Träna ridmuskler

Z

zooda_girl88

Hej! :bump:
Jag undrar om någon vet något bra sätt att träna upp sina ridmuskler?

Jag gör sittups, rygglyft och tränar benmuskler. Kom gärna med mer tips!!

//sara

:banana:

Sv: Träna ridmuskler

Åk skidor på längden Min kära mor åker skidor på vintern och rider på sommaren och det är samma muskler man får träningsvärk i efter skidåkningen som efterridningen. Eller gå i sånna där långa kliv där du sätter ena benet jättelångt framför det andra och sjunker ner nästan till golvet.

Olika slags benlyft där du lyfter benet uppåt åt sidan när du ligger på sidan.

jag har länge tänkt ställa frågan men aldrig kommit mig för.. :o

Hur tränar man upp styrka i armar å rygg/mage/axlar utan att behöva släpa sig till ett gym då?

Vadå ridmuskler, man behöver inga muskler när man rider. (förutom de som gör att man kan sitta på hästen då, men de behöver man inte träna upp)

Inte riktigt vad du tänkt dig kanske, men det finns en bok som heter "Stretching för ryttare" Mette Rosencrantz & Ulla Ståhlberg. Den har några år på nacken så den finns knappast i handeln, men ditt bibliotek borde inte ha några svårigheter att få fram den. Den innehåller en hel vettiga övningar som är anpassade just för ryttare.

Stavgång är bra komplement till ridning. Konditionsträning samt att du stärker och håller igång rörlighet i rygg, axlar och armar bland annat. Vid ridning behöver man kanske inte någon extrem styrka däremot tycker jag att streching och även qi gong, tai chi och säkert även yoga är bra för att balansera kroppen och lära sig lokalisera sina spänningar så att man kan motverka dessa. Jag tror inte heller att det skadar att bygga upp muskler och träna smidigheten som komplement till ridningen vi tenderar att skaffa oss spänningar i kroppen då är det bra att förebygga och stärka. Strechingen är jätteviktig.

Styrketräning hemma kan man köra benböj alltså stå med benen ungefär axelbrett och "sätt dig" utan stol tänk på att inte gå ner så mycket att knäna böjs mer än 90 grader. Utfall för ben samma grundposition som tidigare ta ett rejält kliv fram där främre benet böjs max 90 grader och det bakre är kvar men böjs i ungefär 90 grader (knät ner mot backen) väl nere skjut ifrån med det främmre benet så du kommer tillbaka i grundposition. Upprepa dessa i 3 set gånger 5 och öka sen eftersom. Kolla på internet eller i böcker så du kan se hur rörelsen ska se ut, lite svårt att förklara.

Ryggen kan man ligga på mage armarna utsräckta över huvudet lyft diagonalt hö arm och vä ben mot taket och växla en annan variant är att stå på knä och göra samma tänk på att titta frammåt mot händerna. 3* 5 även här och öka eftersom. Går också att ligga på mage med händerna bakom nacken och göra ryggresningar så långt upp man orkar tänk på att höfterna ska ha kontakt med underlaget. Armhävningar för rygg och armar.

Mage situps raka och sneda, cykla med benen, ligg på rygg med benen korsade rakt upp och lyft rumpan högt mm..

Jag skulle önska att jag ides träna mer men jag är för lat :smirk: men jag är ganska noga med streching och att känna efter vart i kroppen spänningarna sitter och försöka slappna av och strecha ut dessa.

Inte? Då måste jag vara väldigt omusklad som kan ha ont i hela kroppen efter ett ordentligt dressyrpass. Men det beror kanske på utgångsläge och hur man rider...

:p Skulle precis fråga detsamma.

Till trådskaparen, Bålstabilitet! Det är en av de viktiga egenskaperna. Och små muskler som du inte ens vet att du har för att bli så fin i dina rörelser som möjligt. Koordination är viktigt, något alla borde träna på...

Tränare som vet exakt hur du ska träna på hästryggen eller personlig tränare på backen, svårt att åstadkomma själv utan en del grundläggande kunskap.

Jag gör så här....
står på alla fyra. Lyfter höger bak och vänster fram uppåt taket.
Det stärker korsryggen. Sitta "bänk" mot en vägg är grymt jobbigt, så det skippar jag... Håller med om kondisträning. Hoppa hopprep hemma? Sätta på en jysst discodunklåt och dansa loss! Ligga på magen och göra liksom svanlyft är bra. Fuskarmhävningar, dvs, stå på knä och gör armhävningar, sen när du orkar, gör riktiga. Och alltid i set. 3-5 och vila (gör nåt annat) och sen upprepa. När jag sitter i bilen brukar jag sträcka på ryggen, spänna magen, slappna av, och upprepa. Sen försök hitta en naturlig och stark hållning rent allmänt. Bak med axlar, upp med nyckelbenen. Är det jobbigt, ta korta pass, och upprepa.

Såg att mina övningar redan var beskrivna av anouk. men skitsamma... :)

Till angelaL... Kanske du är arnolds kvinnliga svar????
Klart man behöver muskler för att rida. Fast sitter man och åker häst behövs inte mer än det du beskriver. Vill man däremot satsa högre måste ju kroppen orka att prestera det. Rygg, mage, lår och rumpa är ju de viktigaste musklerna. Hur ska du annars kunna driva din häst med sätet? Men jag tror vi alla andra här är överens om att du bara åker med hästen... Vi har ju alla varit på den nivån, så det är inget konstigt!
/cj

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
869
Senast: Kakis
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30