L
lolly
För någon vecka sedan gick vi en vanlig väg förbi en gård där de hade satt upp ställningar och spikade. Vanligtvis är pållan inte rädd för sånt men det var en smal passage och gubbarna slutade spika men satt kvar på ställningarna. Jag försökte gå förbi och pållan backade till en slänt så vi hasade bakåt mot en eltråd. Jag släppte taget och låg kvar och pållan galopperade i full fart hem till stallet. Som tur var blev hon inte skadad och vi tog en lugn tur efteråt i skogen för att släppa på spänningarna. Min skada inskränkte sig till en brännskada på örat eftersom jag låg på eltråden några minuter. Blev yr och hade huvudvärk dagen efter. Några dagar senare gick vi förbi samma väg från motsatt håll med en stallkompis framför. Det gick utmärkt. När vi tänkte gå vägen från samma håll den gången hon skenade just vid den smala passagen märkte jag att hon kom upp i panik,. Hon tittade på kanten och ängen där hoin kommit i full fart. Jag vågade inte pressa henne då att gå förbi så vi tog en annan väg och hon lugnade ner sig. Nu vill jag ha tips på ni som har erfarenhet av en liknande situation, hur har ni tränat hästen att gå. jag funderar på att leda henne förbi och ha mig som sköld mot kanten. Vad tror ni? I övrigt är hon ingen räddharad häst utan normalt säker.