S
SOCKIPLAST
vad anser ni om att man "rid"bedömer redan vid 5 år. Är inte risken att unga hästar börjar tränas för hårt tidigt för att få bra poäng vid ung ålder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo jag vet att det är så man resonerar men då gäller det ju att man inte tränat hästen så länge innan. Annars är ju hästen ändå en träningsprodukt och inte en talang.
Min poäng är att det finns en risk att hästar rids in redan vi 4 år ganska hårt för att få bra poäng, vilket knappast är lämpligt med tanke på hästen hälsa och hållbarhet.
vad anser ni om att man "rid"bedömer redan vid 5 år. Är inte risken att unga hästar börjar tränas för hårt tidigt för att få bra poäng vid ung ålder?
De tränas inte så himmelens hårt, många går på sin kapacitet.
Fem år är väl dessutom inte så mycket ayy hojta över, man får ju tävla f.o.m fem år också.
Ridbedöma får ju göras f.o.m fyra år och det kan ju vara väl tidigt att pressa en 3½-åring- men låter man de bara vissa sin medfödda kapacitet utan jättemkt press så kan det vara ett bra verktyg i avelsvalen- vilka hästar har det lätt för sig från grunden, och vilka behöver flera års träning för att nå upp till bra poäng?
Håller helt med dig.
När en 4 åring visas så är det mestadels medfödd talang. Dessa hästar har ett oerhört högt avelsvärde. Vi vill ju att våra hästar ska ha lätt för sig och inte behöva tränas under flera perioder för att få bra poäng.
Därför tittar jag alltid på när hingsten uppnåde sin bästa poäng när jag väljer hingst.
Det håller jag också med om. Men man kan iallafall konstatera att en tidig visning är en grej som man lätt kan kolla själv på WF utan att känna till hingsten närmare, som ett mått på hur lätt den har för sig. Äldre hingstar som visats "sent" Kan man ju om man är nyfiken fråga hingstägaren när den reds in/ hur mycket den tränats. För det är ju inte bara åldern precis som du säger som spelar roll är det gäller hur talangfull hästen är.Jag tycker inte att man ska stirra sig blint på NÄR hingsten visats..
Som sagt så är det väldigt svårt att veta när hästen har blivit inriden.. samt bakgrund, det finns några hingstar som inte har ridits så mycket. Som sedan visas när de är äldre...
Sedan finns det många orsaker till att hingstarna inte visats tidigare. Det finns endel hingstar som ger avkommor som utvecklar sig senare än andra. Därav kan inte avkommorna visas förens senare tex..
Jag tycker inte att man ska stirra sig blint på NÄR hingsten visats..
Jag tror att Toga/Lenja missförstår er, vad är tidig visning. För mig kan en tidig visning vara vid 6 år, men det som ger den mest värdefulla informationen är när hästen är visad i tidig ålder och även senare. Här har man ett underlag att se på, vad som är träning och vad som är talang.
Håller inte alls med dig....
De hästar som visas tidigt och får bra poäng har ofta bra lynne och har fallenhet för gångarterna.