Träna ledarskap - HJÄLP!!

S

Sara87

nu är det ju såhär att jag har ett travarsto hemma (5år)som inte fattar att hon ska bli frisk efter att ha fått starkaste penicillinet som finns! :(
så nu ska hon vila tre veckor till inna nästa blodprov.
Nu under tiden tänlkte jag träna lite ledarskap på henne för att visa vem det är som eg bestämmer. här är vad hon gör nu:

*går över en när man leder henne, alltså jag stannar o hon går på.
*skitsur inne, kan inte gå in i boxen utan att det ser ut som hon ska bita huvudet av mig. (jag vet att detta antagligen är för att hon försvarar maten, men ärligt, jag ska ju kunna kela på henne för det.Och ta maten om så JAG vill)
*Sur vid sadling/selning.
*Istadig. Mycket. Både vid ridning o körning.

jag ska göra en liten korall med hjälp av eltråd och stolpar. Nu till frågan.

Hur lär(?) jag henne det där med att följa efter och backa och allt det där? jag har verkligen noll koll inom NH så nu vill jag ha lite ProffsBuke hjälp!

Sv: Träna ledarskap - HJÄLP!!

en "korall" av eltråd och stolpar ?
Nej det tycker jag inte alls att du ska göra. Har du ingen vanlig paddock eller liknande?

nej har inte det bara stooora hagar...

Bättre om du har en lång lina och står i hagen då tycker jag. Stor risk att hon bryter ut och skadar sig illa annars. koraller ska vara noggrant byggda och klara av att hästen försöker bryta sig ut.
Man behöver oftast ingen sådan ändå, endast i undantagsfall eller för demonstration. Fast det är ju bara vad jag tycker.

Sedan antar jag att om hästen är grinig så har du kollat så att det inte är något fel på den först?

Och om du söker lite här så finns det många trådar där folk frågar om hjälp. Kolla mer där.

nu är det ju såhär att jag har ett travarsto hemma (5år)som inte fattar att hon ska bli frisk efter att ha fått starkaste penicillinet som finns! :(
så nu ska hon vila tre veckor till inna nästa blodprov.
Nu under tiden tänlkte jag träna lite ledarskap på henne för att visa vem det är som eg bestämmer. här är vad hon gör nu:

*går över en när man leder henne, alltså jag stannar o hon går på.
*skitsur inne, kan inte gå in i boxen utan att det ser ut som hon ska bita huvudet av mig. (jag vet att detta antagligen är för att hon försvarar maten, men ärligt, jag ska ju kunna kela på henne för det.Och ta maten om så JAG vill)
*Sur vid sadling/selning.
*Istadig. Mycket. Både vid ridning o körning.

jag ska göra en liten korall med hjälp av eltråd och stolpar. Nu till frågan.

Hur lär(?) jag henne det där med att följa efter och backa och allt det där? jag har verkligen noll koll inom NH så nu vill jag ha lite ProffsBuke hjälp!

"vänskapsleken" är alltid bra!
Stryk lugnt med handen genom hela hästen, även under svansen & insidan av låren.
Om hon accepterar detta så kan du prova med spöet, repet, en plastpåse & dyl. gör på samma sätt med redskapet som du gjorde med handen.

En bra sak du kan göra då hästen går över dig som den gör.
Prova med att stanna den innan du går utanför stallet, hur gärna den än vill gå ut, så är det du som är ledaren!
Om hästen börjar mot dig/ut, så prova med att trycka med fingertopparna så att hästen backar, och funkar inte det så kan du prova svinga lite försiktigt med grimskaftet mot hästen eller backa med hästen.. Använd fantasin! du känner ju vad som känns rätt.

Boxen och hagen är hästens privata zon, och det tycker jag att du får acceptera.
Men om det absolut är så att du "måste" gå in i boxen, så prova med att bara stå vid öppningen och låta hästen "bjuda in dig" innan du går in.

Jag tycker att innan du lägger på sadeln/selen, borsta ordentligt på stället där den ska sitta, och tryck gärna lite där också och se om du får en reaktion, hästen kan ha ont.

Lycka till & hoppas att allt löser sig! :)
Isa

Tack för svaret.

Idag tränade vi lite. Jag strök igenom henne mad handen, en plastpåse och ett spö. Ingen reaktion.
Sen var vi ute och gick, och stannade väl ungefär en tusen gånger så hon ska fatta att när jag stannar ska hon stanna. I början var hon ofukoserad och drog ned huvet och ville äta hela tiden. Det blev bättre sen.
När det funkade bra att stanna, gick rätt fort, skulle hon backa när jag backade, samt flytta undan bakdelen utan att jag behövde ta på henne, Det gick skitbra. I slutet fick jag henne dit jag ville: när jag hades stannat stog hon stilla och tittade på mig och YES! det såg ut som hon undrade "matte, ska vi inte göra nåt mer?" !!:bump:

det där med att det är henes zon.
Boxen: en tjurig häst som står med slickade öron och blänger : "du ska dö!" vill jag inte ha därför att:'
1. Låter man henne vara kan hon bli som en annan i stallet, men kan inte gå förbi utan att hon anfaller. Nej, då är det bättre hon vänjer sig. en häst ska aldrig vara högre i rang än människan. Får hon bestämma i boxen är hon ju just det.
2. Tänk om nån utomstående ska gå in och hämta henne? finns inte en chans att de skulle våga.

Hur ser det ut när hon "bjuder in" mig då? är det då hon vänder röven till?

Hagen:
ska jag inte kunna hämta henne i hagen?
eller hur menar du att jag ska låta henne vara? inte gå dit och kela heller`..

Vaddå hästens privata zon? :confused:

Genom den lilla NH jag håller på med har jag lärt mig att hästen ska vilja följa mig, inte köra ut mig ur boxen som en irriterande fluga...

Tack för svaret.

Idag tränade vi lite. Jag strök igenom henne mad handen, en plastpåse och ett spö. Ingen reaktion.
Sen var vi ute och gick, och stannade väl ungefär en tusen gånger så hon ska fatta att när jag stannar ska hon stanna. I början var hon ofukoserad och drog ned huvet och ville äta hela tiden. Det blev bättre sen.
När det funkade bra att stanna, gick rätt fort, skulle hon backa när jag backade, samt flytta undan bakdelen utan att jag behövde ta på henne, Det gick skitbra. I slutet fick jag henne dit jag ville: när jag hades stannat stog hon stilla och tittade på mig och YES! det såg ut som hon undrade "matte, ska vi inte göra nåt mer?" !!:bump:

det där med att det är henes zon.
Boxen: en tjurig häst som står med slickade öron och blänger : "du ska dö!" vill jag inte ha därför att:'
1. Låter man henne vara kan hon bli som en annan i stallet, men kan inte gå förbi utan att hon anfaller. Nej, då är det bättre hon vänjer sig. en häst ska aldrig vara högre i rang än människan. Får hon bestämma i boxen är hon ju just det.
2. Tänk om nån utomstående ska gå in och hämta henne? finns inte en chans att de skulle våga.

Hur ser det ut när hon "bjuder in" mig då? är det då hon vänder röven till?

Hagen:
ska jag inte kunna hämta henne i hagen?
eller hur menar du att jag ska låta henne vara? inte gå dit och kela heller`..

VAd kul att det gått bra! :D

Nej, klart att man inte vill ha någon agressiv häst i boxen, absolut inte!
Men från egen åsikt så är boxen stället där hästen ska få vara ifred, hästens "privata zon".
Visst ska det gå att hämta hästen ur boxen utan att den anfaller, Absolut.
Man brukar märka då hästen "bjuder" in en.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 676
Senast: Soffan74
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
Hästhantering Historik/information: Det handlar om ett 5år ungt nordsvenskt sto som i höstas har "ridits in" av ägarens dotter (vuxen hästvan/kunnig...
2
Svar
34
· Visningar
3 467
M
Ridning Hejsan! Jag behöver seriös hjälp och tips om min häst. Jag har en häst som har blivit 6 år nu vid årskiftet. Han är ett fullblod med...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama