Träna Överlinjen?

P

Poplan

Här där jag bor, är det väldigt mycket prat om överlinje, överlinje.
Hur gör ni när vi tränar hästens överlinje? Hur ser man att hästen har en bra överlinje?

Sv: Träna Överlinjen?

Jag tror att man ser det på att den är välvd och musklad, men jag är inte helt säker.

Den borde tränas av trav i form och klättring kanske?

Det där har jag också funderat mkt på.
Ingen mer som har ngn åsikt?

Överlinjen är musklerna som går från öronen bak till svansen. En bra överlinje är välmusklad, inte spänd och välver och höjer sig fint när hästen jobbar. När hästen går "på tygeln" knäcker de ofta av någonstans i överlinjen, tex i nacken eller framför manken, vilket innebär att det inte är en form att eftersräva.
Man tränar överlinjen genom att lära hästen att först och främst gå i en lång och låg form där de kommer neråt/framåt med nosen. Man ser tydligt på hästen när den hamnar i rätt form, eftersom de oftast tycker att det plötsligt blir väldigt jobbigt. Ryggen höjs och magmusklerna spänns. Man bör jobba hästen i denna form från marken till en början, och ställd och böjd i olika riktningar.
Det är alldeles för mycket att skriva om allt som har med överlinjen att göra, men jag kan varmt rekomendera er att gå in och läsa på
www.ridkonst.nu , en sida som behandlar den akademiska ridkonsten.
De jobbar mycket med överlinjen, och även om man inte vill hängiva sig helt till den typen av ridning så kan man få en mängd tips därifrån, och ökad förståelse för hur hästen fungerar, och hur viktigt det är att man rider och tränar den på rätt sätt!
Lycka till!

Tack för svaret, jag ska gå in på sidan för att läsa mer.

Kan ju inte säga det bättre själv;)
Men din häst kan aldrig få överlinje; bygga muskler på och runt rumpa, rygg och nacke om den har någon låsning. Testa och tränam om du inte märker det önskvärda reultat som du borde få bör du söka upp en kiropraktor. De gör underverk:)

En bra överlinje kommer genom riktig träning och blir så klart även lättare att få till om hästen har en bra exteriör.

Viktig för en bra överlinje är en stark och bra underlinje, dvs bukmuskulaturen ska vara väl tränad och orka bära upp.

För att stärka överlinje och underlinje försöker jag träna mycket i en lång låg form, alltså inte bara "dyk ner i havet" utan ryggen ska upp lite. Jag sätter mig ofta i en lätt sits i början för att hästen ska orka med att bära mig.

Viktigt för en bra överlinje är att formen kommer bakifrån, dvs att hästen inte bara knäcker av en flott böj på nacken, utan att rörelsen kommer ända bakifrån, att den böjer bakdelen så att rumpan sänks. Om man tar en idealbild skulle jag säga att hästen fortfarande har en lika lång hals etc, men att samlingen i bakdelen skapar resten (konstigt förklarat, kanske). Och det här är nog en idealbild, har nog aldrig riktigt sett den.

Jag tränar överlinje på massor av sätt. Genom öppnor och slutor, genom voltarbete där jag arbetar framåt nedåt nåt varv, sedan samlar några steg (försöker samla genom mitt säte i stället för genom tyglarna, svårt, svårt). Sen framåt ner igen.

Vi klättrar mycket i skogen. Tränar vid hand i skolor. Langar ut bommar i konstiga mönster á la TTEAM och kliver över. Löshoppar. Samt den egna sitsen, nog så viktig för en bra överlinje.

OA

Förresten kom jag på en bra grej för att känna in hur en överlinje kan fungera. Ställ dig på alla fyra och skjut upp ryggen, lite som en katt. Försök att gå framåt på alla fyra. Försök också att ta ett av dina ben och låta det pendla in under din kropp, lite fram och tillbaka.

Nu gör du tvärt om, du svankar rejält, prova att gå och pendla med benet.

Här tror jag att du kan hitta vitsen med en korrekt överlinje.

Hälsningar

OA

OlleAtlas skrev:
Jag sätter mig ofta i en lätt sits i början för att hästen ska orka med att bära mig.

Eh, hur blir du lättare i lätt sits :confused: ?
Eller hur menar du "orka med att bära mig"?

Inte minskar ryttarens vikt bara för att den är i stigbyglarna. De är ju i sin tur fast i sadeln, som är på ryggen...

grimur skrev:
Eh, hur blir du lättare i lätt sits :confused: ?
Eller hur menar du "orka med att bära mig"?

Inte minskar ryttarens vikt bara för att den är i stigbyglarna. De är ju i sin tur fast i sadeln, som är på ryggen...

Jag ställer mig upp, men inte genom att lägga all vikt i stigbyglarna utan balanserar nog bäcken och lår lite annorlunda. Så att ryggen får plats att komma upp.
Du har inte sett filmen med Neindorff t ex? Så som hans elever arbetar sina hästar långa och låga.

OA

Du är nog inte ensam om att göra så heller =) Lättare blir man väl inte men man märker ju helt klart att hästen får lättare att jobba med ryggen i och med att den blir fri. :)

Testa att sitta på händerna! Då känner man otrolig skillnad i hur man känns, och hur mycket man känns. Även om man är lika "tung" så belastar man hästens ryggmuskler väldigt olika.

Försöker lära maken rida, vi har startat med torrsimsövningar som just sitta på händerna. Eller hålla kring ett bett medan någon annan tar i tyglarna och testar olika varianter, hålla jämn kontakt, hålla hårt, hålla löst, vibrera, ta olika tygeltag osv. Illustrativt som sjuttsingen.

OA

Har någon en bild där man ser att en häst går med en bra överlinje?

Poplan skrev:
Har någon en bild där man ser att en häst går med en bra överlinje?
om någon lär mig hur jag ska lägga upp bilder här i ett inlägg, så har jag några bilder på min buse med superfin överlinje!:banana:

Vadå dator? i "den här datorn" på min dator, eller något på buke?
är ganska otecknisk om jag får säga det själv. Om du skriver stegvis hur jag ska göra, så ska jag nog kunna llösa det! Tack!

Gå in på forumet "Datorer" här på Buke (under "Snack & annat"). Där finns t. ex. nålat hur man använder Photobucket, vilket är ett bra ställe att ladda upp dina bilder. Du måste ladda upp dina bilder till Photobucket, eller någon likande sida på internet, för att kunna visa dem här. Det är inte alls särskilt svårt - testa bara!!

Det viktigaste är att hästen bär sig själv i gångarterna (d.v.s har bakdelen under sig). Då kommer formen automatiskt och med dem musklerna som gör att hästen får en fin överlinje. Sen är det säkert genetiskt, vissa hästar har lättare för att bära sig och därmed en finare överlinje.

OlleAtlas skrev:
Jag ställer mig upp, men inte genom att lägga all vikt i stigbyglarna utan balanserar nog bäcken och lår lite annorlunda. Så att ryggen får plats att komma upp.
Du har inte sett filmen med Neindorff t ex? Så som hans elever arbetar sina hästar långa och låga.

OA
:idea:
Tack OA

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 574
Senast: Cs218
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka