Träna med spädbarn?

evis

Trådstartare
Nu vet jag ju inte alls hur livet ter sej efter bebis ankomst, men jag funderar en del på det där med träning för mej. Jag är ensam så jag kommer inte kunna "komma ifrån" genom att låta pappa eller partner ta hand om bebis medan jag tränar.

Om jag ska träna på anläggning måste bebis följa med helt enkelt. Har sett i gymmet massor av gånger att folk haft med sina spädbarn i gymmet i babyskyddet. Har även sett att folk haft med sej bebis i babyskydd in på gruppträningar (typ Afro-dans och Body Balance) med hörselskydd på.

Rätt kul att se, och jag tänker att funkar det för dem KANSKE det kan funka för mej sen också.

Finns det folk här som tränat, med småbarn? Hur löste ni det?

Förstår att det kan bli svårare när barnet blir större och rörligare...
Har sett att en del gym har "barnvakt" (rum där barnen kan vistas medan man tränar, där det finns folk som har översikt) men något sånt finns inte på "min" träningsanläggning, vad jag vet.

Sv: Träna med spädbarn?

Sats har barnpassning på rätt många utav sina anläggningar. Och där får man Inte ha med barnet på klasserna eller bland maskinerna. Skaderisken är för stor. Någon kanske snubblar, tappar något på barnet o.s.v... Sen kan barnet störa dom andras koncentration, svårt att fokusera på träningen om man ska akta sig för barnvagnar, babyskydd, bebisar och lyssna på bebisskrik, och ha koll på vart alla barnen är hela tiden så man inte skadar sig eller dom.

Så antingen får man hitta ett gym med barnpassning och träna dom tiderna som barnpassningen har öppet, eller hitta en barnvakt själv så man kan träna.

Du känner inte någon annan med barn som är hemma? Då kan ni ju hjälpas åt att passa varandras barn medan den andra tränar :)

...eller hålla utkik efter mamma-barn-gympa! Ibland finns det speciella grupper för mammor med bebisar.

Det har du rätt i! Finns vissa klasser där poängen är att man Ska ha med lille bebisen. Finns numera klasser för även lite äldre barn.
Men ha med barnet i gymmet bland alla maskiner och alla vikter, no no...
Eller på vanliga klasser, nepp. Dom gym som tillåter det, att man har barn bland alla fria vikter och maskiner och med in på vanliga klasser, känns inte ett smack seriöst... Tänk om något händer, tänk på dom andra som är där och tränar, tänk på bebisen...

Men att ha med barnet bland trafik, affärer osv är inte farligt? Nej förlåt jag förstår inte vad som är så farligt med att ha just ett spädbarn på gym?

Att det är olämpligt pga av att det stör andra, eller att ljudet är för högt är jag helt med på och skulle för den anledning inte ta med mig mitt barn dit om än annat än mamma/barngympa, men att det skulle vara förenat med fara för barnet i mycket högre utsträckning än vanliga livet ?

För att man kanske inte vet om att det står ett barnskydd precis bakom/brevid en helt plötsligt så man snubblar och man kanske har vikter i händerna då?
Eller barnet kanske inte vill sitta fast just då utan kryper omkring i vad som tycks vara närheten utav mamman, men det är att kräva lite för mycket utav alla andra på gymmet att dom ska ha koll vart alla ev barn är precis hela tiden, och rätt som det är så råkar dom snubbla på barnet...
Därför finns barnpassning på många utav Sats anläggningar. För att minimera risken för skador, och för att mammor och pappor också ska kunna träna. Även instruktörerna lämnar sina barn där, dom har inte med sig sina barn in i gymmet eller på barnfria klasser.

Klämrisken är stor bland maskinerna, även att saker kan trilla ner om barnet börjar klättra på saker eller rycka och dra i saker...

Nu förutsatte jag att vi pratade om spädbarn som låg stilla eftersom det var vad TS diskuterade nu?

Dom händelser du tar upp är teoretiskt möjliga, men händer dom verkligen? Är det inte farligare att vistas ute i trafiken, åka spårvagn/tunnelbana osv ? Ställer man ett babyskydd och sig själv så pass att andra kan råka snubbla och tappa vikterna rakt på babyn? Det känns som om du förstorade just den risken som jag anser vara så liten ?

Barnpassning känns som att det är riktat till barn som förflyttar sig och då förstår jag absolut att man inte kan ha dom drällandes inne på gym-avdelning.

När jag jobbade på barnpassningen så hade jag ibland barn som var under året och inte förflyttade sig själva så enkelt.

Det är trångt bland maskinerna inne på gym, det är inte barnsäkrat och barnanpassat. Risken må vara liten, men risken finns. Och därför bör inte barn vistas inne på gym, förutom inne på barnklasserna och på barnpassningen. Ibland är det mycket folk på gymmet och då blir det ännu trängre. Jag personligen skulle aldrig fixa att träna i lugn och ro om jag visste att det fanns bebisar eller småbarn där, jag skulle aldrig kunna fokusera om jag måste ha koll på vart folk ställer ner barnen någonstans... Så jag tränar på gym som inte tillåter barn bland fria vikter och maskiner. För min egen skull. För det är trångt mellan alla maskiner. Det är inte anpassat för att barnvagnar ska få plats och babyskydden ska stå säkert.

Det är inte jag som förstorar, kolla Sats hemsida eller prata med någon som jobbar där så får du höra deras argument. Barnpassningen tar emot barn från 3 månader och uppåt.

Senast ändrad:

Rekomenderar starkt mamma-yoga efter graviditeten!
Jätte bra träning för att hitta tillbaka och återfå sin styrka i bäckenet och sin balans. Man blir avslappnad och sträcker ut sin kanske trötta och ömma kropp.

Promenera kan du ju göra med barnet i vagnen. Vet inte när bebis kommer men sätta bebis i bärsjal och ut på längdskidor kanske?
Lilla gymmet här hemma har t.om mamma gympa när barnen kan vara med så de borde finnas i Umeå oxå.

Min son sov bra om dagarna och älskade vagnen så jag red mkt när han satt i vagnen. Han var över 1½ år när han sluta åka med till stallet när jag red.

Jag rekommenderar pilates och yoga för att träna upp kroppen försiktigt. Core för bukmuskulaturen och lite mer smidighet i midjepartiet. Och lämna barnet på barnpassningen. Så du och alla andra kan fokusera på träningen.

*kl*

Sats barnpassning är för större barn, inte spädbarn. Jag skulle inte ta med ett spädbarn till gymmet, om jag inte var 100% säker på att det skulle vara knäpptyst och sova.

TS, i din sits tror jag att jag skulle investera i några hantlar och träna hemma, faktiskt. Jag tror det är ganska svårt att fokusera på träningen, och undvika att störa andra kunder, med ett spädbarn. Även om gymet tillåter att man tar med barn.

En del gym har också mamma-barn-gympa (där det alltså är meningen att man ska ha med sin bebis), men vad jag har hört är det väldigt lågintensiv träning, mer något man gör för att göra något roligt med sin bebis, än för den stora träningseffekten. Men det kanske finns mer högintensiv sån gympa på andra ställen.

För egen del så rekommenderar jag barnvagns/selepromenader för att komma igång lite, men sen tycker jag rätt tuff styrketräning på gym har varit det absolut bästa. Jag tappade väldigt mycket muskler som gravid, så det har krävts hyfsad hårdträning för att få tillbaks t ex bålstyrkan. Så mycket magmaskiner och mycket träningsvärk, men väldigt skönt när kroppen ser ut och funkar som förr igen, absolut värt det!

Senast ändrad:

Jag skulle be en kompis ta en barnvagnspromenad under tiden, om möjligt, annars träna hemma. Min bebis hade jag aldrig kunnat ta med på gym, hon var tokarg om hon inte blev buren hela tiden.

Jag hade inte heller tagit mitt barn till gymmet.

Jag må ha tränat på konstiga gym då enligt dig ( Sats, World class, Haga m.f ), men aldrig så jag hade dragit på så stora växlar som att det skulle ha varit farligt av de anledningar vi pratar om nu. Däremot finns det ju andra anledningar till att det inte är optimalt.

Jag tycker att det beror lite på, hur utbudet av träningsval ser ut för dig.
Bor du långt ifrån någon större kedja av träning? Hur/vad vill du träna osv?

Vi är en tränande släkt (många är framförallt muskelbyggare) och där har barnen varit med ifrån tidig ålder - först i vagn, sedan på filt och i gåstol. Då har det handlat om ett litet, lokalt gym. Det är aldrig någon som haft invändningar gällande barn - man hjälps åt och ser över säkerheten. Föräldrarna har givetvis huvudansvaret att se till att deras barn rör sig säkert/ligger säkert, medan de andra runt omkring, rent naturligt, ser sig omkring när de tränar. Dessutom är det människor som utvecklas till mer eller mindre lektanter/farbröder. För oss har det alltid varit naturligt att hänga med på gymmet. :D

Jag är i samma situation som dig - alltså ensamstående förälder. Jag har övervägt att träna på "släktens gym", men det passar inte riktigt mig med mitt mål. Där finns mest fria vikter - jag är per dags datum ute efter konditionsträning och maskiner. Jag har därför i dagarna valt att, skriva in mig på SATS. Här är det barnpassning ifrån 3 månader (min dotter är nu 6 månader). Jag har ännu inte lämnat henne där själv (JAG har separationsångest!), utan varit på besök några gånger med henne. På s.k. Minisats. Rent praktiskt, så känns det logiskt då man är i samma lokal. De hämtar mig om hon blir ledsen - man har rätt till högt 1,5 timmars barnpassning.

Vart har jag skrivit att Sats är ett konstigt gym? Dom har ju som jag redan skrivit barnpassning från 3 månaders ålder för att man ska kunna fokusera på träningen. WC och andra gym kan jag inte yttra mig om då jag bara haft Satskort. Men Sats vet jag att barn inte är tillåtna bland maskiner och fria vikter, och jag har aldrig skrivit att Sats är ett konstigt gym för det? För mig är det ett bra och seriöst gym, gör det lättare för alla att träna eftersom barnpassningen finns, och man kan fokusera på träningen när man bara tränar bland andra vuxna och inte behöver akta sig för bebisar.

Här i stan har mitt gym (friskis & svettis) mammaklasser med gympa/core där man får ta med små bebisar 2 ggr i veckan. Jag tänker mig komplettera med hemmaträning med pilatesboll, skivstång yoga och hantlar. Det skulle dock vara skönt att kunna köra en del styrkeövningar i gymmet också.

Men nu missförstår du mig helt.

Gym är inte ett optimalt ställe för ett litet barn, men jag håller inte med om samtliga risker du tog upp. Du skrev att det var trångt bland maskiner och det har enligt min uppfattning inte varit så trångt så att ett spädbarn i sin stol riskerar att få vikter på sig, någon snubblar alternativ att barnets stol blir klämd, inte på dom gym jag tränat på.

Finns det barnstolar att låna på sats? Eller tänker du att man tar med en egen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka