träna unghästar inför bedömning

S

SOCKIPLAST

vad anser ni om att man "rid"bedömer redan vid 5 år. Är inte risken att unga hästar börjar tränas för hårt tidigt för att få bra poäng vid ung ålder?:confused:

Sv: träna unghästar inför bedömning

Jag kan tycka att en ridbedömning vid 5 år kan vara av stort värde, det visar ju i princip att hästen har en medfödd talang för enkelhet om poängen blir bra.

Sent visade individer talar ju ofta för att det har krävts en hel del träning, och då tycker jag personligen att det kan vara svårt att avgöra hur svårt en häst har för sig om man inte regelrätt känner dem.

Jo jag vet att det är så man resonerar men då gäller det ju att man inte tränat hästen så länge innan. Annars är ju hästen ändå en träningsprodukt och inte en talang.
Min poäng är att det finns en risk att hästar rids in redan vi 4 år ganska hårt för att få bra poäng, vilket knappast är lämpligt med tanke på hästen hälsa och hållbarhet.

Är hästen redo och tidig i sin utveckling kan amn ju sitta in den vid 3½ år och ta det lugnt fram tills den är 4 år sen har man ju 1 år på sig att utbilda..
De tycker jag inte är att amn går på för hårt och fort.
Värre om man tar in hästen som 4½ och tokutbildar den under 6 månader och sen iväg och bedömmer.
Jag vill visa jorunn få se hur laddade vi är nästa år=)

Att rida in hästa vid 4 års ålder tycker jag är hur bra som helst.. man ska ju inte vänta tills den är 8 iallafall tycker jag..Man skall rida in en häst när den växer så ben och sånt får vänja sig..
Studier har ju visats att hållbarheten på en häst är som bäst om man rider in den när den växer.Och som sämst om man rider in efter att den har växt klart!

Jag trodde myten om att islänningar växer under mkt längre tid än andra "vanliga" raser var utdödat!
Alla hästraser är unghästar tills dom är 6 år alltså 6:e året är deras sista unghäst år=)
Sedan växer olika raser olika.. vissa raser växer mestadels fram tills 2 år och andra efter 2 år fram till 4 år
Ett hbl kan växa upp till 6 års ålder likaväl som en islänning!
Så man kan visst rida in en islänning vid 3½ års ålder utan att oroa sig att ta död på den.
Det som folk bör lägga ner mer vikt på är HUR man rider in.
Jag kan rida in en 8 åring och gå på för hårt och förstöra den.
Men jag kan också rida in en 3½ åring och ta det mkt lugnt och försikting och jag får en hållbar tävlinghäst i många, många år!

Jag red in min som 4 år och hon är så frisk som nu en häst kan bli.. Men jag har också tagit de rikitgt lugn och försiktigt frammåt.
På 1 år har hon lärt sig de andra fixar på 3-5 månader.

Senast ändrad:

Jo jag vet att det är så man resonerar men då gäller det ju att man inte tränat hästen så länge innan. Annars är ju hästen ändå en träningsprodukt och inte en talang.
Min poäng är att det finns en risk att hästar rids in redan vi 4 år ganska hårt för att få bra poäng, vilket knappast är lämpligt med tanke på hästen hälsa och hållbarhet.

Jag upplever inte att man sätter så himla stor press på de 4 åringarna som visas. De hästar som kommer till inridning studeras och är det så att de är redo redan att visas som 4 åring så görs de det men känns de inte färdigutvecklade får de ett år till på sig.

Vet inte vad för krav man har på islandshästaran som 4 åringar men på hbl och 3 års testena så är det ju inte en grand pris dressyrform man kräver.
Utan de skall kunna fatta galopp i båda varvena, skritta trava och gå i en för dagen bra unghästform.
Det betyder att man inte vill att hästen slänger upp huvudet så fort man kortar tyglarna utan att den går lite påtygeln och påbörjar stegvis att arbeta rätt form.

Skillnaden på en 3 gångare och 4-5 gångare är ju att man har 1 till 2 gångarter till att arbeta med så de tar llängre tid att få en islänning redo än för ett hbl helt klart!

Och man ska inte glömma att detta är en DAGSFORM.. ta visningen med en nypa salt.. vet man att hästen verkligen har DET supergång och verkligen kan bli en superVM häst i framtiden.
Och hästen kommer första gången iväg och skall visas och blir rädd och kanske inte alls går någe bra och får skitpoäng så deppa inte..
INga papper i världen kan få en sån häst att bli sämre=)

Vet många många hästar som varit lovande både inom hopp och dressyr som sedan gått som en påse skit på visningarna och fått pinsamma poäng men endå idag tävlar dom OS och SM och VM:grin:

Så vill man förbereda sig mkt så åk iväg med unghästen många många gånger till olika tävlingar bara lasta ut och rida runt lite behöver inte tävla utan mer som träning på att komma ut bland mkt folk och hästar sen åka hem=)

Jag tränar jorunn på detta vis jag åker iväg lite här och där och rider med vänner osv så hon får träna på att åka iväg och ridas på nya ställen!

vad anser ni om att man "rid"bedömer redan vid 5 år. Är inte risken att unga hästar börjar tränas för hårt tidigt för att få bra poäng vid ung ålder?:confused:

De tränas inte så himmelens hårt, många går på sin kapacitet.
Fem år är väl dessutom inte så mycket ayy hojta över, man får ju tävla f.o.m fem år också.
Ridbedöma får ju göras f.o.m fyra år och det kan ju vara väl tidigt att pressa en 3½-åring- men låter man de bara vissa sin medfödda kapacitet utan jättemkt press så kan det vara ett bra verktyg i avelsvalen- vilka hästar har det lätt för sig från grunden, och vilka behöver flera års träning för att nå upp till bra poäng?

De tränas inte så himmelens hårt, många går på sin kapacitet.
Fem år är väl dessutom inte så mycket ayy hojta över, man får ju tävla f.o.m fem år också.
Ridbedöma får ju göras f.o.m fyra år och det kan ju vara väl tidigt att pressa en 3½-åring- men låter man de bara vissa sin medfödda kapacitet utan jättemkt press så kan det vara ett bra verktyg i avelsvalen- vilka hästar har det lätt för sig från grunden, och vilka behöver flera års träning för att nå upp till bra poäng?

Håller helt med dig.
När en 4 åring visas så är det mestadels medfödd talang. Dessa hästar har ett oerhört högt avelsvärde. Vi vill ju att våra hästar ska ha lätt för sig och inte behöva tränas under flera perioder för att få bra poäng.
Därför tittar jag alltid på när hingsten uppnåde sin bästa poäng när jag väljer hingst.

Jag håller också med, de flesta fyraåringar jag sett visade har ridits relativt "fritt". Man får bedöma från häst till häst om de är mogna för att ridas in vid 3 1/2 års ålder, det är så individuellt. Vissa är välutvecklade och ganska mogna, medan andra inte alls är redo för att börja ridas då. Viktigt är att ta det i hästens takt, inte pressa arbetsglädjen ur dem, och att ge hästen tid att vila och smälta träningen mellan varven. Jag tror att en hel del ston får ett års träningsledighet med ett föl vid sidan efter visning vid fyra års ålder.

Jag var för några år sedan helt emot att rida in dem redan vid 3 1/2 års ålder, eftersom de fortfarande är väldigt unga både mentalt och fysiskt, men har ändrat åsikt till att det helt beror på hur man gör det och hur hästen är. Man kan leka fram framstegen och göra det i hästens takt. Däremot tycker jag att det är viktigt att den såpass unga hästen inte behöver jobba hårt och inte får för stor belastning på sin ej färdigvuxna kropp.

Hur anpassat hästen tränas beror på hur bra tränaren och ägarna är. Somliga har bra omdöme och andra inte.

Håller helt med dig.
När en 4 åring visas så är det mestadels medfödd talang. Dessa hästar har ett oerhört högt avelsvärde. Vi vill ju att våra hästar ska ha lätt för sig och inte behöva tränas under flera perioder för att få bra poäng.
Därför tittar jag alltid på när hingsten uppnåde sin bästa poäng när jag väljer hingst.

Som sagt så är det väldigt svårt att veta när hästen har blivit inriden.. samt bakgrund, det finns några hingstar som inte har ridits så mycket. Som sedan visas när de är äldre...

Sedan finns det många orsaker till att hingstarna inte visats tidigare. Det finns endel hingstar som ger avkommor som utvecklar sig senare än andra. Därav kan inte avkommorna visas förens senare tex..

Jag tycker inte att man ska stirra sig blint på NÄR hingsten visats..

Senast ändrad:

Det håller jag också med om. :) Men man kan iallafall konstatera att en tidig visning är en grej som man lätt kan kolla själv på WF utan att känna till hingsten närmare, som ett mått på hur lätt den har för sig. Äldre hingstar som visats "sent" Kan man ju om man är nyfiken fråga hingstägaren när den reds in/ hur mycket den tränats. För det är ju inte bara åldern precis som du säger som spelar roll är det gäller hur talangfull hästen är.

Som sagt så är det väldigt svårt att veta när hästen har blivit inriden.. samt bakgrund, det finns några hingstar som inte har ridits så mycket. Som sedan visas när de är äldre...

Sedan finns det många orsaker till att hingstarna inte visats tidigare. Det finns endel hingstar som ger avkommor som utvecklar sig senare än andra. Därav kan inte avkommorna visas förens senare tex..

Håller inte alls med dig....
De hästar som visas tidigt och får bra poäng har ofta bra lynne och har fallenhet för gångarterna.

Då får var och en ställa frågan till sig själv: Vill jag ha en häst som tar lång tid på sig? Är det okej att hästarna blir färdiga för bedömning senare?

Det vill inte jag ha iallafall... sedan är det upp till var och en...

Jag tror att Toga/Lenja missförstår er, vad är tidig visning. För mig kan en tidig visning vara vid 6 år, men det som ger den mest värdefulla informationen är när hästen är visad i tidig ålder och även senare. Här har man ett underlag att se på, vad som är träning och vad som är talang.

Jag tror att Toga/Lenja missförstår er, vad är tidig visning. För mig kan en tidig visning vara vid 6 år, men det som ger den mest värdefulla informationen är när hästen är visad i tidig ålder och även senare. Här har man ett underlag att se på, vad som är träning och vad som är talang.

Lenja har inte varit med i denna tråden vad jag kan se...

Så ja kan bara tala för mi själv. Men det är säkert sant att jag har missförstått alla. Dumma dumma okunniga mig.

Håller inte alls med dig....
De hästar som visas tidigt och får bra poäng har ofta bra lynne och har fallenhet för gångarterna.

Jag förstår och håller med dig. Men sen kan det ju vara andra faktorer som spelar in om hingsten/hästen visats när den varit ung eller "gammal". Vissa är ju inte färdiga i huvudet förrän de är 5-6 år men det är ju inte direkt någon ålder. Jag kan ibland tycka det är rätt meningslöst att visa en fyråring då de oftast inte får någon vidare bra poäng, dock får man ju en hint om vad de kan prestera senare och med mer träning.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka