Träna upp hästens förtroende!

L

Lantlolla

Det är såhär, att jag har en häst, som inte har trivts så mycket där han bodde innan, vi va två ägare och ja han kunde helt enkelt inte slappna av, nu har jag köpt ut den andra ägaren och vi har flyttat, nu är han lugn, men jag vet att jag kan träna så mycket mer med honom, för att få honom till att komma till mig, och stå stilla osv. snälla ge mig massvis med tips.

Sen snart ska min häst komma in i ett stall hos grannen där hon har en häst.. som är, om vi säger så här, hon vet inte vad hon har sig själv. och hon skulle nog kunna behöva lite träning, men vet inte vad jag ska börja med , för hon är rädd för allt som prasslar utanför stallet, stallet är hon oerhört lugn jämfört med ute. svårt att förklara, men kan tänka mig att hon blivit misshandlad innan hon kom hit. nån som har några bra tips om vad man kan börja med henne, för att hon ska börja lita på en? MvH Marica
 
Sv: Träna upp hästens förtroende!

hej
en mycket underskattad träningsform är i mitt tycke promenader. gå ut i lugn och ro tillsammans, titta på saker. är hästen osäker gå du som ledare fram först och ställer, eller ännu hellre sätter dig vid den "farliga" saken. ditt handlande visar då att du är inte rädd alltså borde inte din häst heller vara rädd:idea: beröm och uppmuntra med ganska lugn röst och försök att inte visa otålighet om det tar lång tid. framför allt: tänk små steg så kommer ni framåt fortare, bakslag kommer oftast när man har för bråttom eller ställer för stora krav.
hoppas det går bra för er/Chilla
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 368
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp