditionen går rätt fort att få tillbaka (iaf till dressyrridning) musklerna tar längre tid (iaf typ 4-5 veckor skulle jag tro).

Brukar resonera som så när vi har fått hästar på tillridning eller utbildning, när vi behöver lägga om träningen (från dålig ridning till bättre eller, utan rygg - med rygg) Så brukar det gå framåt framåt tills två veckors gränsen, då är hästen ofta trött, (dag 14 brukar den vara matt och ur fas) träningarna fram tills dess har varit 'omläggningen' (den ställer om sig till nya träningen). Dag 16 så går det framåt igen och då börjar 'befästningen' av träningen (här börjar den bygga rätt muskler till träningen). Så jag brukar nästan alltid lägga in vila dag 14 och helst 15. Men hur trött den är beror ju på hur hård träningen har varit (eller ofta hur ovan träningen är, har den aldrig gått på tygeln är det jättetungt att gå i form ex.) Så vi 'byter' inte tillbaka ryttare eller tävlar förrän tidigast slutet av vecka 3 eller början av v.4. Nu låter det som vi kör skiten ur dem, men riktigt så är det inte...

Börja mjukt och se till att träningen inte ger träningsvärk, ett bra riktmärke är ofta att den ska vara trött men fortfarande ha energi kvar att ge lite till. (inte pressa dom 2 extra galoppfattningarna till om det är tungt ex.) Omväxla med 'träningsridning' med lugna uteritter och en och annan vilodag.

Svårt att tro att en häst som gått på bete tappat någon nämnvärd mängd muskler på fyra veckor faktiskt. Tror inte att det behöver vara något problem. Kondisen bör ju inte ha försvunnit helt heller - hästar i beteshagar leker ju rätt mycket = självmotionerar en del...

En häst hinner inte tappa nämnvärt av varken kondition eller styrka på bara 4 veckor vila, speciellt inte om den promeneras så mycket var dag. Sätt bara igång hästen lugnt igen så kroppen får en chans att anpassa sig, men sen borde du garanterat vara igång igen på två veckor! Börja med ex longering och korta, lugna tempon i ridningen den första veckan, och börja öka igen vecka två.

Avsluta med hårdare jobb innan betet så har du vilan som uppbyggnad.
Då kan du ha en häst i bättre form än när du "släppte" den.
// Linda

Man säger ju att hästar inte tappar någonting alls på tre veckor, så då kan ju inte fyra veckor vara så speciellt svårt att ta igen. Som sagt, dom rör sig ju en hel del på bete och dessutom med 30 minuters promenad varje dag är det ju i rörelse rätt bra även utan ridning.

Lite lugnare och uppmjukande pass första veckan och sen lite mer andra veckan så skulle jag tro du är tillbaka till där du lämnade innan.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 129
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama