Träna magmusklerna på häst med svag rygg

Nominous

Trådstartare
Har ni några tips på hur man på ett skonsamt sätt kan träna upp magmusklerna på en häst med svag rygg? Gärna idéer från marken och uppsuttet.

:)

Sv: Träna magmusklerna på häst med svag rygg

Löshoppning,
varierad longering med hjälplinor (så hästen jobbar i rätt form),
tömkörning (ev. lättare körning),
simning (kan dock vara svårt för oss vanliga svenssons såhär på våren)
Kavaletti och markbommar (uppsuttet) även småhinder
Ridning i ojämn terräng (backridning, slalom mellan träd, i skritt om det ska vara skonsamt)

Nu fick du lite tips : )

Lättare intervallträning är också nyttigt : )

Löshoppning,
varierad longering med hjälplinor (så hästen jobbar i rätt form),
tömkörning (ev. lättare körning),
simning (kan dock vara svårt för oss vanliga svenssons såhär på våren)
Kavaletti och markbommar (uppsuttet) även småhinder
Ridning i ojämn terräng (backridning, slalom mellan träd, i skritt om det ska vara skonsamt)

Nu fick du lite tips : )

Kanonbra tips! Hur gör du för att variera longeringen/tömkörning? Det är ju väldigt lätt att snurra fast sig på volterna tyvärr :crazy: Som tur är ska jag tömköra på lektionerna lite för min instruktör så jag hoppas få en del tips och hjälp.

"Cantra" en gång i veckan

Hur lägger du upp det? Bara cantra långt och länge eller som intervaller? Lätt eller tungt underlag? Ojämt eller platt? Hästen har ganska svagt bakparti med så jag vill inte påfresta hasorna och bakknäna för mycket i början innan den fått styrka och kan bära sig. :)

Se till att byt varv ofta, hästen får aldrig somna!
Variera storleken på volten, mindre och större, konstant.
Longera över bommar, och kavaletti osv.
Testa att tömköra samtidigt som du longerar och tvärt om.
Nyckelordet är; VAKEN!
Sålänge hästen är vaken, är musklerna vakna!

Cantra bör du göra i intervaller, då du sa att hästen har svag rygg. Låt den flåsa lite, men inte överdriva!
Mjukt underlag är att föredra, då det sliter mindre på leder, och då är ryggen inkluderad. Helst inte för tungt underlag heller.

Hästen har ganska svagt bakparti med så jag vill inte påfresta hasorna och bakknäna för mycket i början innan den fått styrka och kan bära sig. :)

Rid i uppförsbackar mycket! Visa hästen vägen upp bara, så hittar den sitt egna tempo.
: )

Kan också lägga till att dressyrarbete, såsom bak-/framdelsvändningar, sidvärtsrörelser, öppnor, slutor osv. är väldigt effektivt, både från marken och ryggen! :D

Hur lägger du upp det? Bara cantra långt och länge eller som intervaller? Lätt eller tungt underlag? Ojämt eller platt? Hästen har ganska svagt bakparti med så jag vill inte påfresta hasorna och bakknäna för mycket i början innan den fått styrka och kan bära sig. :)

Jag brukade ligga och rulla på i 2-3 kilometer i ett ganska lungt tempo. Jag undviker alltför hårt eller tungt underlag. Kanske tar en skrittpaus i några minuter och kör i andra varvet.

Men man ska bara cantra en gång i veckan annars blir det nedbrytande i stället.

Hasorna och bakknäna kan du ju förbättra med klättring, galoppfattningar om det inte är något fysiskt fel.

Skynda långsamt så du inte för skador!

Cantring för även positiva effekter för hästens psyke tycker jag.

Puffar lite..vill veta...;)

Hoppa studs. :) Då höjer hästen ryggen samt arbetar därefter med magen. Annars är rida i uppförsbacke en bra idé. Dock bara skritt och galopp. Trav sliter för mycket då underlaget inte är vågrätt.

ja jag funderar på studs. men jag vill inte rida första månaderna men det borde väl gå bra att börja med studsen i löshoppningen? han är inte hoppad speciellt mycket. han måste ha styrkan att bära sig själv och lyfta ryggen utan ryttare innan jag vill tvinga mig på.

Cantra för mig är lugn taktfast och bärig galopp :)

Hästen måste ha rätt bra grundkondis samt muskler för att klara den här övningen, annars sliter det för mkt på benen. Galoppera korta sträckor i uppförsbacke. :)

vilken övning menar du? :)

hästen ifråga har inga muskler alls och ingen kondis heller. så det är långt kvar innan det ens kommer på tal om att galoppera under ryttare eller hoppa oavsett med eller utan ryttare :)

han ska jobbas från backen från grunden länge nu. så löshoppning och cantring/galopp intervaller är minst ett halvår bort!

Promenader i terräng där den tvingas engagera benen något mer kan vara bra, då du säger att den är ur kondis och har svag rygg. Jag tänker inte alltför branta backar, ställen där den måste lyfta på fötterna mera för att komma fram et.c. Kan tänka mig att tömkörning över bommar/låga cavaletti kan ha lite av samma effekt på banan.

Ja precis. Att rida ut rakt ut i skogen är ett underskattat träningssätt! Det brukar jag göra på mina tävlingshästar om det är spänd i bogar eller har problem med ryggen. Bara traska rakt ut i skogen brand stock och sten. Hellre det än klättra nästan, jag tycker det sliter för hårt att gå så mycket nedför.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama