Träna ponny

B

Bellina

Hej!
Är det någon som har lite tips hur jag ska träna min ponny för att hon ska kunna hoppa högre? När jag hoppar ca 1 m verkar hon tycka det är riktigt jobbig som att hon behöver ta i...:p

Sv: Träna ponny

Muskler muskler muskler.

För att hästen ska orka jobba, liksom oss, måste dom ha muskler och orka ta sig an sin uppgift. Och ponnyer har ju en tendens att bli ganska rundmagade :smirk:

Mitt tips är att klättra mycket och stärka musklerna i bakbenen. En häst ska kunna galoppera hur sakta som helst mot ett högt hinder (alltså, höjden anpassad efter hästen) och klara det utan problem om dom har tillräckligt med aktivitet och muskler i bakbenen. Du ser ju alla kändisryttare, rider saktasakta mot hindren, kortar upp så hästarna nästan stannar och lika elegant flyger hästen över...

mycket träning på backen, dressyr. Bommar och gymnastikhoppning! :bump:

Håller med föregående talare ;) Sedan har ju inte alla hästar kapacitet till att hoppa hur högt som helst :idea: Min kompis ponny kan inte kravla sig över mer än 1 m, hon har ingen bra teknik alls.

kläääätra! hoppa studs å så, det stäerker enormt! ser skillnad bara på min ponny som jag har börjat klättra med nu i höst! i elljusspåren :angel: men ingen är ju ingen där så värför inte? ^^. sen kannske jag ska tillägga att det är som nå traktorspår elljuspåren här..

Klättra kan man göra ungeför var 3dje dag, sen så kondisträna, men det blir det ju lite i klättringen. Klättra i kort trav är jobbigast tror jag. Sen se till att den får i sig all kraftfoder den behöver om du börjar hård träna. Köp kannske A-vitamin (protein) om h*n har svårt att bygga muskler eller behöver extra. Du kan ju alltid prata med kraft om hur mykt du ska ge den i kraftfoder. Sen studs, kannske 1-2 gr i veckan. Men kör inte 2 hårda pass på varan :p. Vila är ju en viktig del av träningen också. Rid mycket i skogen :) hoppas du fick nått tips i allafall .

Hej ,, det låter som om alla som skrivit har rätt.! Bakmusklaturen är viktigt, att de inte blir för framtunga.. klättring och studs övningar är bra,men också konditionsträningen är viktig,, men tänk på att inte träna samma saker varje dag, för musklerna måste återhämta sig så att man inte tränar samma mu´skler varje dag:D:D lycka till!

Kom ihåg att det tar tid och att det kommer gå väldigt upp och ner, hästarna blir trötta när de börjar sätta muskler. :bump:

Konditionsträning i form av intervallträning.
Klättring för att stärka rygg o bakkärra.
Gymnastikhoppning för styrka, smidighet o teknik.
Dressyr. Dressyr. Dressyr.
Bomövningar, cavaletti.
Longering.
Hoppning i uppförsbacke. (låga hinder)
Vattenträning om du har ngt att träna i.

Och sen att givetvis utfodra efter det du utsätter hästen för. Vill du att den ska sätta muskler måste den ha rätt foderstat för detta.

Det finns inga genvägar till att få en häst att bli starkare och bättre. Bara hårt arbete och noggrann skötsel o utfodring som gäller.

Massage o stretching ofta. Helst varje dag. Massera före och stretcha efter ridning.

Jag jobbar som mest med att hon ska galoppera riktigt med bakbenen. Hon har aldrig behövt göra det med förra ägaren så hon e inte så duktig på det, men det går framåt... dom som har sett henne hoppa har iallafall inte sagt att hon har dålig teknik.
Tack för alla tipsen!!:rofl:

Jag jobbar som mest med att hon ska galoppera riktigt med bakbenen. Hon har aldrig behövt göra det med förra ägaren så hon e inte så duktig på det, men det går framåt... dom som har sett henne hoppa har iallafall inte sagt att hon har dålig teknik.
Tack för alla tipsen!!:rofl:

HUR tränar du det`?! min häst vill aldrig galoppera med bakbenen när man inte öser i galoppen, : / alltså knappt ngn kort galopp för mig inte :mad:

Sitta ner, är det viktigaste på min ponny. Driva igång henne och krama tillbaka i tyglarna, förklarade kanske lite konstigt.

jag fattade, bara att jag har inte riktigt så starka skänklar :/

hehe inte jag heller:rofl:
men det viktigaste på min ponny är att sitta ner prova det, tyng dig ner så mycket du kan.

Citat:
Ursprungligen postat av __miiiaa__
kläääätra! Klättra i kort trav är jobbigast tror jag.

Jag funderar... Är det inte jobbigast att klättra i skritt ?

>> Jag har också hört att det är jobbigare för hästarna i skritt! :bump:

Skritt är bäst.

I övrigt måste jag hålla med hopp_o_galopp. Bra skrivet och många viktiga bitar är med. Men jag vill påpeka vikten av återhämtning också! Den är minst lika viktig som det tunga jobbet. Det tar 48 h för musklerna att återhämta sig och det är under denna period musklerna byggs upp igen. Under arbete bryts de ner och under vila byggs de upp. Kombinera jobbig träning med långa skritturer i skogen där hästen för tänka och lyfta på fötterna.

Lycka till!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka