Träna upp balansen i sadeln för bättre sits?

S

sofiess

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har alltid trott att jag har haft en supersits och en superbalans (hehe) men har nu upptäckt att jag inte har det. Eller så har jag tappat min balans.
Jag känner inte riktigt att jag kan bli "ett" med hästen när jag sitter ned i traven/galoppen, skumpar lite för mycket. Försöker tänka långa ben, rak i ryggen, sjunka djupt ner och sträcka sig högt upp, men ändå skumpar jag.

Jag vet att det bästa sättet att träna upp balansen är att trava och galoppera utan stigbyglar så mycket som möjligt för att få upp balansen, men finns det några andra alternativ, några övningar man kan göra?
Inte så lätt att träna på det nu, mitt i vintern, när volten är insnöad och jag ej har tillgång till ridhus. Några tips någon? :D

Sv: Träna upp balansen i sadeln för bättre sits?

bort med sadeln och rid barbacka! nu när man ändå inte kan ha så högt tempo så är det en bra början att rida barbacka :) och så värmer det bättre

tänk på hur du andas, va följsam med hela bäckenet och slappna av så mycket som du kan. Oftast sitter man och småspänner sig och det räcker för att man ska börja "tippa" och tappa balansen lättare

Tack, ska prova när jag ska till stallet på torsdag!:D Red alltid barbacka förut på min förra medryttarhäst, fast med barbackagjord. Jätteskönt, ett tips om man vill rida barbacka fast med stigbyglar.

inget jag skulle rekommendera, en barbackagjord läggs på en så pass liten yta på hästen i jämförelse med en sadel. Så ska du rida barbacka så gör det just barbacka. Om hästen har spetsig rygg så lägg ett tjock schabrak alt. westernpadd.

Ja absolut, ska man rida barbacka så gör man det helt barbacka, men kan inte barbackagjord vara ett alternativ till sadel? Eller är det dåligt för hästen? Min medryttarhäst hade det för att hon var svankig och hade lite ont i ryggen.

själva barbackagjorden gör inte så stor skada på hästen om den är rätt anpassad, men sätter man dit ett par stigbyglar och ställer sig i dom så blir det mindre bra. Tänk dig själv vilken liten yta gjorden ligger på över hästen.

Barbacka är för mig när man rider utan sadel, alltså utan stigbyglar. Vill man ha stigbyglar så sadlar man helt enkelt i min mening

Ja, en barbackagjord med stigbyglar är dåligt för hästen. Hela ryggarens vikt delas på två små punkter, trycket på dessa blir stort och långt ifrån behagligt för hästen.
Dessutom ger denna gjord en dålig sits eftersom stigbyglarna sitter placerade framför ryttaren och sätter ryttaren i stolsits.
Barbacka eller med en barbackapad UTAN stigbyglar för att öva balansen...

Okej :) Tack för era synpunkter. Men om man rider med barbackagjord utan att rida lätt/ ställa sig i tvåpunktssits så gör den ingen skada? Eller är det fortfarande lite skadligt? Inte för att det är någon mening med att skaffa en barbackagjord med stigbyglar då, men bara undrar :)

Vill du inte smutsa ner ridbyxorna så kan du lägga på en vojlock/schabrak och ta en täckesgjord runt när du rider barbacka. :idea:

Har skrivit det här i andra trådar, men ett tips; rid inte barbacka för mycket!

Det tränar balansen bra, men din sits i sadel blir hemsk!

Jag har ridit för mycket barbacka och nu har jag samma problem som dig, att hitta balansen och "bli ett" med hästen i sadel :)

Det är ganska stor skillnad att rida med och utan sadel tycker jag.

kl*
Ta bort stigläder + stigbyglar från sadeln och rid. Sen när du travar och galopperar försök att höra den takt du vill ha på gångarten i ditt huvud. Det påverkar faktiskt och sen kan du leka med att öka takten eller sänka den.

När jag rider barbacka sitter jag helt enkelt på ute täcket, man glider mkt mindre än om man sitter direkt på hästen, och slipper en massa hår.
Detta funkar kanon i alla gångarter, och även på dressyr lektionen!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 558
Hästhantering Halloj, tänkte på om tips på övningar. Jag och topsan har börjat rida inför tränare. Min polla är otroligt lättlärd och duktig. Vi...
Svar
2
· Visningar
1 063
Islandshäst Hej! Jag har en islandsvalack som är av den typen att han lätt spänner sig och blir lite stressad, har tränat MYCKET avslappning, att...
Svar
6
· Visningar
1 899
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar