Träna starthäst..

Sv: Träna starthäst..

martha skrev:
du kan träna din häst i 50 år och kommer aldrig i närheten av en DÅLIG Steinlager iallafall.....se detta i ett perspektiv och inte personligt....
Det har du rätt i, i bästa fall tränar jag honom till 12års dagen :D fast å andra sida när Steinlager flyger o blir diskad då slår man honom LÄTT :cool:

Nu kan man ju vara en av "de stora" även med bara 2 hästar.... :p

Min häst går lååånga pass varannan dag, vila en dag efter tävling (hon tycker det är väldigt tråkigt att bara stå och glo i hagen, därefter skritt ett par gånger och sedan en mils jogg och därefter två mils jogg rundor (varannan dag) i luugnt tempo med lite fart intervaller inbyggt. Hon tycker det är roligt men veckan innan start drar jag ner på rundorna till en-mils runda utan speeder i förutom två dagar innan start då jag kör henne i 15-tempo c:a 5-600 meter... Den andra joggar bara, och då har jag den fjärde på släp. Detta för att den ena av dessa har problem med skador, att köra fort två dagar i veckan skulle vara döden för honom, och den som springer på släp är alldeles för nervig att köra ensam på vägarna. På släp fungerar han dock.

Lilla Blessing går ungefär varannan dag, och då går hon ett tuffare jobb varannan gång och varannan gång får hon vara draghjälp åt lillasyster... :D
kör ca 1.30 tempo..med tung vagn och på jobbiga kurviga backiga skogsvägar!
efter start får hon vila två-tre dagar. sen kör vi enligt ovan... före start går hon antingen
hårt jobb, vila (mycket)lätt jobb, vila, start.
eller
lätt jobb med syrran, vila, hårt jobb, vila två dagar.

det är jag som har tränat henne i år, (även om det står annat "på papprena") och då har hon sprungit in 21.000:-
och bara siffror i raden! :bow: :D
inte illa för att vara henne! hon har bara tyckt det har vart "mysigt att vara ute och springa med en massa nya kompisar" och aldrig haft en tanke på att spurta!..men nu igår(fredag) i skellefteå (V5 1) så gjorde hon en superbra insats! vi höll på att trilla av staketet när Kocken styrde ut 700m kvar..! och så vann hon n ä s t a n! :D

Det här svaret tillhör ditt inlägg som fans tidigare......ang 14 intervaller :D

Jag förstår att det låter tungt.....men det är 300 metersintervaller,och efter några sådana jobb blir han precis tvärt om,så jäkla i gasen! :bump:

Man får knappt stopp på honom!

Det vi har märkt med honom är att han inte går att bara starta och hålla formen,utan han kräver jäkligt hård träning emellan starterna oxå.

Tidigare har det inte gått att intervallträna honom alls,han har blivit alldeles för het.Då gick han bara 3000metersjobb i 30tempo.

Just nu kör vi på tung rakbana i 40tempo,8intervaller,med 1,5minuts pust,10 minuters pust efter 4 intervaller.(800m)

Och i fredags var han riktigt fin igen!

Så snart anmäler vi igen,peppar peppar,han har hållit sig fin o fräcsh!

Ja detta är väl tjusningen,som att lägga pussel,det varierar hela tiden..... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 645
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka