Träna på asfalt.

T

tikky

Hur långt är långt att rida på asfalt?
För att komma någonstans måste jag rida ca1,5 km på asfalt hur slitsamt är det för hästen?

Sv: Träna på asfalt.

Om du värmer upp och varvar ner på asfalten så får din häst lite gratisträning på asfalt. Asfalt är faktiskt ett mer sviktande underlag än torra grusvägar sommartid.

Tre km (t o r) är inte långt, flera distansritter innehåller åtskilliga kilometer asfalt. I danmark har jag ridit på en bana där det nästan var fyra mil på asfalt.

Jag måste också rida minst 1,5 km på asfalt för att komma någonstans och jag brukar ta med mig unghästarna som handhästar på detta. De stärker sina ben leder av lång långsam träning på asfalt.

SKulle också vilja veta. Jag har bra ridvägar runt där jag bor, men finns en sträcka asfalt som leder till fler fina vägar. Min häst är bara 4 så vill inte rida för mycket på för hårt.

Hur långt är långt att rida på asfalt?
För att komma någonstans måste jag rida ca1,5 km på asfalt hur slitsamt är det för hästen?

Hej!

Jag har varit på ett flertal föreläsningar för Lars Roepstorff och det han har att säga om underlag är att det är enformigheten som man ska vara orolig för. Hästens ben, senor och ligament (och även musklerna i bl.a. överarmen förståss) är beroende av oliksidig träning. Rider du bara på mjukt underlag så blir hästen ovan vid hårt, precis som den blir ovan vid knöligt underlag om den bara går på plant och vise versa. Lagom är således bäst.

håller med till 100%

faktiskt så tänker jag inte ens på vad det är under hästens fötter när vi är ute. Vi rider i alla gångarter överallt, vare sig det är asfalt, grus eller skog utan stigar.

Unghästarna /de otränade tänker jag exakt likadant med men sjävklart efter deras egna förutsättningar. Man rider ju inte ut i full kareta på en unghäst eller en oränad häst - oavsett underlag.

Håller med föregående. Det känns som att det dock sitter kvar i många ryttare, särskilt i vissa discipliner, att man MÅSTE skritta på asfalt... att det är en dödssynd och farligt för hästen att röra sig i annat temo där.... Men som sagt, hårda sommargrusvägar är värre och hästen mår bara bra av olika tempo på olika underlag tror jag.

Hoppar in här lite tvärt... :angel:

Jag skrittar ofta på asfalt mest för att jag tycker att hästen halkar annars. Men så har min järnskor också. Ni som rider fortare på asflat, går era barfota/har boots/broddar eller upplever ni inte att det är halkigt?

att det upplevs som halkigt beror på att din häst inte är tillräckligt musklad, för de håller emot så att de inte ska halka om de är välmusklade (precis som du gör på is vet du ;))

jag har vanliga järnskor och rider i alla gångarter i vanliga fall på asfalt, nu har hästen varit halt så därav tar vi det lugnt med den träningen :D

kl

måste hästen gå i form när man travar på asfalt eller räcker det att både häst och ryttare är i bra balans? tänkte att jag skulle börja lägga in lite trav på asfalt nu men formen tar tid att få fram utanför banan tyvärr... hur gör ni?
på distanstävlingar så är det iaf vad jag har sett inga hästar som går i form(jag vet att det finns olika sorters form men ni vet nog vad jag menar ;) )

det beror ju på vad man menar för form... jag tex rider alltid mina hästar i form, oavsett om jag rider ut eller på bana, ute är formen något lägre och det är mer en "balanseringsform" och inte så mkt dressyrform om du förstår hur jag menar.

men har du problem med formen ute så kanske du ska rida för en duktig tränare? jag rider för en kanske varannan månad (ibland oftare, men med antingen halta eller dräktiga hästar så blir det inte så ofta) och det hjälper mig nåt enormt! helt otroligt vad man lägger till med för ovanor när man "bara rider runt i skogen"!

generellt tycker jag att i balans räcker, men i balans är otroligt svårt, framförallt om du inte kan få hästen i form ute så skvallrar det nog om att ni inte är i så mkt balans som du tror...

sen finns det ju hästar som bär sig bra hur man än gör, min förra var en sån, jag hade lätt kunnat rida i bomlös sadel utan padd på honom för vilken rygg han hade :love: men tyvärr är det inte många hästar som är sånna.

en form som är rund tycker jag är bra... alltså att energin är rund, den bär sig lika mkt som den går framåt liksom (svårt att förklara) och den formen skulle jag vilja se på asfaltsträningen, och helst i övrigt oxå ;)

kl

måste hästen gå i form när man travar på asfalt eller räcker det att både häst och ryttare är i bra balans? tänkte att jag skulle börja lägga in lite trav på asfalt nu men formen tar tid att få fram utanför banan tyvärr... hur gör ni?
på distanstävlingar så är det iaf vad jag har sett inga hästar som går i form(jag vet att det finns olika sorters form men ni vet nog vad jag menar ;) )

Hej!

Jag tror att jag vet hur du menar och jag håller med. Det är svårt/svårare att få hästen i "rund och fin dressyrform" när man rider ut.

Det finns flera orsaker till det tror jag. En kanske är att hästen är lite "tittig" och behöver ha sitt huvud lite högre för att kunna se, en annan kanske är för att du som ryttare "inte sitter och rider" på samma sätt när du ridere ut som du gör i ridhus/paddock.

Jag känner i vart fall igen mig i ovanstående och får ibland "ta mig i kragen" och rida mer mot en form, när jag rider ut. Du vet, tänka lite extra på det. Själv så tycker jag att det faller sig lätt i galoppen och svårare i traven, i skritten så blir det lång tygel och ofta över stock och sten eller som uppvärming/avslutning, och då blir min häst naturligt lägre i formen.
Jag rider nog inte i en "dressyrform" när jag rider ut utan mer i en "hoppform" med huvudet lite högre så att hästen har en chans att se vägen framför sig i god tid.

Nu till din fråga.
Jag travar ibland på asfalt (har järnskor) och ibland är hästen i form, ibland inte. Det jag upplever då han är i form är att han rör sig mer avslappnat. Det märks inte att han går på asfalt. Men de gånger han inte går i form beror det oftast på att han sett något han bara måste glo på. Och då blir han även lite stelare och "går emot" eftersom han inte vet om han ska vara rädd eller ej.

Det jag brukar tänka på är att asfalten kan vara hal då det regnat/regnar eller att det kan vara lättare att halka om hästen sprätter till och blir rädd. Travar därför långsammare på asfalt än på grusväg. Och jag galopperar inte på asfalt, just för att jag är rädd för att han ska halka.

Man får testa sig fram och prova, vad man själv och sin egen häst gillar och tycker.

Lycka till!

haha
jag gör precis tvärtom! lägre form när jag rider ut eftersom jag inte vill sitta och arbeta så mkt då och det är lättare att få med ryggen vid låg form utan att arbeta så mkt själv :D

kl

Jag har lite motsatt problem - ute går det finfint men på banan tycker hon ju att det är såååå tråååkigt.. :crazy: :angel: . men vi jobbar på att få in det på banan också!

Jag rider med järnskor på alla underlag vi hittar (nåja..räkna bort marker där vi vet att man kan gå ner sig ordentligt då :angel:), i alla gångarter.
Jag rider i "ändamålsmässig form". dvs försöker anpassa formen efter vad vi gör, och underlaget också förstås om det behövs. "rund och fin" dressyrform har vi ännu en hel del kvar att jobba med.. :p
Ute ska hon bära sig, gå i form, men ingen jättetjusig och den skulle nog inte få många poäng på dressyrtävling. Men hon ska bära sig.

tack för era svar! jag rider för tränare minst varannan vecka och han går i fin form i slutet på träningen, men ute är det ju så mycket att hålla koll på tyvärr. det är väldigt svårt att få honom att koncentrera sig.

tyvärr är det så att när vi rider ut så rider jag honom nästan aldrig i form, för det krävs en del jobb för att komma dit och det är lite svårt att göra mitt ute i skogen på små stigar osv. jag ska ta mig i kragen nu och kräva mer även när vi rider ut :laugh:
jag är nog för snäll...

På de föreläsningar jag varit på och vad jag har hört så stärker det hästarnas senor och skelettet i benen när man skrittar/travar på asfallt med förutsättningarna att hästarna går "barfota". Utan järnskor då alltså eftersom att skorna dämpar den naturliga elasticiteten i hästens ben. Medans en häst som går barfota har "stöt-dämpande" effekt inbyggd i hoven.

Det låter lite flummigt men ja, det är vad jag har hört iaf och därför skrittar jag bara på asfallt under de åtta-tio månaderna min häst är skodd.
Jag är rädd att jag överanstränger hans ben annars.
Hur gör ni? :d

På de föreläsningar jag varit på och vad jag har hört så stärker det hästarnas senor och skelettet i benen när man skrittar/travar på asfallt med förutsättningarna att hästarna går "barfota". Utan järnskor då alltså eftersom att skorna dämpar den naturliga elasticiteten i hästens ben. Medans en häst som går barfota har "stöt-dämpande" effekt inbyggd i hoven.

Det låter lite flummigt men ja, det är vad jag har hört iaf och därför skrittar jag bara på asfallt under de åtta-tio månaderna min häst är skodd.
Jag är rädd att jag överanstränger hans ben annars.
Hur gör ni? :d

Hej!

Jag ska försök att svara utan att bli "oggig" mot allt "modernt" barfotasnack, för det är en helt annan diskussion.

Ja, det stärker hästen senor och ligament av att gå på hårt underlag. Till hårt underlag räknas även sommartorra grusvägar. Nej, skelettet stärks, så vitt jag vet inte av det, utan är snarare en belastning. Denna "stärkande" och "nedbrytande" övning sker oavsett om hästen går barfota, skodd, med galoscher eller bots.

Visst dämpar en sko hästens hovs mekanik men inte helt och hållet. Tittar du på en använd sko så ser du, på den sida av skon som legat mot hoven, att det är nötmärken på skon, eftersom hoven rör sig mot skon vid varje steg. Vad du menar med "benets naturliga elasticitet" känner jag mig lite frågande till, om jag ska vara ärlig. Pratar du om hovbenet? I så fall så menar du nog fettkudden mellan strålen och under hovbenet. Denna fettkudde är till för hovbenet att landa på och ta upp stötarna. Visst hindrar skon till viss del, att så sker men bara om hästen är skodd så att strålen inte kommer ner till marken. Vilket den borde göra.

När du nämner den inbyggda stötdämpningen så menar du nog just denna fettkudde, eller? Och som sagt, den finns där även då hästen har skor. Däremot så väljer många med hästar som är ömma att sko just för att hästen kanske är lite mer känslig i denna fettkudden än andra hästar eller för att dess naturliga stötdämpning kanske inte är optimal för det slitaget som ryttaren väljer att utsätta hästens hov för. Hårt underlag och oskodd hov = mer slitage. Det är anledningen att många väljer att sko sina hästar.

Det är ju så att oavsett vad du gör, med din egen kropp eller hästens, så är lagom alltid bäst. Men för att få en häst som håller för hårt underlag, d.v.s. inte blir halt, så måste du träna på hårt underlag. Precis som du måste rida på mjukt, stenigt, kupperat, backigt, för att hästen ska hålla för det underlaget. Var och en "blir salig på sin tro" inom hästbranschen, men är din häst ofta halt eller presterar för dåligt, så kan det ju härröra till den träning som den utsätts för, eller avsaknad av träning.

Själv så både skrittar och travar jag på asfalt då hästen är skodd men inte då han är barfota. Detta eftersom han inte vill gå på hårt underlag barfota, och då kräver jag inte det. Varför slita på en hov som är/lätt blir öm?

och nu tror jag att jag blivit lite mer klok på det här.

min häst är skodd nästan hela året om, förutom under någon månad vintertid. jag skrittar relativt ofta på hårt underlag däribland asfalt men ju det här med att trava har jag varit lite mer försiktig med. min häst har aldrig någonsin varit halt. men det borde inte vara någon större risk för belastningsskador i samband med att trava på hårt underlag? :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Mirtai
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
643
Senast: skogaliten
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 842
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 713
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar