Träna när man har artros.

NiNi

Trådstartare
Bästa bukefalister. Kan ni ge mig några träningsråd?

Jag har fått reda på att jag har fått artros i båda höftlederna. Har haft värk, instabilitet, upphakningar och svårt att gå på morgonen och efter en röntgen konstaterades att jag hade artros i höfter och knän.
Mina knän är instabila och ibland får jag hoppa på kryckor för att knäna låser sig och inte går att räta ut. Dessutom gör det väldigt ont att röra sig.

Det som komplicerar det hela en smula är att jag även har SLE som har satt sig på bindväv och ledkapslar, främst i de större lederna.

Jag fick erbjudande om att få en ny höftled på höger sida men jag avböjde med motivering att jag vill försöka få upp muskelstyrkan i benen innan jag gör något drastiskt. Det känns inte så kul att behöva byta höftled när man bara är 51 år.

Har varit hos sjukgymnast men de vill att jag ska äta dessa eländiga värktabletter som ändå inte hjälper, med de har tyvärr inte hjälpt mig med förslag till övningar som kan hjälpa mig med styrketräningen. Den enda övningen som de föreslagit för quadriceps är utfall och dessa gör ont. Dessutom så låser sig knät. Jag har svårt att belasta knät i böjt läge och därför har jag svårt att hitta en bra övning. Man måste ju ha belastning för att kunna bygga upp styrkan.

Höfterna töjer jag varje kväll för att jag inte ska stelna till och än så länge har jag bra rörlighet även om det molvärker.
Har ni några goda råd? eller tycker ni jag var dum som avböjde operationen?
 
Sv: Träna när man har artros.

Bassängträning borde väl vara skonsam och bra träning?
 
Sv: Träna när man har artros.

Träning i bassäng är ju alltid mer skonsamt, eftersom man inte belastar lederna på samma sätt.

Vad gäller operationen så brukar de inte vara särskilt snabba med att erbjuda ledproteser, utan man brukar få halta runt ganska länge innan de tycker att det är dags. Om du redan nu har erbjudits operationen så antar jag att din artros är ganska långt gången redan nu och då ska du nog strunta i att du "bara är 51" och genomföra den. Varför gå och ha ont, när du kan få så mycket bättre livskvalité med en ny höftled?
(jag har, för övrigt, en bekant som är 40+ som opererades i vintras och hon är jätteglad att det äntligen blev av!)
 
Sv: Träna när man har artros.

Vanlig styrketräning har hjälpt mig till viss del. På gym allså. framförallt diverse benövningar.

Har också en taskig höftled och ska faktiskt operera mig i höst (inte mycket äldre än vad du är).
Det tog ca ett år från att jag ar på ortopeden första gången till att de tyckte det var dags för operation.
Varför vänta och ha ont? Jag upplever att det sätter sig i knän, rygg, andra höften, fotleden. Måste slita för djävligt på kroppen:(
 
Sv: Träna när man har artros.

Kan inte kommentera huruvida du ska operera dig, men några tankar om olika träningsformer har jag som gammalt fibromyalgiskröpel. Styrketräna, simma, vattengymnastik, yoga och cykling är det jag kommer på sådär på rak arm som borde funka mer eller mindre bra. Några kommentarer:

- Kan du inte t.ex. belasta benen i böjt läge med hela kroppsvikten så är ju styrketräning i maskin i en bra grej så att du kan jobba med mycket lägre vikter för att långsamt bygga upp.

- För vissa kan det hjälpa bara ATT simma, vissa behöver verkligen lära sig att simma korrekt. Om du testar att simma men får mer ont, snacka med en simlärare om simteknik innan du ger upp.

- Vattengymnastik är så himla bra av så många anledningar, ger lite samma fördelar som styrketräning i maskin i och med att du får jobba med mindre än den egna kroppsvikten, dessutom med ett automatiskt "bromssystem" som skonar lederna.

- Yoga finns i en uppsjö av olika former och numer finns det flera lärare/studios som inriktar sig på yoga för medicinska skäl där passet utformas efter de behov man har. Det ger balans och kroppskontroll som är oerhört givande när man har en skröplig kropp.

- Cykling (och crosstrainer) är även det skonsamt, speciellt om man har en bra cykel eller kan köra på gym (där brukar det dessutom finnas "cyklar" där man sitter på en vanlig stolsits med ryggstöd och cyklar med benen). Du kan få upp hög puls och få mycket blodgenomströmning genom muskler och leder utan särskilt mycket belastning. Ska du cykla så kom ihåg att det ska vara på riktigt lågt motstånd och hög frekvens, inte högt motstånd och låg frekvens.
 
Sv: Träna när man har artros.

För mig har det fungerat bäst med Tai Chi faktiskt, det är så mjukgörande att man knappt märker det ;)
Beroende på hur artrosen är så har jag i omgångar kört vattengympa och ett välkomponerat träningsprogram av sjukgymnasten som går ut på nästan inga vikter och långsamma repetitioner. Att hitta en sjukgymnast som "kan" artros och är intresserad är nog det svåra - jag har haft tur!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp