Sv: Träna ridmuskler
Jag gör så här....
står på alla fyra. Lyfter höger bak och vänster fram uppåt taket.
Det stärker korsryggen. Sitta "bänk" mot en vägg är grymt jobbigt, så det skippar jag... Håller med om kondisträning. Hoppa hopprep hemma? Sätta på en jysst discodunklåt och dansa loss! Ligga på magen och göra liksom svanlyft är bra. Fuskarmhävningar, dvs, stå på knä och gör armhävningar, sen när du orkar, gör riktiga. Och alltid i set. 3-5 och vila (gör nåt annat) och sen upprepa. När jag sitter i bilen brukar jag sträcka på ryggen, spänna magen, slappna av, och upprepa. Sen försök hitta en naturlig och stark hållning rent allmänt. Bak med axlar, upp med nyckelbenen. Är det jobbigt, ta korta pass, och upprepa.
Såg att mina övningar redan var beskrivna av anouk. men skitsamma...
Till angelaL... Kanske du är arnolds kvinnliga svar????
Klart man behöver muskler för att rida. Fast sitter man och åker häst behövs inte mer än det du beskriver. Vill man däremot satsa högre måste ju kroppen orka att prestera det. Rygg, mage, lår och rumpa är ju de viktigaste musklerna. Hur ska du annars kunna driva din häst med sätet? Men jag tror vi alla andra här är överens om att du bara åker med hästen... Vi har ju alla varit på den nivån, så det är inget konstigt!
/cj