Sv: Träna inkallning
Lite till tankar om inkallning då;
För det första består inkallningen av två hörnstenar nämligen ledarskap och Kontakt. Lever föraren och hunden i varsin ände av kopplet så kommer det inte fungera.
Under de första veckorna ska en god kontakt grundläggas, ett bra sätt är att göra det i samband med utfodringen - det är enkelt och man får många moment gratis samt att hunden kommer förknippa inkallningen med något existensnödvändigt nämligen utfodringen.
Utöver det är det en idé att träna inkallning utomhus... jämförelse med en räv (eller annat vilt);
Honan är ute på en äng med sina ungar och äter gnagare eller grodor eller något. Hon får något i sin nos som säger att det är fara och färde på gång. Hon ger ett lystringsläte och springer från platsen. De ungar som inte lystnar till detta och följer efter råkar förr eller senare illa ut - rävhonan (eller annat vilt) väntar under inga omständigheter på ohörsamma ungar!
Detta tränas med fördel från 8 veckors ålder och är egentligen ingen inkallning utan ett sätt att börja befästa inkallningen samt kontakten.
Det är den ålder då valpen skulle börjat lämna grytet och bege sig på små äventyr med sin mamma. För att överleva måste den vara uppmärksam och följa honan/föraren.
Passa på då du märker att valpen lullar iväg en bit ifrån dig, försök få åtminstone tio meter emellan er.
Ropa valpens namn (det blir "komandot" för kontakt/lystring) sedan hit (det blir komandot för "kom hitåt"). Spring bort ifrån valpen och titta inte mot den med all säkerhet störtar den efter dig allt vad tygen håller för att inte bli lämnad ensam (8 veckor gammal alltså).
Komandot hit får inte missbrukas (gäller alla komandon) och användas i tid och otid. Då förloras innebörden. Glädjen att återförenas är viktigare än en godbit vid den här utomhusövningen. Men självklart är en godbit ytterligare en förstärkning för en matglad valp.
När du ropar efter valpen ska du undvika att vara vänd mot den eller att se på den. Det kan hämma valpen att komma glatt. Viftar du med armarna och "jollrar" samt gör dig till så tar valpen det som en inbjudan till lek och busar istället för att komma till dig.
När du vill påkalla valpens uppmärksamhet i största allmänhet använd namnet men aldrig hit.
Träna också på en plats en bit bort från hemmet, gärna en ny "osäker" plats. Är ni hemmavid riskerar du att valpen hellre springer hem till tryggheten i "lyan" än kommer efter dig. Om du är tvingad att träna nära hemmet så spring i riktning mot hemmet för att undslippa konkurensförhållande mellan dig själv och "lyan" för valpen.
Självklart ska inte varje inkallning resultera i uppkoppling. Lika ofta ska det vara en trevlig kontakt som följs av att valpen får fortsätta spankelera i frihet.
En god kontakt är ALLTID en förutsättning för att få en bra inkallning.
Den ska inte springa förbi dig då ni springer ifrån det "farliga".
Träna därför ingång och närkontakt innan ni går över till den egentliga inkallningen.
Smek vid mungiporna gå några steg ifrån och kalla. När valpen kommer så vrider du dig återigen ifrån och tar kontakt med mungiporna. Sedan kan du ge en godbit om kontakten behöver förstärkas.
När valpen blivit lite äldre och förstått innebörden av komandot hit ska du ställa högre krav på att den ska komma direkt och snabbt.
Då är det bra med en medhjälpare som håller i valpen medan du avlägsnar dig med snabba steg. Innan du går smeker du valpen i mungiporna. Behövs det förstärk genom att visa att du har en godbit men ge den inte till valpen. Ca tio meter bort ropar du namnet hit och medhjälparen släpper den förhoppningsvis rätt uppspelta valpen som vill till dig/godbiten.
När valpen är ett par meter ifrån dig så kallar du en gång till namnet hit. Det är på det avståndet som valpen gärna säger "morsning korsning" och sticker åt ett annat håll. Om det händer ta ett steg mot hunden och reagerar den inte på det så förstärk med ett nej vilket ska vara befäst vid det här laget.
När valpen kommer till dig så gör du några rörelser ifrån hunden och smeker mungipan och ger en godbit samt "jollrar" och är allmänt rolig.
Fäkta inte med armarna det inbjuder till lek.
Uttöka avståndet samt låt hunden streta lite för att komma loss från medhjälparen. Med det menar jag inte att det ska bli lek hos medhjälparen utan valpen ska ha sådan lust att ta sig därifrån för att komma till dig att den hetsar att komma ifrån medhjälparen. Eventuellt kan man ropa flera gånger innan medhjälparen släpper - det tycker jag persoligen är fel.
Upprepa den här övningen några gånger och variera avståndet. Valpen ska lära sig att ovillkorligen komma till dig under det här stadiet. Är det okonsekvent så blir det svårt om inte omöjligt att gå vidare till den egentlige inkallningen.
Sitt;
Samtidigt som du håller på med allt det här så tränar ni sitt. Förslagsvis vid utfodringen som jag tidigare sagt.
Visa på valpen en godbit/leksak som valpen vill ha. Håll den i handen. Valpen kan både hoppa krafsa och skälla för att få vad den vill ha. Men vänta bara ut den och var tyst komendera inte sitt! Förr eller senare sätter den sig ner och då ger du godbiten omedelbart samt lugnt beröm. När valpen senare sätter sig bara du visar godbiten så kan du börja använda komandot sitt. Träna detta några gånger och glöm inte att berömma lugnt. Visar valpen tendens till att vara ovillig att sitta kan du föra handen med godbiten över dess huvud så att den tvingas sätta sig för att så att säga "nå" godbiten över sin egen manke.
Ge godbiten först när valpen sitter och den ska sitta tills den får den. Reser den sig så komendera snabbt sitt höj handen vilket hämmar den från att resa sig. Gör den fel så får den ingen godbit. Du ska förstärka att den gör rätt. Ge endast godbiten då valpen sitter och ser på dig - inte har hunnit tröttna och ser sig omkring efter andra "roligheter" då husse/matte är klar med det här.
Sedan kan du börja att använda handen utan godbit i men efter samma princip. Se till att ha godbiten nära tillhands i en ficka eller liknande dock.
Sitt kvar längre;
I början bör valpen inte sitt alängre än att du kan plocka upp godsaken ur fickan i lugnt tempo. Efterhand ökas kravet och du tar längre tid på dig att ta fram godsaken.
Hur många gånger valpen än reser sig måste du ALLTID behärskat utan att bli arg få valpen att sätta sig tills du ger den lov att resa sig genom berömet och godbiten i munnen. Det är en grund för din roll som ledare överhuvudtaget - har du komenderat hunden till något ska den göra det tills du löser den ifrån det.
Börja utöka avståndet och tiden, reser sig hunden så höj handen och säg nej. Reser den sig och lämnar platsen led tillbaks den till samma plats och sätt ner den och minska avståndet mellan er då du går ut och ställer dig framför den. Nu kan det vara idé att backa ifrån hunden vänd mot den samt eventuellt hålla upp handen för att hämma den från att resa sig. Gå alltid tillbaks till hunden och avsluta övningen där. Senare då detta är befäst kan du börja gå runt ett hörn och vara ur synhåll för hunden, men se alltid till att själv se hunden så att du snabbt kan komendera nej om den skulle resa sig.
Se till att ha gott om tid! Valpen får under inga omständigheter avgå med segern.
Samma sak med maten förståss sätt ner valpen ställ ner skålen säg varsågod och först då men inte innan får den börja äta.
Andra kontaktövningar;
Grunden till kontakt är att göra saker tillsammans med hunden. Träna sitt ligg osv och belöna först då hunden har sitt intresse riktat mot dig. Träna inte för länge valpen blir snabbt trött! Träna hellre ofta.
Göm dig då ni är ute och låt hunden leta reda på dig. Passa på då den tappar kontakten med dig och ställ dig bakom ett träd eller buske eller liknande - rätt snart börja hunden anstränga sig för att hålla kontakten med dig. (Beror ju förståss på rasen, har själv enorma problem med min Beagle under jakt
och tar gärna emot förslag på kontaktövningar! Hon har redan från day one fullständigt struntat i om jag försvinner då vi är i skogen och det är ju självklart eftersom hon ska dra iväg på egen hand och driva men men)
forts.....