Träna på kor

Texaz

Trådstartare
Efter helgens tävlingar på HC så är vi som vanligt jättepeppade!!! Problemet är att det ivåra trakter inte precis dräller av ko-träningar...
Om man nu vill börja träna på kor, vad ska man tänka på och vad behövs (förutom kor..:rofl: )?
Anta att vi skulle arrangera en ko-träning, vi behöver förstås tränare med vana och djur, men vad mer bör man tänka på??? Arenans storlek? Utrustning? Förkunskaper?
PM:a gärna om bra nybörjartränare också, vi är helt gröna på att rida med kor även om vi har kovana, dock har inte våra hästar det!!!!
Om man nu inte har tillgång till kor, hur kan man då köra förberedande träning???
Tackar på förhand för tips och råd.:bump:

Sv: Träna på kor

alltså det bästa är enligt min mening att ni faktiskt åker en arrangera klinik där det faktiskt finns testade kor det är verkligen inte att bara börja första gångerna är det mycket man ska lära sig och framför allt hästen
Ta till exempel hur man skiljer ur en kom från andra det krävs en del jobb sedan när man gör fel och ska backa av eller hästen tänder till och tycker det är jippie.............
jag ahr lagt kanske 20000 på träningar under vintern men det har verkligen gett resultat!hae jag varit som du hade jag nog vänt mig till olika klubbar och anläggningar och bett om hjälp!

Lycka till!
pS de är skitkul att träna på kor och man får en enorm känsla!

Jo det nog helt rätt.... Känns dock som att det inte finns någonting på bra avstånd och vår tanke var då att anordna en clinic då vi har en fin anläggning och är en klubb... Vad jag undrar är alltså vad man bör ha i åtanke då man börjar, fast det kanske är bättre att ta det med den tränare man anlitar:idea: .

vi halkade in på en clinic i Mora nu i våras m Ronny .Å.Det var 2 tjejer fr mora trakten som fixade det o vi var i mora ridhus.En av tjejerna som var med hade kalvar o en trailer o traktor att frakta dom till o från ridhuset.Och sen det som behövdes där var ngt att ha kossorna i + vatten o ensilage.En kanon clinic fick "vi" till och hoppas det blir en till snart,det var på tal om det.En normalstor ridbana duger gott om man ska göra lite stillsammare koträning + någon kunnig tränare.Ska man göra working cowhorse m"going down the fence "behövs nog lite längre bana.Det e bara o hålla utkik på DWR sida för förra clinicen stod med där om man vill hålla sig i Dala trakterna.Det finns mycke duktiga tränare ni kan ta annars kolla med dom.Utrustningen e den du har annars,inga förkunskaper behövs.Den förberedande träningen skulle isåfall va vanlig ridning att den e grundriden o kan alla gångarter e ju bra.Annars e det att träna hästen vid kon, många hästar kan ju va lite rädda tex.Så det e bara att ta" tjuren vid hornen" så att säga.Vi har varit på 2 clinics i år och det lär bli flera, SKITKUL....

Senast ändrad:

Kolla upp vilka som lär ut och håller clinics i just kogrenar och ta kontakt med en av dom. Är man tillräckligt många och de har tid så ställer de säkert upp eller kanske kan tipsa om någon.....

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 793
Senast: Lavinia
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka