Träna unghäst?

E

Eldi

Jag ska förhoppningsvis bli fodervärd till en 4-årig islandsvalack.Har växt upp med hästar och ägt egna hästar innan men aldrig Islandhäst.Vet att dom är senare i sin utveckling och undrar hur tränar och rider ni era unghästar?Blev lite konfundersam när jag pratade med min faster som har en 4-årig Island som bara rider henne en gång var 14 dag på grund av att hon inte har muskler i ryggen,men var 14 dag låter väldigt lite.Känns ju som att hon inte får en chans att bugga muskler då?.Förstår ju att man ska ta det lugnt och inte rida för mycket men därför undrar jag hur ni gör? (Missförstå mig inte nu,är inte bara ute efter ridningen utan ska träna på andra sätt också,vill bara ha en liten uppfattning om hur andra gör.

Sv: Träna unghäst?

När min häst var fyra red jag henne 1-2 ggr i veckan. För det mesta blev det bara kortare rundor eller ca 15-20 min på ridbanan. Sen var mamma ute och sprang med henne i alla fall en gång i veckan ca 30-45 min.

Hon har aldrig varit rädd för något som man gjort med henne så vi har fått vara extra försiktiga så att det inte har gått för fort framåt. Det var i princip bara att sitta upp och lära henne vad hjälperna betydde.

Sv: Träna unghäst?

Det jag har haft erfarenhet att jag tror man ska tänka på är att islandshästar har mycket mera pass kvar vilket är bortavlat i princip i alla andra hästraser. Det innebär att de vinner mycket att ridas på rakt spår längre dvs att du rider i skog och mark längre innan du sätter dem på banan och rider volter och samlar. Det brukar gå bra att ha som handhäst, trevlig hästras, grattis.

Folk verkar börja tidigare och tidigare med sina islandshästar men jag tror att man respektera att de är kallblod och att de är senare i sin utveckling. De ska håll att rida på till de blir 25 år, dock är det naturligtvis beroende på hur din häst ser ut.

Vad jag vill säga tänk på att de har mer pass än "vanliga" hästar. Se till att de rör på bakbenen framåt ordentligt dvs lite fart eller vilja som det brukar kallas.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 154
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar