Hej. Jag kan hålle med om alla ovanstående tips men vill varna för att "flågalloppera" som någon här kallade det, innan hästen byggt upp en grundkondition.
Min mamma köpte ne häst för ca 5 mån sen med i princip ingen kondis. Vi skrittade bara den första månaden men långe turer på minst en timme men mycket backar och i skogen så hon hela tiden fick tänka och lyfta på benen. Sedan började vi trava henne så smått och då var det bara skritt och trav i ca 3 veckor.
Nu har hon haft lite sommarbete men när vi nu satte igång henne igen hade hon kvar den grundkondition vi byggt upp och orkar i princip lika mycket som min egen häst, ett halvblod som superkondis.
Så mitt tips är skynda långsamt och börja bygga upp kondis och muskler i skritt sedan trav med mycket backtr'ning om det finns, dock inte trava i för branta uppförsbackar då jag fått lära mig att detta är skadligt för hästen. Lägg sedan till galopp när muskler och en del kondis redan finns. Sedan måste jag bara få säga att jag tycker inte "flåridning" någonsin är att rekomendera utan hellre som någon här sa med intervall träning.