Sv: Träna på asfalt.
På de föreläsningar jag varit på och vad jag har hört så stärker det hästarnas senor och skelettet i benen när man skrittar/travar på asfallt med förutsättningarna att hästarna går "barfota". Utan järnskor då alltså eftersom att skorna dämpar den naturliga elasticiteten i hästens ben. Medans en häst som går barfota har "stöt-dämpande" effekt inbyggd i hoven.
Det låter lite flummigt men ja, det är vad jag har hört iaf och därför skrittar jag bara på asfallt under de åtta-tio månaderna min häst är skodd.
Jag är rädd att jag överanstränger hans ben annars.
Hur gör ni?
Hej!
Jag ska försök att svara utan att bli "oggig" mot allt "modernt" barfotasnack, för det är en helt annan diskussion.
Ja, det stärker hästen senor och ligament av att gå på hårt underlag. Till hårt underlag räknas även sommartorra grusvägar. Nej, skelettet stärks, så vitt jag vet inte av det, utan är snarare en belastning. Denna "stärkande" och "nedbrytande" övning sker oavsett om hästen går barfota, skodd, med galoscher eller bots.
Visst dämpar en sko hästens
hovs mekanik men inte helt och hållet. Tittar du på en använd sko så ser du, på den sida av skon som legat mot hoven, att det är nötmärken på skon, eftersom hoven rör sig mot skon vid varje steg. Vad du menar med "benets naturliga elasticitet" känner jag mig lite frågande till, om jag ska vara ärlig. Pratar du om hovbenet? I så fall så menar du nog fettkudden mellan strålen och under hovbenet. Denna fettkudde är till för hovbenet att landa på och ta upp stötarna. Visst hindrar skon till viss del, att så sker men bara om hästen är skodd så att strålen inte kommer ner till marken. Vilket den borde göra.
När du nämner den inbyggda stötdämpningen så menar du nog just denna fettkudde, eller? Och som sagt, den finns där även då hästen har skor. Däremot så väljer många med hästar som är ömma att sko just för att hästen kanske är lite mer känslig i denna fettkudden än andra hästar eller för att dess naturliga stötdämpning kanske inte är optimal för det slitaget som ryttaren väljer att utsätta hästens hov för. Hårt underlag och oskodd hov = mer slitage. Det är anledningen att många väljer att sko sina hästar.
Det är ju så att oavsett vad du gör, med din egen kropp eller hästens, så är lagom alltid bäst. Men för att få en häst som håller för hårt underlag, d.v.s. inte blir halt, så måste du träna på hårt underlag. Precis som du måste rida på mjukt, stenigt, kupperat, backigt, för att hästen ska hålla för det underlaget. Var och en "blir salig på sin tro" inom hästbranschen, men är din häst ofta halt eller presterar för dåligt, så kan det ju härröra till den träning som den utsätts för, eller avsaknad av träning.
Själv så både skrittar och travar jag på asfalt då hästen är skodd men inte då han är barfota. Detta eftersom han inte vill gå på hårt underlag barfota, och då kräver jag inte det. Varför slita på en hov som är/lätt blir öm?