Träna kondition

H

hundraelva

Hej!
Jag ska träna upp ett Islandshästar som bara stått i ett par år.
Jag har inte ridit så mycket Islandshäst innan. Så tänkte bara kolla upp.
Grannarna till dem jag rider åt säger att deras ungar brukar rida ut på hästarna. Även om de bara rids några gånger per år. För enligt dem är islandshästar "såpass tåliga" att de inte tar skada av att ridas hårt även om de inte har någon kondition. Det här måste väl vara helt galet? eller?

Men nu har jag tagit över helt. Har ca 8 hästar som ska bli ridbara.
Hade gärna velat ha tips på hur jag lägger upp träningen. Alla hästarna är importerade från Island, mellan 8 - 20 år, har varit mycket ridna fram till 2006 och ska skos snarast.
(Jag kommer ta hjälp av en instruktör så fort hästarna har konditionen uppe så det klarar ett träningspass.)

Någon som har några ideer? Ska jag bara ut och gå med dom i början? Hur länge ska jag bara skritta? Något jag måste tänka på?

Tacksam för alla svar!

Sv: Träna kondition

Man ska absolut inte ut och "fläng-rida" på någon häst som stått under en längre period! Men hur mycket de klarar beror på individen, och på ryttaren. Har hästarna gått på lösdrift i flock på stora kuperade marker så har de troligtvis en grundkondition som de saknar om de stått mycket på stall och gått i små hagar.
Du får helt enkelt vara lyhörd för varje individ. Börja med att skritta ut en runda några gånger och känn efter hur de reagerar på ridningen. Sedan får du anpassa träningen efter det.
Jag hade nog varvat uteritter med arbete från marken. En helt otränad vuxen häst som är riden mycket tidigare kan man ju till exempel rida ut 2 lugna turer i veckan, och markarbeta korta pass 2 gånger i veckan. Vid arbetet från marken jobbar man då med lite jobbigare övningar som gör hästen lösgjord och bygger upp styrka; voltarbete, fram/bakdelsvändningar, ryggningar, öppna och skänkelvikning. Arbetar man igenom dessa saker ordentligt från marken kommer ridningen att fungera mycket bättre senare när man ska ställa lite mer krav på hästen i ridningen när den fått mer ork och kondis.
Lycka till!

Tänk dig att det är en vanlig, ridbar häst du ska träna upp som har stått helt stilla. Inte en riktigt hållbar islandshäst, utan en vanlig häst. Hur gör du då?

Islandshäst är inte magisk litet fyrbent djur som man kan rida ut i fullfart och låta den stå sen utan skador, utan de är precis som alla andra hästar.

Börja med att skritta några små rundor ett tag, och börja sedan successivt med de andra gångarterna allt med att muskler och kondition ökar. Markarbete rekommenderas starkt också! :) Du känner nog hur du ska göra.

Det beror lite på hur de "bara stått", är det i en liten platt hage, på stall eller stora marker där de har rört på sig? Om det är de 2 första har de trolgen ingen kondis alls medans om de har rört sig på ett större område kan ha bra mycket bättre styrka och kondis.

Skritta säger jag... hästar som stått så länge måste man skritta igång..Börja med att bara lunka fram för att efter någon vecka öka hastigheten och avsluta efter4-8 veckor med att rida pass mitt ute i skogen så de får lyfta på fötterna, skritta upp för backar osv.
Börja sedanlägga in lite trav som blir längre och längre... och efter 3 månader kan du ta en galopp och härifrån kann du börja jobba upp hästen som nu har en grundkondis iallafall.
Varva ridning med tömkörning löshoppning gå ut och gå mm=)

4-8 veckor med enbart skritt?
och 3 månaders ridning innan man kan ta den första galoppen?

Nog för att man bör ta det lugnt och både bygga upp styrka och kondition i lugn takt men de stackars hästarna kommer att bli uttråkade. De blir både piggare och gladare av varierat tempo, anpassa ridturens längd och hastighet efter kondition.

ja det är den metod JAG kör.. jag anser varför skynda??? herregud enhäst lever ju i 30 år om man har tur så vad är 3 veckor till för någoot? Enda so är fördel är att man minskar risken avsevärt för överbelastningsskador när en häst stått i många år oxh skall sättas igång.

Skritt är ruskigt uppbyggande mer än vad många tycks tro faktiskt..
Jag kan trava galoppera runt på en äng med min dam och hon flåsar knappt..
Men ge mig ut mitt ut i skogen inte på stig eller nått i enbart skritt klättre låta henne verkligen få tänka på vart hon sätter ner sina hovar så är hon supersvettig och har flåset uppe!:D

När jag red in jorunn så skrittade jag 1 månad jag provade enbart trava 4 steg några gånger här och där just för att hon reds in.Annars var det endart skritt.
Sista jag vill ha är iallafall en häst som är halt för jag gått förfort fram!:crazy:

Om man har bråttom eller inte beror väl på situationen, men min reflektion i sammanhanget hade inget att göra med varken noggrannhet eller eller att skynda som du tycks tro. Jag tror inte på att skritta i all oändlighet med friska hästar, de mår bättre både fysiskt och psykiskt av att få mer varierat arbete.

Tack :)
Hästarna har riktigt bra hagar. Ingen uppfattning om hur stora. men jag har aldrig vart med om så stora innan. hagarna har allt, kullar, skog, äng. och det är 3 stooora hagar som sitter ihop. så nu går dom i alla 3, men ibland stängs en av så marken får vila och gräset växa. Så helt förlorade är dom nog inte. Har börjat gå ut och gå med några av dem nu. hovslagaren kommer den 1 oktober. och hovarna är i ganska dåligt skick. så vill inte rida ännu.

Det kan jag passa på att fråga med. vad tycker ni? skor eller barfota?
Rider bara på grusväg eller i skog.

Förlåt att jag frågar, men var det inte du som skulle lära 3 hästar att ledas och rida in 4 hästar, helt utan tidigare erfarenhet? Gäller detta samma hästar, eller är det nya hästar?

Samma hästar :)
Fast inte unghästarna då. De äldre inridna hästarna.

Hur red ungarna dem när de väl red? Jättelänge i jättehögt tempo? Hård ridning betyder olika för olika människor. Nån anser att allt utom skritt är hårt ridning.

Jag anser att hård ridning är för stora krav på hästen med onödigt kraftiga hjälper.

Du får anpassa lite efter individen, ålder, muskelatur, ork. Vissa hästar måste få ta en fri galopp för att slappna av och känna "gnistan", andra jobbas bäst med mkt. skritt i lämplig form (lång och låg till en början).
Jag skulle inte trava och tölta under långa stäckor, bara korta stunder och sluta när det går som bäst. Många micropauser på lång tygel. Belöna när hästen är duktig, även små framsteg är framsteg.
Att hästen bjuder frammåt och känner glädje är A och O om man ska komma nån vart. Ju mer hästen orkar ju mer kan man kräva av den.

Promenader är perfekt oavsätt konditon, ras, ålder. Men är extra viktigt hos överviktiga hästar, samt de som inte har tillräckligt bra grundkondis. En timme om dagen är väldigt bra, man lär känna hästen och tränar ledarskapet från marken, så promenader är underskattat.

Klättring -jättebra träningsform! Gärna en gång i veckan eller mer.

Tack för tipsen! :)
Vet inte hur de har ridits, men som jag har hört så är det inte mycket skritt på deras rundor, men jag tror inte det kräver speciellt mycket av hästarna.
Imorgon börjar träningen. ska bli kul!

jag anser varför skynda??? herregud enhäst lever ju i 30 år om man har tur så vad är 3 veckor till för någoot? Enda so är fördel är att man minskar risken avsevärt för överbelastningsskador när en häst stått i många år oxh skall sättas igång.

Skritt är ruskigt uppbyggande mer än vad många tycks tro faktiskt..
QUOTE]

:bow: och amen.

Men du, om du måste fråga om det är galet så kankse du borde tänka på om du verkligen ska ha hand om detta?
Du måste ju veta att det inte är smart elelr bra att flängrida när dom bara stått längre tid innan?
Och om du vet det, varför fråga, islandshästar är ju hästar, precis som andra hästar och om du inte förstår det, eller som det verkar, att du inte är säker, så tycker jag du ska lära dig ltie mer.

Men, det råd jag kan ge, precis osm andra, är att skritta mycket, gärna lite längre efter ett tag, jag känner fleratal distansryttare och det är vad do använder sig av för att påbörja konditionsträning innan dom är i bättre kondis.
Öka sakta och gradvis, och kom ihåg att skritt är väldigt konditionsbyggande, speciellt i längre rundor (som självfallet inte ska göras förrän hästarna är i kondis) och snälla ge dig inte på tölt på hästarna, eftersom du själv säger att du itne har mycekt erfarenhet varken av unghästar, utbildning, eller islandshästar. Då blir det lätt att du sitter och rider dem felaktigt och då får den som köper dom massa jobb att korrigera istället, och hästen mår inte bra av det så håll dig till skritt ett tag och rid sen för instruktör.
Ta gärna lektioner innan du ska rida för denna på 'dina' hästar, så du vet lite mer när du väl ska börja på dom du håller på med.

Skrev mest så för att jag var förbannad :P Men nu har jag räddat de stackars hästarna från snorungarna :)

Skrev inte så mycket eftersom jag bara ville ha tips på bra träningssätt. Men jag har ridit Islandshäst till och från i 8 år. Tror det var dig jag svarade i min andra tråd precis..
Tölta är inga problem. Det kan jag. Men kommer ändå ta hjälp av tränare när jag börjar sätta igång dem lite mer. Nu är jag bara ute i skogen och skrittar barbacka eftersom sadlarna antagligen inte passar riktigt längre. Och detta handlar inte om unghästarna. Utan de äldre inridna. De ska inte säljas utan jag hoppas på att jag kan starta turridning där med dessa såsmåning om. :laugh:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar