Träna starthäst..

Sv: Träna starthäst..

Nu är det ju evigheter sen jag hade en regelbundet startande häst men då såg träningsupplägget ut ungefär så här:

Efter start 4-5 dagas vila, sen en skrittsväng eller en joggingtur, en vilodag och sen ett intervalljobb. Med henne var det bana och 1000 m-intervaller som gällde, annars kan det när årstiden tillåter lika gärna bli rakbanan (för oss som är beroende av dagsljus för att se om vi får möte).

3-5 dagar före start kör vi 2 x 1500 m i ca 30-tempo men avslutar lite rejält sista biten i den senare.

Jag tycker att en äldre häst som är igång inte alls behöver dessa joggingturer, hela vintern satt jag och skrittade min starthäst pga stelfrusen grusväg och snabbjobb 1-2 ggr/vecka och det funkade fint på henne. Eller ja, mer än bra då hon byggde upp en helt annan muskulatur i bakkärran. :d

När jag startade så använde jag även Conscatorspulsmätnings/formprogram vilket fungerade mycket bra. Tyvärr gick det ur tiden tillsammans med firmans grundare. :(

Jag är lite rädd för att köra "för fort" i jobb med mina hästar, en på grund av att jag inte har en aning om ifall hon kommer att hålla och den andra på grund av att jag vet att hon inte kommer att bli reglerbar för de stackars kuskarna om hon vässas för mycket.

/// ghost

NinasApache skrev:
Det beror väl på vad man har för underlag, kör du 27-45 på snabbt tävlingsunderlag så lär det ju inte hända mycke :cool:
Angående massage o laser högst 1gång/14dgr,

Jorrå, det händer mycket... Jobbar hos proffs :angel: ;)

Men ALLA hästar är individuella måste man lära sig! Gidde tex har ju ett coolt upplägg innan start :D

Hel massage av proffs ska man inte ta för offta då man frigör så mycket saker i kroppen... Men husbehov i förebyggande syfte kan jag pula titt som tätt... :)

Ja just det, jag glömde ju...

Mina hästar får "halvproffsmassage" (kan man säga så? :crazy: ) OFTA och jag tror att det är en förutsättning för att få strulhästen till start. Just nu får DEN hästen hel massage mellan varje snabbjobb och det verkar funka. Hon är bättre än någonsin förr, men hon måste underhållas hela tiden för att inte få tillbaka sina ryggproblem.

(Någon som minns "den stänkrädda" som inte VAR stänkrädd och som gick sönder direkt??? :angel: :angel: :angel: )

/// ghost

*lite spinn off*
Det är ju skillnad på en häst som är van vid regelbunden massage och en ovan som helt plötsligt får en regäl massage mellan starter... På den sistnämnda kan ju massagen göra med "skada än nytta" medans det för den förstnämnda kan vara ett "måste"...

*spinner med*

Jag upplevde det som positivt att gå igenom med ET då min startade, vi höll undan mycket problem på det sättet. Nu blev det kanske som tätast tre veckor mellan besöken den våren men det funkade bra. :)

När det gäller massagen så finns det ju olika nivåer på den också, och man jobbar så klart inte benhårt med ett problemområde dagen innan start och jag skulle aldrig komma på att ge en ovan häst massage för nära inpå start. Det måste "vänjas in".

/// ghost

Humelibumlan skrev:
*lite spinn off*
Det är ju skillnad på en häst som är van vid regelbunden massage och en ovan som helt plötsligt får en regäl massage mellan starter... På den sistnämnda kan ju massagen göra med "skada än nytta" medans det för den förstnämnda kan vara ett "måste"...

Preciiiis... har en sån som hoppar i lopp om inte bogbladen masseras o sen stretchas... Såvissa behöver underhållet för att kunnafunka...

((Å nej, hon har varken skada eller låsning utan är bara lite "speciellt" byggd i bogarna så att hon lätt får spänningar av all stress)) ;)

NinasApache skrev:
Angående massage o laser högst 1gång/14dgr, tycker att hästarna blir alldeles för muskelömma annars :idea:
Med massage menar jag elektrisk massageapparat.Gå igenom hästen med fingrar och händer för att lösaupp muskelknutar och mjukgöra gör
jag varje dag. Har provat att massera med MSM-kräm på Ninas Apache
som har stora problem med bogen, har fått väldigt positiv effekt på 14dgr :banana:

Humelibumlan skrev:
Hur tränar ni era starthästar, alltså hästar som regelbundet tävlar? Vad gör ni med dem mellan starterna?
Sånt avslöjar jag inte, jag lägger bara locket på :p Inte ens i intervjuerna läcker det ut nåt :smirk:

Gud va löjlig du är.....:rofl:
En bra häst behöver man inte träna så mycket...den har det med skickat, har man halvtaskiga hästar kanske man kan träna fram dom i viss mån, men det spelar ingen roll för den kapabla talangen vinner alltid i allafall :bow:

Jag har även motstridigt fått medge att massagen kan vara bra....

Jag har gått en kurs,men ger inte alltid helmassage,utan tycker att jag med hjälp av massagen fått mera insikt om och kan lokalisera behovet mer,om ni förstår.

Med hjälp av massagen kan jag hitta olika punkter på hästen som jag kan jobba med.

Vi tränar oxå våra hästar olika hela tiden,kollar liksom i ögonen på dem,just nu ser vi ingen gnista riktigt i Clown,även om han travar som en klocka,så nu kör vi intervaller på rakbana+rider och klättrar,men sommaren verkar inte vara hans formtid.

Han tände till ordentligt efter vinterträningen,då vi körde intervaller i 40 tempo,14 st!+värmning och avskrittning.(300metersintervaller).

I fredags gick han 8 intervaller,i 40 temposkrittar 1,5 minut emellan,och 10 minuter efter 4 intervaller.

Vårt russ går intervaller+skogsturer,vad gäller russ känns det som det viktigaste är att hålla humöret uppe.

Likadant är det nog med varmblodet.

Alltså,det är verkligen så!

Till gammeln vill jag säga,det är de ödmjuka tränarna,som delar av sig med sina kunskaper,som är de stora!! :banana:

tycker han inte att det är tråkigt med 14 intervaller??
När min gubbe var på G så körde jag spontana intrevaller...han gick inte ett anjobb på de sista åren han var aktiv....jo kanske ett om året eller så...sen körde jag bara hemma på "känn" och la in intrevaller där det passade....JA...KOM IGEN NU GUBBEN......NUUUUU....Springer vi på IIIAAAHHH :rofl:
Men han var lat av naturen....skulle aldrig idas att ta i i ett jobb .....:D

stally skrev:

Till gammeln vill jag säga,det är de ödmjuka tränarna,som delar av sig med sina kunskaper,som är de stora!! :banana:

med vinner menar jag att dom vinner i långa loppet....det är svårt att träna fram en bra häst idag, de som blir bra har det medskickat, sen beror det ju lite på hur man förvaltar detta....

Gammeln skrev:
Sånt avslöjar jag inte, jag lägger bara locket på :p Inte ens i intervjuerna läcker det ut nåt :smirk:

Vadå inte läcker ut, snacka om löjligt. Träna som träna, allt är individuellt... Bara för att man tar din "metod" på låt oss säga min häst är det inte säkert att han tjänare en krona...

Finns tusen o åter tusen alternativ, dom flesta o bästa använder dom stora tränarna o dom delar med sig på alla sätt o vis :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Montéryttare skrev:
... Bara för att man tar din "metod" på låt oss säga min häst är det inte säkert att han tjänare en krona...
Det kanske är just det den skulle göra :D .........men den chansen tar vi inte för att ta reda på :p

stally skrev:

Men nu är jag en liten tränare med 2 häst :D ........

Gammeln skrev:
Steinlager igår :smirk:

Vadå? Nu såg jag inte loppet men alla kan ju ha en dålig dag, eller börja tappa form trots ett bra uplägg till loppet.
Och föresten, Gidde som van då, menar du då att inte han är en kapabel talang? *hmmm* :angel:

Jag såg aldrig detta men jag antar att han inte vann....men i den klassen är ALLA talanger och det beror mycket på dagsform och läge...men det vet du väl antar jag :angel:
du kan träna din häst i 50 år och kommer aldrig i närheten av en DÅLIG Steinlager iallafall.....se detta i ett perspektiv och inte personligt....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 645
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka