Träna med spädbarn?

Sv: Träna med spädbarn?

jag har svårt att få barnvakt för att kunna ta mig till gym då min man driver eget. så jag köpte mig ett eget gym (går ju inte om man inte har plats eller ekonomi till det ) men så löste jag mina problem iaf:)

vi bor i ganska liten stad, där gymmen nästintill står tomma på arbetstid.. min svägerska hade med sig deras liten på gym när hon tränade och det var inga problem så länge han var så liten att han satt i babyskyddet..

Nej jag anser bara att riskerna överdrevs en aning och det är vad jag argumenterar emot. När bebis är litet spädbarn åker den väl oftast i babyskydd som man kan ta med?

Nu anser jag att gym inte är en optimal plats för ett spädbarn, men jag tyckte som sagt att riskerna överdrevs en aning.

Det var mer att jag blev nyfiken på om sats kanske hade barnstolar till utlån, har inte sett några.

För ett litet barn som inte kan röra sig är nog skaderisken minimal, jag skulle mer tveka om möjligheterna att kunna träna samtidigt som man passar liten bebis, och utan att störa andra på gymmet. Men bebisar är ju olika, har man en snäll bebis som sover ett par timmar i stöten så är det väl inget som hindrar att man passar på att träna då, medan bebis snusar i babyskyddet.

För ett äldre barn som kryper eller går omkring tror jag däremot ett gym kan vara direkt farligt, tror klämrisken är rätt stor i maskinerna, eller att barnet ramlar och slår sig mot dem. Plus att det kanske inte är så populärt hos andra användare med bebisdreggel och/eller kräks lite varstans.:angel:

Absolut, ett rörligt barn ska definitivt inte vara "lös" på gymmet, då får man ha barnvakt av något slag. Men för ett spädbarn i babyskydd så kändes riskerna som togs upp överdrivna.

För att svara på din fråga, nej Sats i Gbg har då inga barnstolar att låna ut som jag uppmärksammat =)

Nu har jag ju jobbat på barnpassningen, och vet hur illa vissa barn kan uppföra sig, och med svårigheterna i kommunkationen när vissa barn inte är svenskspråkiga... Så jag tycker inte något barn har i gymmet att göra. Majoriteten utav barnen uppför sig väl, men vissa uppför sig jätteilla, och ha dem i gymmet ger mig gåshud, då vissa barn inte ens var välkomna på barnpassningen för ingen utav barnpassarna klarade av dom...
Och man kan inte säga okej till en förälder om man inte säger okej till alla. Och vart ska man dra gränsen? Barn upp till 6 mån? Tysta barn? Men föräldern tycker ju barnet är tyst, även fast dom andra klagar...
På dom gym jag tränat på så har det varit trångt, om man ska kunna gå mellan maskinerna så måste det vara fritt. Men storstäderna har ju oftast inte tillgång till stora lokaler överhuvudtaget, då hyran säkerligen är jättedyr ändå...

Personligen så vill jag ha lugn och ro när jag tränar. Inte behöva oroa mig för att snubbla över saker som inte stog där nyss (barnskydd) när jag ska kliva av träningsmaskinen. Eller vara nervös för att något barn ska klämma sig när den pillar på maskinen som jag tränar på.
Hur ska man som förälder kunna ha 100% koll på barnet och samtidigt kunna fokusera på att träna effektivt?

Som sagt, Sats passar barnen från 3 månaders ålder, finns ingen anledning då att ha med barnet i gymmet.

Men läser du inte mina inlägg nu ?

Jag diskuterar spädbarn och ett spädbarn uppför sig varken illa eller förstår vilket språk du än väljer att prata med. Jag skriver att äldre/rörliga barn inte har i gymmet att göra ( det har jag poängterat flertalet ggr ) men att för mig kändes det överdrivet med dom risker du tog upp gällande spädbarn ( eftersom TS inte ens fått sitt barn än ).

Jag diskuterar inte ens specifika regler som olika gym kör med, jag poängterade bara att jag ansåg riskerna var överdrivna när man talade om ett spädbarn i ex babyskydd.

Nu har jag repeterat mig nog i denna tråd ;-)

Det var du som började skriva om spädbarn, jag skrev om bebisar i allmänhet, du som drog in att jag tydligen bara menade nyfödingar, fast jag menade bebisar i allmänhet. Och alla bebisar vill inte sitta fast. Alla bebisar är inte helt stilla heller. Eller räknas det som barn såfort dom kan krypa?
Läs vad jag skriver.

Men jag läser ju vad du skriver ?

Jag undrade i #6 vad som var så farligt för ett spädbarn? Du svarade och i inlägg #9 så påpekar jag igen att jag talar om spädbarn som ligger stilla. Jag har på intet sätt lag ord i din mun, jag har ju frågat dig specifikt om spädbarn som sitter i babyskydd alt iaf är stilla och att det inte är lämpligt att ha ett rörligt barn inne på gymmet.

Senast ändrad:

*kl*

Jag frågade specifikt om spädbarn i inlägget! Förstår att läget är helt annorlunda med barn som förflyttar sej själva. Har heller aldrig sett så stora barn i "mitt" gym, däremot som sagt en hel del babyskydds-sovande spädisar. Har definitivt aldrig blivit störd av dem som gymbesökare.
Har som sagt till och med sett att folk haft med sej spädisar i babyskydd in på gruppträningar, med hörselskydd på sovandes, och mammorna (?) har kunnat delta i gruppträningen med bebis ståendes på sidan av. Det verkar ju dock rätt avancerat.

Det jag tänker angående gymmet är ju:
1. Vara i gymmet på tider då det är väldigt lite folk tex helgmorgnar och mitt på dagen på vardagar.
2. Alltid ha träningskompisar med mej, dvs när jag gör mina reps kan min träningskompis underhålla ett ev vaket barn, och medan de gör sina reps kan jag underhålla. Dock tänker jag förstås att bebis helst får sova och jag därför får "tajma" gymmande med ev sovtid. Har flera träningskompisar som nog mycket hellre följer med som "barnvakter" inne på gymmet än går barnvagnspromenader med bebis ute medan jag gymmar (dessutom gillar jag deras sällskap i gymmet ;) )...
3. Bara ha med spädis i babyskyddet så länge spädis inte är så "mobil". När bebis börjar krypa/förflytta sej så förstår jag att riskerna ökar avsevärt, jag tror också att jag skulle ha väldigt svårt att koncentrera mej då.
4. Helst ha någon sorts hörselskydd på bebis som skydd mot ev hög ljudnivå.

Tyvärr har vi ingen barnpassning vad jag vet på min träningsanläggning, det skulle jag blivit jätteglad över!
Däremot är gymmet rätt rymligt med mycket ytor.

Alla har gett fina tips i övrigt, självklart kan man träna hemmavid också, jag utgår från att barnvagns/sjal/sele-promenader kommer bli den huvudsakliga motionen just i början och jag önskar även att jag kan jobba med mina hästar från marken och uppsuttet på gården, men det vet jag ju inte heller hur det kommer funka, beror ju på om bebis tycker om vagnen och så vidare :).

Fick tips om att min träningsanläggning har mamma/barn-gympa och det låter helt klart intressant, jag hade även tänkt reka läget angående mamma-baby-yoga - det låter om inte annat som roliga aktiviteter att göra MED sitt barn... Men gymmandet känns inte helt omöjligt att få till heller, som komplement. Tror jag :D

Då du bor i "min" stad kan jag då säga att på USM är det tillåtet med spädbarn/barn på gymmet. Men inte på IKSU (men det vet jag många som struntar i), dock har IKSU mamma-barn gympa på dagtid som pass. Sen har de familjegympa på lördagar då man kan vara med tillsammans med sitt barn (när h*n blir större). Tenton tror jag också tillåter barn sen har du ju fördelen att kunna träna dagtid när du är föräldraledig på kvällstid tror jag inte jag skulle vilja åtminstonne inte på IKSU då det är så sjukt mkt folk överallt.

Jag och flera kompisar tränar mer tidseffektivt sen vi fick barn. En löprunda eller promenad kräver ingen restid och styrketräna kan man göra hemma eller i skogen. Barnet kan du ju ha med dig i vagn eller bärmes åtminstone första året. Jag tränar Pilates framför min TV hemma, det tar 30minuter och man kan göra den när som helst, tex när bebben sover. Komplettera din dvd och dina löpardojjor med lite gummiband och några hantlar så är det bara att köra. Frihet i kombination med mycket liten kostnad!!! Min granne har en crosstrainer som hon har kört mycket på för att kunna träna när barnen är små. När barnen är större kan man göra gympa tillsammans med dem, det är roligt för båda och bra träning samtidigt som du visar dej som en bra förebild för barnen - de ser att det är kul att röra på sej!

Jag började hemträna efter att ha inspirerats av boken Träna hemma av Lucy Wyndham-Reed.

Lycka till med bebis och träning!

Det är inget problem alls att träna med spädbarn! Om man har tur och barnet gillar att bli barnvaktat.

Ring Friskis & Svettis i din stad. I min stad har de mamma/barn gympa två gånger i veckan på morgonen (barnet förses med babygym eller gåstol eller kan vara i sitt skydd). Gympan är av en typ där man är stilla på en plats bredvid sin baby och musiken är såklart låg. Gympan är inte jätteansträngande utan anpassad för kvinnor som precis fött barn med bäckenstärkning och inga situps tex (plankan osv istället).

Fyra dagar i veckan har de barnpassning på lunchpasset, men man kan också välja att vara en timma i gymmet. Man måste ringa Friskis för att få reda på detta, det syns inte på min stads hemsida. Ålder på barnen är 0-2 år. Det är ett gäng frivilliga pensionärer som vaktar barnen. A älskade att vara hos dem (jag gick till och med en gång ett pass jag inte gillade för att han skulle få träffa andra barn) tills han blev blyg när han var 7 månader (men då började jag jobba så hade jag arbetat lite på det så hade det nog strax fungerat igen.).

Varje barn får ett nummer, mamman får ett nummer och blir barnet ledset går de omedelbart till passet och visar numret så man får hämta sin bebis.

Jag har sett allt ifrån barn som är några veckor, och som sover hela tiden, till någon enstaka 1,5 åring där och pensionärerna är helt underbara.

Friskis har också barnpassning för äldre barn 2-7 tror jag, men då bara på lördagar o i samband med Föräldrabarn passet.

Jag förstår verkligen att lunchpassen inte har äldre barn, det skulle nog vara väldigt svårt att kombinera med spädbarnen. Min son gick från det han var fyra månader och låg alltid på en matta och "pratade" med de andra bebisarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka