Träna med blinkers?

Sigel

Trådstartare
Hur brukar ni göra, tränar ni med blinkers eller inte? vissa säger att det hämmar hästen vid tävling, att det blir en vanesak, men och andra sidan tycker jag att de måste gå med dem på träning (inte alltid) men rätt så regelbundet eftersom det tar ett tag för dem att vänja sig, hitta balansen och våga lita på ryttaren när det gäller att gå i närheten av andra hästar som de inte ser så bra! vad tycker ni???? :confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: Träna med blinkers?

det är inte alla som tränar med blinkers på sina hästar!..

Sv: Träna med blinkers?

Det beror ju mkt på VARFÖR hästen går med blinkers. Ska den ha det bara för att skärpa upp farten så använder vi bara det när den löper och ev i något jobb innan start. Har den blinkers för att den skyggar så kan den ju behöva ha dom på jämt. Vi har även haft en häst som blev mkt lugnare med blinkers så hon hade dom alltid på vid träning, även i "dressyr" jobb och uteturer sen när vi tog av dom till loppen visste hon att det var dags att ta i lite extra! Som med allt annat tror jag att det gäller att prova sig fram och använda det sunda förnuftet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 724
Senast: mamman
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 862
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka