Träna katt med klicker?

L

LaikaLove

Hej! Jag undrar om det är någon som tränar sin katt med klicker? Funkar det att lära en katt lite enklare tricks? Är det svårare om den är äldre? :)
 
Sv: Träna katt med klicker?

Det går alldeles utmärkt, men det kräver visst tålamod från tränarens sida. Korta pass, mycket täta förstärkningar och väääldigt goda belöningar, annars tröttnar de snabbt.

/migo
vars katter har stått ut med shejping sen de var små
 
Sv: Träna katt med klicker?

Jag började träna min när han var 8, nu är han 17 och svarar bara när han vill men det får han väl vara förlåten för...

Hur lättränade de är är extremt individuellt, jag har mor och dotter som är som natt och dag. Lilltjejen är otroligt lättmotiverad, hon älskar att få göra saker tillsammans med sina människor, men det tar väldigt många upprepningar innan poletten trillar ner hos henne. Hon belönas bäst med klappar, godis får henne bara att bli konfunderad över varför det kommer mat?
Hennes mor är smart och klurar ut saker på nolltid, men är inte så intresserad av att träna. För henne har vi lagt ner "nöjesträningen" för hon ser inget större syfte med det. Hon blir mest motiverad av sin favoritleksak, så apportlekar och "var har matte gömt leksaken" är bra grejer för henne. Hon kan nog öppna vilket kombinationslås som helst om man har gömt hennes kamptrasa bakom.

Gammelmannen är ganska okomplicerad. Han tycker det är kul att göra saker, och har fattat kopplingen: uppgift-klick-godis. Ibland blir han lite för otålig, så korta stunder funkar bäst. Alla mina har lärt sig egna trick efter vår beteende, gammelgubben klättrar upp så han kan pussa mig i ansiktet med nosen, för då avbryter jag vad jag än gör för att klappa honom, Maja går och lägger sig på kommando eftersom matte tydligen blir glad och klappar henne då (inget jag medvetet har tränat), och Elise rullar sig på golvet så fort någon kommer hem, för ingen kan ju motstå att klappa en kattmage?? :love:
 
Sv: Träna katt med klicker?

Jag har aldrig använt mig av klicker, men mina katter kan alla tre tass, sitt, ligg, puss, god dag :) Så jo, att lära dem tricks går utmärkt =)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
643
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej alla! Min katt drack precis upp lite soja och undrar om det är okej, är det giftigt för katter?
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp