Träna kondisen?

E

Erboon

Vet inte om den här tråden ligger rätt men..

Till saken. Har en pålle som inte har väääärldens bästa kondis. Så nu funderar jag hur man kan träna den på bästa sätt. Alltså, alla tips välkommna :angel:

*Vilken dryg tråd :rofl:*

Sv: Träna kondisen?

gallopera mycket så h*n får upp flås det är jätte bra och klättring gärna i sand backar

lycka till :banana:

gallopera mycket så h*n får upp flås det är jätte bra och klättring gärna i sand backar

lycka till :banana:

Jag håler med dig mkt klättrande i sand backar och "flågaloppera" så att hästar/ponnyn blir flåsig.Att rida i vattnet hjälper din häst att få benmuskler så det är också bra.Jag tror om du gör det ca: var varanan vecka tror jag att det ska hjälpa!!

Hej :) Behöver också hjälp med kondisen på min häst men nu är det så här att^^
Kan inte galloppera mkt i skogen för hon har olater - jag tar det lugnt och sakta för att avvänja henne med olaterna hon hade i höst. Sen så har vi inga sandbackar och inget vatten :/
Sämst föruttsättning för mig verkar det som.

Nån som har någon annan kondis övning som kanske passar mig??? :D

Intervallträning
Värm upp i skritt, trav och lite lugn galopp. sen kör du intervaller: två minuter galopp i friskt tempo, följt av en minut skritt. sedan två minuter galopp igen, sen skritt o.s.v. några gånger.om du vill kan man variera tiden lite.

Lycka till!

Hej. Jag kan hålle med om alla ovanstående tips men vill varna för att "flågalloppera" som någon här kallade det, innan hästen byggt upp en grundkondition.
Min mamma köpte ne häst för ca 5 mån sen med i princip ingen kondis. Vi skrittade bara den första månaden men långe turer på minst en timme men mycket backar och i skogen så hon hela tiden fick tänka och lyfta på benen. Sedan började vi trava henne så smått och då var det bara skritt och trav i ca 3 veckor. :)
Nu har hon haft lite sommarbete men när vi nu satte igång henne igen hade hon kvar den grundkondition vi byggt upp och orkar i princip lika mycket som min egen häst, ett halvblod som superkondis.
:rofl:
Så mitt tips är skynda långsamt och börja bygga upp kondis och muskler i skritt sedan trav med mycket backtr'ning om det finns, dock inte trava i för branta uppförsbackar då jag fått lära mig att detta är skadligt för hästen. Lägg sedan till galopp när muskler och en del kondis redan finns. Sedan måste jag bara få säga att jag tycker inte "flåridning" någonsin är att rekomendera utan hellre som någon här sa med intervall träning. :bump:

Hej. Jag kan hålle med om alla ovanstående tips men vill varna för att "flågalloppera" som någon här kallade det, innan hästen byggt upp en grundkondition.
Min mamma köpte ne häst för ca 5 mån sen med i princip ingen kondis. Vi skrittade bara den första månaden men långe turer på minst en timme men mycket backar och i skogen så hon hela tiden fick tänka och lyfta på benen. Sedan började vi trava henne så smått och då var det bara skritt och trav i ca 3 veckor. :)
Nu har hon haft lite sommarbete men när vi nu satte igång henne igen hade hon kvar den grundkondition vi byggt upp och orkar i princip lika mycket som min egen häst, ett halvblod som superkondis.
:rofl:
Så mitt tips är skynda långsamt och börja bygga upp kondis och muskler i skritt sedan trav med mycket backtr'ning om det finns, dock inte trava i för branta uppförsbackar då jag fått lära mig att detta är skadligt för hästen. Lägg sedan till galopp när muskler och en del kondis redan finns. Sedan måste jag bara få säga att jag tycker inte "flåridning" någonsin är att rekomendera utan hellre som någon här sa med intervall träning. :bump:

håller med i massa av detta :bow:
så började jag med min häst, när hon kom hade hon typ inga muskler och ingen kondis. massor av skritt! där bygger hästen massa muskler :p

Liknande trådar

Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
0
· Visningar
127
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar