Träna skrämd häst?

L

lolly

För någon vecka sedan gick vi en vanlig väg förbi en gård där de hade satt upp ställningar och spikade. Vanligtvis är pållan inte rädd för sånt men det var en smal passage och gubbarna slutade spika men satt kvar på ställningarna. Jag försökte gå förbi och pållan backade till en slänt så vi hasade bakåt mot en eltråd. Jag släppte taget och låg kvar och pållan galopperade i full fart hem till stallet. Som tur var blev hon inte skadad och vi tog en lugn tur efteråt i skogen för att släppa på spänningarna. Min skada inskränkte sig till en brännskada på örat eftersom jag låg på eltråden några minuter. Blev yr och hade huvudvärk dagen efter. Några dagar senare gick vi förbi samma väg från motsatt håll med en stallkompis framför. Det gick utmärkt. När vi tänkte gå vägen från samma håll den gången hon skenade just vid den smala passagen märkte jag att hon kom upp i panik,. Hon tittade på kanten och ängen där hoin kommit i full fart. Jag vågade inte pressa henne då att gå förbi så vi tog en annan väg och hon lugnade ner sig. Nu vill jag ha tips på ni som har erfarenhet av en liknande situation, hur har ni tränat hästen att gå. jag funderar på att leda henne förbi och ha mig som sköld mot kanten. Vad tror ni? I övrigt är hon ingen räddharad häst utan normalt säker. :crazy:

Sv: Träna skrämd häst?

För någon vecka sedan gick vi en vanlig väg förbi en gård där de hade satt upp ställningar och spikade. Vanligtvis är pållan inte rädd för sånt men det var en smal passage och gubbarna slutade spika men satt kvar på ställningarna. Jag försökte gå förbi och pållan backade till en slänt så vi hasade bakåt mot en eltråd. Jag släppte taget och låg kvar och pållan galopperade i full fart hem till stallet. Som tur var blev hon inte skadad och vi tog en lugn tur efteråt i skogen för att släppa på spänningarna. Min skada inskränkte sig till en brännskada på örat eftersom jag låg på eltråden några minuter. Blev yr och hade huvudvärk dagen efter. Några dagar senare gick vi förbi samma väg från motsatt håll med en stallkompis framför. Det gick utmärkt. När vi tänkte gå vägen från samma håll den gången hon skenade just vid den smala passagen märkte jag att hon kom upp i panik,. Hon tittade på kanten och ängen där hoin kommit i full fart. Jag vågade inte pressa henne då att gå förbi så vi tog en annan väg och hon lugnade ner sig. Nu vill jag ha tips på ni som har erfarenhet av en liknande situation, hur har ni tränat hästen att gå. jag funderar på att leda henne förbi och ha mig som sköld mot kanten. Vad tror ni? I övrigt är hon ingen räddharad häst utan normalt säker. :crazy:
Jag skulle nog först prova att gå exakt samma väg med sällskap före, som du gjorde när det blev problem. Stanna en stund och se hur hon beter sig på den känsliga platsen och om det fungerar så beröm och gå därifrån. Upprepa ett par dagar och prova sedan att gå med sällskap men att hon går före den andra hästen. När det fungerar prova själv och utgå sedan ifrån hur hon beter sig i vidare försök. Min strategi går ut på att försöka få mina hästar att förstå att det är ok att reagera men inte att vända eller sticka, man löser problemet på plats.Det är vad jag skulle gjort. Lycka till!;)

Skulle också gjort ungefär som Vavsla. Jag hade närmat mig platsen och sen stannat hästen (hästen själv ska inte bestämma när den ska stanna utan du) och så får hästen stå och vänja sig vid omgivningen. När hästen verkar säker kan man gå några steg till och se hur den reagerar osv. Man kan ju ta övningen över några dagar och med sällskap så den känner sig tryggare :)
Lycka till

bara du inte lär henne att det går bra att ni vänder när hon blir rädd! prova att leda henne om du tycker att det skulle kännas bättre, annars kan du rida och inte göra så stor sak av det läskiga stället, kanske rida lite öppna eller skänkelvikning när ni kommer dit, så att hästen får något annat att tänka på. om hon skulle bli rädd, låt henne som sagt stå stilla ett slag, och sondera terrängen lite. Det kan få ta hur lång tid som helst, men gör klart för hästen att idag ska ni inte vända, utan faktiskt gå förbi det läskiga. om du leder henne, låt henne käka lite gräs om det finns, så att det blir lite trevligare att vara där! håll dig hela tiden lugn, var med och stötta och lugna, och uppmuntra när hon vågar!!

Jag är av den åsikten att det är bättre att sitta av och gå förbi något farligt än att trilla av eller undvika problemet genom en annan väg. Har det varit läskiga saker så har jag gått mellan för att visa att det inte är farligt. Är inte jag rädd så behöver inte hästen heller vara det. Efter några gånger har det gått att rida förbi precis som vanligt.

Viktigast är att du berömmer när hon gör något bra och att du är lugn hela tiden. Kanske tillomed nynnar på en vaggviselåt ;)

Tack för era svar. Ska prova idag och vara förberedd på reaktionen. Om jag har sällskap får den andra hästen gå före. Annars tror jag att jag börjar med att leda henne förbi den smala passagen.

Nu har vi gått vägen tillsammans. Jag ledde henne förbi och tillbaka och hon råkade trampa till ett par ggr på min fot men inga skador. Hon fick beta på några favoritlöv i anslutning till platsen. Gott om beröm och klappar fick hon.Känns jättebra. Sen gick vi hem och sadlade och tränsade och vi red iväg en annan väg och tränade lite förhållningar och skänkelvikningar mmm.Nästa gång, i morgon ska förhoppningsvis stallkompisen följa med så då rider vi förbi med pållan efter den andra på passagen.
Lite nervös var hon men hanterbart för mig i alla fall.
:bump::bump::bump:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar