Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...
Självklart måste man praktisera, och fundera själv. Man kan nog inte läsa sig till exakt hur man ska göra. Men det ger en teoretisk grund att stå på. Sen måste man omsätta det i praktiken och se vad som passar en själv och ens häst.
Att handskas med hästar är ju ett praktiskt arbete som mycket bygger på känsla och intuition.
Jag kan nog mer reagera när jag hör någon säga att de har tränat NH-övningar med sin häst. För mig låter det mer som att de ser NH som specifika övningar, vilket jag inte riktigt tror att det är menat som. Jag uppfattar det mer som ett "tankesätt" i att umgås med hästarna.
När jag läser försöker jag mer förstå "känslan" bakom övningarna, vad är meningen ska hända, hur ska vår kommunikation utvecklas.
Tex. började jag med första leken i "Seven Games", Vänskapsleken, vilken går ut på att man ska få hästen att slappna av genom att smeka och klappa den över hela kroppen. Samtidigt vänjer sig hästen vid att bli berörd överallt, både med händer, piskor, presenningar och allt man kan hitta på.
Att stå och klappa sin häst är inte svårt men har en väldigt "kraftig" inverkan både på hästen och en själv. Att klappa är ju inget som är speciellt för NH, jag är rätt säker på att man gör det oavsett vilken inriktning man "bekänner" sig till.
Extra roligt var det här om dagen när det blev mer eller mindre panik i hagen och fem hästar var väldigt skärrade och uppspelta. Även de som hade hand om de andra hästarna var ganska stirriga, och stämningen var väldigt uppjagad över lag.
Min fru, som har börjat klappa hästar hon också, gick in och började klappa ett av stona, som vi "tränat" en del med. Både hon, och resten av flocken, lugnade sig i stort sett omedelbart och det gick att börja handskas med hästarna igen.
Det här har kanske inget med att läsa böcker eller inte att göra, men det var så kul att se hur bra det fungerade i praktiken och vilken "kraft" det var i "övningen".
Jag har bara hittat den här "övningen" i Parellis böcker. Det är ju mycket möjligt att den finns liknande övningar i andra böcker bara det att jag inte läst dem, och jag hade nog inte börjat att klappa på det sättet om jag inte läst om övningen, utan mer bara kelat och gosat.
Du, Vita, kanske har hittat ett annat sätt, eller gör något liknande av dig själv, för att du kommit på att det är bra att göra och fortsätt då så. Fungerar det finns det ingen anledning att ändra på det.
Det jag blir lite ledsen över är när folk håller så hårt på sitt sätt att göra något, så de inte ens vill fundera på om det kan göras på något annat sätt. Om jag kommer på ett mer effektivt sätt att få min häst att koppla av än genom att klappa den, kommer jag att försöka praktisera det omedelbart. Det är enda sättet jag vet att utvecklas på.
Om man sen föredrar böcker eller videos tror jag har att göra med hur man är som person. Jag har alltid läst mycket och gillar att kunna läsa, grubbla, läsa igen och hoppa fram och tillbaka för att försöka hitta andemeningen med tex. en övning. Någon annan föredrar att se en övning utföras i praktiken eller på video, och har lättast att ta till sig informationen på det viset.
Sen går det ju inte att komma ifrån att en tränare alltid är kalas, men det är inte alltid så lätt att hitta någon i närheten där man bor.