Träna ponny travare (russ)

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare supersvanen
  • Startdatum Startdatum
S

supersvanen

Hej!
Jag har en russ travare efter TaysonII.
Hon är ett två årigt sto som jag just kört in obs.
hon har aldrig ansträngt sig.
Jag tränar bara för lydnadens skull och hon har blivit väldigt lydig av detta.
Hon var lite trippig i travet så därför har hon fått ett par halvrunda skor i fram.
Är det någon som har en bra ide hur jag ska fortsätta träna henne så att hon kan springa lika fort som sin far?
hälsningar:

Supersvanen :banana: :banana:

Bara en tanke, varför börja balansera innan hon blivit så "stor" att ni kan börja träna på riktigt? Om hon inte går på sig eller har svåra aktionsproblem tycker jag det är bättre att de får hitta fötterna själva. Och hon är ju bara 2 år, på min tid körde jag in russen sent på hösten som tvååringar eller senare. De är ju inte alls färdiga som en stor travare.

Systers ponny var en riktig symaskin på sin tid, men han behövde inte ändra balans fram förrän han kom ner i 2-min-tempo.... Däremot behövde han tåvikter för att putsa de sista 10 sekunderna på rekordet. Inte illa för en kuse som mätte 121,4 cm över havet (mätkontrollanten måste ha fått spelet som angav tiondelarna på slutmätningsintyget. ;))

/// ghost

Ja du ghost du kanske har rätt i det.
det största skälet till att vi satt på skor på henne var för att vi ska ställa ut henne på söndag.
Vi ställde ut henne för ett år sedan och då klagade domarna på hennes trippiga steg.
Dessutom blev hon väldigt ömfotad senast hon blev verkad.
Men du har nog helt rätt i det du säger om att börga träna dom sent.
Men jag tycker jag har börgat träna väldigt sent men kanske skulle jag väntat lite till.
hälsningar:

Hej Supersvanen!
Det är nog bra att du kört in russet utan att anstränga henne.Ett russ ska nog ha roligt ihop med ägaren/tränaren då har man nog kommit långt.
Lycka till!Vi höres Stally :banana:

Hur gick det med utställningen? Fick hon bättre poäng med balans?

Är det inte f**k (oj det där så skumt ut ;)) att balansera till utställning. ;)

/// ghost

Hej ghost!
Utställningen gick väl ganska bra hon fick 37 poäng o silver.
vad är det för fusk att ha skor?
Enligt dommaren var det inte fusk i alla fall, men du kanske vet bättre.
Skorna hade hon enbart för att hon varit öm i sulan. Inte för balanserings skull.
Kanske jag hade uttryckt mig oklart innan.
Mvh:

Skojade bara, halvrunda skor skor ändrar ju steget lite grann även i lägre farter.

Det slog mig en tanke att det kanske förekommer mer än vad man tror inom utställningsnischen.

Klart hon ska ha skor när hon är ömfotad, det brukar ju bli så när man börjar jobba med dem. Träna nu på lugnt och försiktigt så håller vi tummarna att hon blir en riktig racer när hon blir stor. :)

/// ghost

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: hovtassfot
·
Trav Hej alla travfantaster! Fick idag ett samtal från en amatörtränare som ville att jag ska börja ridträna hans 7-åriga ostartade sto...
Svar
1
· Visningar
1 627
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25